InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beursplein 5: Amsterdamse Effectenbeurs

Beursplein 5: Amsterdamse Effectenbeurs

Beursplein 5: Amsterdamse Effectenbeurs Beursplein 5 in Amsterdam: een begrip in aandelenland. De oudste financiële effectenbeurs ter wereld mag toegekend worden aan Nederland. Met recht iets om trots op te zijn. Maar hoe en wanneer is deze ontstaan? Oude tijden zijn vervlogen, en de gezellige drukte is niet meer wat het was. Sinds de opkomst van het internet verdween het echte handelen op de beursvloer. Van AEX tot Euronext.N.V, van maatpakken tot gekleurde jasjes, de geschiedenis is wat er overblijft.

Geschiedenis

De eerste aandelen werden aan het Damrak in Amsterdam verkocht. In 1661 ontwierp Hendrick de Keyser het eerste beursgebouw, dat in 1838 werd gesloopt. In 1848 ontwierp Jan David Zocher een nieuw gebouw, dat in 1884 al zodanig bouwvallig was geworden, dat er weer een nieuw gebouw moesten worden ontworpen. Berlage ontwierp hierop een nieuw gebouw, dat afgekeurd werd door de gemeente. Later ontwierp de architect A.W. Weissman een plan om het gebouw van Zocher, dit ontwerp heeft later als basis gediend voor de beurs van Berlage.

Verhuizen

In 1912 vertrok de effectenbeurs naar beursplein 5, vanwege de snelle groei van de effectenhandel. Dit gebouw was nieuw gebouwd en lag naast de beurs van Berlage. De European Options Exchange verhandelen in 1878 de eerste opties. Later fuseerden de European Options Exchange en de Amsterdamse Vereniging voor de Effectenhandel tot Amsterdam Exchanges. Sinds 2000 fuseerden de AEX met de Brusselse effectenbeurs en de Parijse effectenbeurs tot Euronext N.V.

Jaren 80

In de jaren 80 (1980-1990) was het in de beginjaren nog rustig op de beursvloer. Er was weinig te doen, de handelaren liepen met briefjes rond waarmee mondelinge orders werden bevestigd. Halverwege de jaren 80 raakte steeds meer particuliere beleggers geïnteresseerd in de beurs. Voor de particuliere belegger was het toen niet makkelijk om een effectenrekening te openen: alleen met veel geld werd men toegelaten. Vaak was het voor deze groep beleggers ook nodig om vooraf een gesprek met de bank aan te gaan. Deze besliste dan of de particulier een effectenrekening kreeg toegewezen.

Jaren 90

In de jaren 90 (1990-2000) was er een groei te zien op de aandelen markt: veel particuliere beleggers stortte zich in de beleggerswereld. Ook banken sprongen hierop in d.m.v. het verstrekken van hypotheken, gerelateerd aan de aandelen. Dit heet ook wel de beleggingshypotheek. Op de beursvloer werden de strakke nette pakken in 1998 vervangen door gekleurde jasjes: iedere handelaar was herkenbaar aan zijn gekleurd jasje, waardoor duidelijk was voor wie hij werkzaam was. In 2000 fuseerde de AEX tot Euronext.N.V.

2000-2010

Met de nieuwe eeuw verdween ook de beursvloer: van vloerhandel ging de beurs over naar schermhandel. De schreeuwende gekleurde jasjes, zwaaiend met papiertjes, verdwenen uit het bekende beeld. Met de komst van internet was het niet langer nodig om je order door te geven aan een tussenpersoon; men kon als particuliere belegger rechtstreeks de order doorgeven op de beurs. En daarmee werd het weer stil op de beursvloer. Voor de particuliere belegger was het vanaf deze jaren makkelijk om aan een effectenrekening te komen: online aanvragen was zo gebeurt. Wel werden de regels met betrekking tot de voorlichting strenger: het is nodig om vooraf vragen te beantwoorden over de risico's van het beleggen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beursplein 5: Amsterdamse Effectenbeurs"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!