InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Crisis op de beurs: vijf tips voor de belegger in aandelen

Crisis op de beurs: vijf tips voor de belegger in aandelen

Crisis op de beurs: vijf tips voor de belegger in aandelen Een crisis op de beurs en in de financiële wereld kan voor paniekreacties zorgen bij de beleggers onder ons. Sommige beleggers zullen geneigd zijn om halsoverkop al hun aandelen te verkopen en de beurs de rug toe te keren. Anderen zullen eerder gematigd reageren en het hoofd koel houden. Deze laatste optie verdient de voorkeur, want elke crisis gaat uiteindelijk weer voorbij. Paniek is voor de belegger geen goede raadgever. Geduldig blijven, je beleggingen spreiden en heel regelmatig beleggen is hierbij het cruciale advies. Ook kan je ervoor kiezen om een gedeelte van je geld in cash aan te houden, en een klein percentage te besteden aan goud. Daarnaast kan je de nadruk leggen op dividendaandelen zodat je regelmatig van extra inkomsten kan genieten. Om als belegger te overleven in onzekere beurstijden is het belangrijk om het been stijf te houden bij je strategie. Welke tips kunnen voor de belegger in aandelen nog interessant zijn wanneer een crisis toeslaat?

Tips voor de belegger

Ook al zou je in onzekere beurstijden de neiging kunnen krijgen om bepaalde aandelen te dumpen, toch blijft spreiding de klassieke beleggingstip. Het komt erop aan om je beleggingen evenwichtig te spreiden over contanten, aandelen en producten die een vaste rente opleveren zoals bijvoorbeeld spaarrekeningen en obligaties. Neem in je beleggingsportefeuille indien mogelijk ook vastgoed op. Verwaarloos de spreiding van je beleggingsportefeuille niet, want in onzekere economische tijden alles op één categorie van beleggingen zetten, is te risicovol.

Niet in paniek verkopen

In geval van een beurscrisis getuigt het van paniek om meteen al je aandelen te verkopen. Voor wie het niet meer ziet zitten op de beurs kan dit een noodoplossing zijn, maar voor de geduldige belegger is dit geen optie. Als je alles verkoopt, maak je je gemaakte verliezen alleen maar definitief en geef je jezelf geen kans meer om van toekomstige koersstijgingen te kunnen profiteren. Sommige beleggers zijn zelfs zo koelbloedig dat ze in mekaar gestuikte aandelen van kwaliteitsbedrijven zelfs nog extra bijkopen omdat ze menen er op lange termijn van te kunnen profiteren. Dit is echter een heel riskante actie en lijkt vooral weggelegd voor professionele beleggers.

Regelmatig beleggen op de beurs

Bovendien zal je waarschijnlijk tegen de bodemwaarde van je aandelen zitten als je ze verkoopt. Daarom is geduld hier aangewezen: behoud je aandelen en hou er rekening mee dat de koersen toch weer zullen stijgen. Een goeie strategie is dan ook om "systematisch" te beleggen: zorg ervoor dat je op regelmatige tijdstippen sowieso een bepaald bedrag belegt. Op die manier kan je meeprofiteren van lage koersen om aandelen aan te kopen.

Dividendaandelen

In het geval van een beurscrisis gaan zowat alle aandelen lager genoteerd staan. Vóór je je aandelen koopt, let dan op enkele kenmerken zoals de gezondheid van de onderneming en het dividendrendement. Een min of meer gewaarborgd dividendrendement kan je bescherming bieden tegen de beursonzekerheid. Kijk naar de minder risicovolle aandelen en zoek de ondernemingen uit die het minst last zullen hebben van de algemene economische onzekerheid. Kies met andere woorden voor kwaliteitsvolle aandelen.

Cash behouden

Als de beurzen er slecht aan toe zijn, is het van belang om voldoende liquiditeiten in huis te hebben. Voldoende liquiditeiten komen immers goed van pas om aandelen aan lage prijzen aan te kopen. Wanneer de beurs zich weer herstelt, kan je dan weer winst maken door ze aan hoge prijzen te verkopen. Blijf dus niet passief langs de kant staan als de beurs er slecht aan toe is en je over een redelijke hoeveelheid cash beschikt. Koop aandelen tegen lage prijzen en hou rekening met de mogelijke winsten in de toekomst.

Goud als vluchthaven

Zoals vaak bij economische crisissen en beursmalaises doen beleggers een beroep op klassieke zekerheden als goud. Goud heeft in de economische wereld traditioneel een positieve, aantrekkelijke bijklank. Als het slecht gaat, dan kan je je nog altijd beroepen op het goud waarin je hebt belegt. Want beleggers gaan ervan uit dat goud altijd wel zijn waarde zal behouden en nooit van zijn glorie zal verliezen. Voor de belegger die op zeker wil spelen is het dus evident om enkele procenten van zijn beleggingsportefeuille te spenderen aan goud.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Crisis op de beurs: vijf tips voor de belegger in aandelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beurs
Schrijf mee!