InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen op de beurs: aandelen spreiden en risico verkleinen

Beleggen op de beurs: aandelen spreiden en risico verkleinen

Beleggen op de beurs: aandelen spreiden en risico verkleinen Als je op de beurs gaat, kan het aanlokkelijk zijn om je vooral op de topaandelen te richten. Bij aandelen die alsmaar lijken te stijgen, weet je immers niet hoe hoog ze zullen blijven gaan. Je krijgt het gevoel dat je winst misschien wel oneindig groot zou kunnen zijn als je erin investeert. Toch komt het erop aan om ook aan de minder opvallende aandelen te denken. Als je je aandelenportefeuille goed spreidt en in diverse sectoren belegt, ben je beter gewapend tegen een eventuele beurscrisis. Investeren in indexfondsen is een van de opties als je risico's wilt beperken. Waarom is de strategie van het spreiden van aandelen zo belangrijk?

Beleggen op de beurs: onvoorspelbaar

Onzekerheid en risico

Eén van de kenmerken van de beurs is dat niemand met zekerheid weet hoe de zaken zullen evolueren. Hoeveel specialisten er ook zijn en hoeveel analyses er ook gemaakt worden, echte zekerheid over de beurskoersen heb je nooit. De beurs is immers geen wetenschap maar een onvoorspelbare zaak, wat haar voor vele beleggers ook zo aantrekkelijk maakt.

Aandelenportefeuille

Toch kan hier het gevaar schuilen. Want beleggers die zich vooral richten op sterke koersstijgers, kunnen wel eens teleurgesteld worden bij een plotse koersdaling. Wie zijn aandelenportefeuille voldoende spreidt, hoeft zich niet al te veel zorgen te maken. Gaat het mis met één soort aandelen, dan heeft hij nog voldoende alternatieven achter de hand. Bovendien wordt een crisisperiode op lange termijn altijd gevolgd door een periode van herstel.

Beurshypes

Hoge aandelenkoersen

Als je je op de beurs wilt begeven, kan het aanlokkelijk zijn om te beleggen in de aandelen die het op dat moment goed doen. De aandelen die op dat moment hoog staan zijn aantrekkelijk en lokken beleggers om erin te beleggen. Want uiteindelijk weet niemand waar het uiteindelijke hoogtepunt van die aandelen zal liggen. De beleggers houden er dan ook rekening mee dat die aandelen in de toekomst nog hoger zullen scoren en daarom investeren ze erin.

Beurscrisis

Toch is het goed om je niet alleen op die populaire aandelen te richten, maar ook op de minder opvallende aandelen op de beurs. Want de aandelen die hoog genoteerd staan en alsmaar lijken te stijgen, kunnen bij een beurscrisis wel eens een serieuze terugslag krijgen. Zo hadden in de jaren negentig de aandelen van technologische ondernemingen een "boom" gekend, die jaren later gevolgd werd door een hevige terugslag. De technologie-hype was haar hoogtepunt voorbij en de technologie-aandelen noteerden jaren later duidelijk onder hun topkoersen van weleer.

Risico verkleinen: aandelen spreiden

Anderzijds kunnen aandelen die laag staan op zo een moment minder schade lijden van een crisis en stilaan een sterkere positie verwerven wanneer de beurs zich weer herpakt. Vergeet daarom niet om ook aandelen te kopen die een lagere koers varen. Het spreiden van je aandelenportefeuille is dus als het spreiden van de risico's van je aandelen. De bedoeling is om op meerdere paarden te wedden, zodat je bij een volgende crisis of terugslag niet al je beleggingen ziet mislukken.

Indexfondsen

Wat is een indexfonds?

Een goede mogelijkheid om je aandelen te spreiden is om te kiezen voor aandelen uit verschillende sectoren. Indexfondsen zijn beleggingsfondsen die daarvoor kunnen zorgen omdat ze automatisch beleggen in alle aandelen van een bepaalde beursindex, zoals de AEX-index van Amsterdam bijvoorbeeld of de BEL-20-index van Brussel.

Gemiddelde koers

Als je in zo een indexfonds investeert, dan ben je als het ware afhankelijk van de gemiddelde koers van die index. Als bijvoorbeeld de AEX-index als geheel winst maakt, dan betekent dat dus goed nieuws voor jou. De procenten winst die de AEX-index maakt, zouden dan ongeveer overeenkomen met jouw winst als belegger in het indexfonds.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen op de beurs: wat is de core-satellite-strategie?Beleggen op de beurs: wat is de core-satellite-strategie?Als het even wat minder goed gaat op de beurs dan is het als belegger belangrijk om over een goed gespreide beleggingspo…
Beleggen: risico & rendementBij beleggen gaan risico en rendement hand in hand. Hoe meer risico’s u bereid bent te nemen, des te hoger het rendement…
Wat zijn indexfondsen?Wat zijn indexfondsen? Wat zijn de voordelen en nadelen van indexfondsen en welke risico’s brengen deze beleggingsproduc…
Beurs: risico's beperken bij beleggen in aandelenBeurs: risico's beperken bij beleggen in aandelenBeleggen op de beurs houdt altijd risico's in. Vandaar dat men dit dan ook een risicovolle belegging noemt, omdat het ni…
Risicoprofiel bepalen als belegger: doe de testRisicoprofiel bepalen als belegger: doe de testBeleggen, het lijkt wel als of de hele wereld er mee bezig is. Nochtans houdt beleggen veel risico's in. Daarom is het b…

Reageer op het artikel "Beleggen op de beurs: aandelen spreiden en risico verkleinen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beurs
Schrijf mee!