InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in aandelen: hoe kan je aandelen kopen?

Beleggen in aandelen: hoe kan je aandelen kopen?

Beleggen in aandelen: hoe kan je aandelen kopen? Voor wie interesse heeft in de beurs en eraan denkt om ook eens in aandelen te gaan, is het niet altijd duidelijk hoe eraan te beginnen. Een correct beleggingsprofiel opstellen is daarom een must. Om je eerste stappen te zetten in de wereld van aandelen, zijn er twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is zelf aandelen kopen en opvolgen. In dat geval beheer je dus persoonlijk je aandelenportefeuille en koop en verkoop je je effecten wanneer het juiste moment gekomen acht. Deze optie vereist een uitgebreide kennis van de actualiteit van beurs en economie. De andere optie is om je aandelen te laten beheren door een beleggingsfonds. In een beleggingsfonds worden aandelen op professionele wijze opgevolgd door een specialist en hoef je zelf geen verantwoordelijkheid te nemen wat betreft de keuze van aandelen. Wel zal deze optie de nodige extra kosten met zich meebrengen. Welke bijzonderheden hebben beide mogelijkheden van aandelen kopen nog zoal?

Zelf aandelen kopen

Als je zelf de touwtjes in handen wilt nemen bij het kiezen van je aandelen, dan komt het er vooral op aan om je goed te informeren. De belangrijkste vereiste om in aandelen te stappen is actuele economische informatie. Blijf dagelijks op de hoogte van het beursnieuws en bestudeer de beurskoersen grondig. Een goeie tip is om dagelijks de economische websites op de voet te volgen. Alleen op die manier kan je een beeld krijgen van beloftevolle ondernemingen waarvan de aandelen misschien wel de moeite waard zijn om in te beleggen.

Beursrekening

Als je eens je keuze hebt gemaakt en je weet in welke aandelen je wilt beleggen, dan is de volgende stap het plaatsen van de aankooporders. Om dat te kunnen open je bijvoorbeeld een beursrekening of aandelenrekening bij een klassieke beursvennootschap of bank. Een andere mogelijkheid is om een rekening te openen bij een online beleggingsbank. Die online beleggingsbanken zijn sinds de explosie van het internet aan een grote opmars bezig, vooral dankzij hun lagere kosten en hun gebruikstoegankelijke websites.

Beleggingsprofiel

Een richtlijn van de Europese Unie bepaalt dat banken hun klanten moeten vragen om een beleggersprofiel op te stellen voordat ze kunnen beginnen met beleggen. In dat beleggingsprofiel of beleggersprofiel moet je aangeven welk soort belegger je bent: voorzichtig, defensief, conservatief of offensief zijn enkele voorbeelden van kwalificaties van beleggers. Die kwalifiicaties geven een beeld van de mate van bereidheid tot risico's nemen bij de belegger.

Aandelen kopen

Als je eens je beleggingsgeld hebt gestort, dan kan je de aankooporders doorgeven. Bij een klassieke beursvennootschap gaat dat meestal telefonisch, terwijl het bij online beleggingsbanken allemaal via internet gaat. Via voorbeelden op de websites van de online beleggingsbanken wordt je duidelijk gemaakt hoe je te werk moet gaan. Bovendien zijn er telefonische hulplijnen voor als het je niet lukt. De online beleggingsbank rekent veel minder kosten aan voor het plaatsen van orders dan de klassieke beursvennootschap of bank. Maar bij deze laatste kan je dan weer het voordeel hebben dat het er iets persoonlijker aan toe gaat. Als je je aandelen hebt gekocht, worden ze geplaatst op een speciale effectenrekening. Daar worden je aandelen door je makelaar bewaard en vandaar kan je ze later ook weer doorverkopen als je dat wenst.

Beleggen via een fonds

Het kiezen van aandelen is niet eenvoudig; je hebt er heelwat financiële en economische kennis voor nodig. Wil je zelf niet de verantwoordelijkheid dragen om je aandelenportefeuille te beheren, dan kan je een beroep doen op een aandelenfonds. Via een aandelenfonds of beleggingsfonds kan je je aandelen laten beheren door professionele fondsbeheerders, die gespecialiseerd zijn in beleggen en de beurs op de voet volgen.

Beleggingsfonds

De aandelenfondsen zijn interessant als je bijvoorbeeld in een bepaalde economische sector of regio gelooft, maar er uiteindelijk het fijne niet van afweet. Zo kan het zijn dat je er helemaal van overtuigd bent dat er zich in China voor lange tijd een economische groei zal afspelen en je daarin wilt beleggen. Je hebt er helemaal vertrouwen in dat beleggen in de Chinese economie enorm winstgevend zou kunnen zijn, maar je weet niet waar beginnen. Dan kan bijvoorbeeld kiezen voor een China-fonds, waarbij de fondsbeheerder perfect op de hoogte zal zijn van de beleggingsmogelijkheden op dat vlak.

Soorten beleggingsfondsen

De keuzemogelijkheden van aandelenfondsen zijn enorm uitgebreid. Bij de klassieke grote banken kan je kiezen uit een uitgebreid gamma aan aandelenfondsen, waar je altijd wel je gading vindt. De online beleggingsbanken bieden op hun websites een zogenaamde fondsensupermarkt aan, waar je fondsen kan kopen van de meest uiteenlopende soorten. Ook kan je fondsen selecteren via bepaalde beleggingscriteria en kan je koersgrafieken opvragen en vergelijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jongeren en geld beleggenHeb je je geld een tijdje niet nodig? En kun je wel wat extra geld gebruiken? Dan is beleggen misschien wel wat voor jou…
Beleggen  beleggingsfondsBeleggen beleggingsfondsEr zijn verschillende manieren om geld te beleggen. Bijvoorbeeld door aandelen te kopen, of in obligaties te handelen. V…
Tips voor beleggenBeleggen is het investeren in een onderneming. Dit kan op verschillende manieren. Als je een aandeel koopt van een bedri…
Waarom beleggen via beleggingsfondsen?Steeds meer mensen kiezen bij het beleggen voor beleggingsfondsen. Het beleggen via beleggingsfondsen biedt namelijk voo…
Beleggen in aandelen of beleggingsfondsenBeleggen in aandelen of beleggingsfondsenMet een spaarrekening weet je vrij nauwkeurig hoeveel rente je ontvangt. En ook dat je niet of nauwelijks risico loopt.…
Bronnen en referenties
  • http://www.homefinance.nl/beleggen/beleggingsprofiel/beleggingsprofiel_bepalen.asp, bezocht op 05/01/2016.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Beleggingsfonds, bezocht op 05/01/2016.

Reageer op het artikel "Beleggen in aandelen: hoe kan je aandelen kopen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 05-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beurs
Schrijf mee!