InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: welke soorten beleggingsfondsen zijn er?

Beleggen: welke soorten beleggingsfondsen zijn er?

Beleggen: welke soorten beleggingsfondsen zijn er? Als je je beleggingen wil laten beheren door een professional, dan biedt een beleggingsfonds de ideale mogelijkheid. Bij een beleggingsfonds wordt het geld van alle beleggers die erin investeren samengebracht in een gezamenlijke portefeuille. Die portefeuille wordt dan beheerd door een professioneel fondsbeheerder. De meeste banken bieden beleggingsfondsen aan voor hun klanten. Als je niet zelf de verantwoordelijkheid in handen wilt nemen bij je beleggingen dan is het kopen van een beleggingsfonds een goede optie. Keerzijde van de medaille is wel dat hiervoor kosten aangerekend zullen worden. In welke soorten beleggingsfondsen kan je zoal investeren?

Beleggen in een fonds

Voor wie wel wil beleggen maar zijn beleggingen liever laat beheren door een specialist, is een beleggingsfonds een ideale oplossing. Samen met andere beleggers stop je je geld in een beleggingsportefeuille die je laat beheren door een professionele belegger, de fondsbeheerder. Dit professioneel beheer maakt het essentieel kenmerk uit van een beleggingsfonds. Beleggingsfondsen waren in het begin vooral een Amerikaans verschijnsel dat een grote opmars maakte in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw.

Kosten beleggingsfonds

In het begin van de eenentwintigste eeuw kwamen er ook op de Europese financiële markten meer en meer fondsen beschikbaar. Tegenwoordig bieden de meeste banken beleggingsfondsen aan aan de particuliere belegger. Meestal moet je in-en uitstapkosten betalen en worden er ook jaarlijkse beheerskosten aangerekend. Er zijn beleggingsfondsen die een dividend uitbetalen, terwijl bij andere beleggingsfondsen de ontvangen dividenden worden gekapitaliseerd. Deze laatste noemt men dan ook kapitalisatiefondsen.

Soorten beleggingsfondsen

Aandelenfondsen

Aandelenfondsen kopen en verkopen aandelen. Bij aandelenfondsen wordt er bepaald in welke aandelen belegd kan worden. Zo kan je ervoor kiezen om in een bepaalde regio of in een bepaald land te beleggen. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld aandelen van multinationals of van smallcaps.

Obligatiefondsen

Obligatiefondsen beleggen in obligaties in een bepaalde munt of in verschillende munten. Ook staatsobligaties en bedrijfsobligaties behoren tot de mogelijkheden.

Gemengde fondsen

Gemengde beleggingsfondsen beleggen in zowel aandelen als obligaties. Verder kan je ook beleggen in liquiditeiten en andere beleggingsproducten. Je kan kiezen voor een vast aantal aandelen en obligaties of je kan het ook laten bepalen door de fondsbeheerder.

Vastgoedfondsen

De vastgoedfondsen investeren in onroerende goederen, die dikwijls gespreid zijn in een internationale beleggingsportefeuille. Sommige vastgoedfondsen hebben ook een specialisatie zoals bijvoorbeeld kantoren, winkels of residentieel vastgoed.

Ethische beleggingsfondsen

Bij ethische beleggingsfondsen ligt de nadruk op ethische normen zoals gezondheid, milieu, mensenrechten en ecologie. Sectoren als wapenindustrie of de tabaksindustrie worden dus uitgesloten uit dit soort beleggingsfondsen. Bij sommige ethische fondsen wordt een certificaat toegekend.

Paraplufondsen

In dit geval zijn de fondsen opgebouwd uit verschillende compartimenten die zich richten op deelgebieden. Die deelgebieden zijn dan bijvoorbeeld aandelen of obligaties. Specifiek aan deze fondsen is dat de beleggers met weinig of geen kosten mogen overstappen van het ene naar het andere compartiment.

Dakfondsen

Dakfondsen worden ook "funds of funds" genoemd. Deze fondsen worden dakfondsen genoemd omdat ze in andere fondsen beleggen. Ze brengen dus beleggingen van andere fondsen onder één dak.

Open en gesloten beleggingsfondsen

De open beleggingsfondsen bieden de beleggers de mogelijkheid om te kopen en te verkopen wanneer ze dat willen. Dit worden ook de fondsen van het open-end-type genoemd. Als er veel beleggers zijn die willen verkopen, dan worden de aandelen ingekocht tegen een koers die dicht bij de intrinsieke waarde ligt. Bij gesloten fondsen ligt dat anders: hier kan je niet kopen en verkopen wanneer je maar wil. De prijs kan hier verder af liggen van de intrinsieke waarde van het aandeel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom beleggen via beleggingsfondsen?Steeds meer mensen kiezen bij het beleggen voor beleggingsfondsen. Het beleggen via beleggingsfondsen biedt namelijk voo…
Beleggingsfondsen: welke kosten zijn eraan verbonden?Beleggingsfondsen: welke kosten zijn eraan verbonden?Beleggen in beleggingsfondsen kan aantrekkelijk zijn als je voor een interessant rendement wilt gaan. Toch moet je ook r…
Wat zijn indexfondsen?Wat zijn indexfondsen? Wat zijn de voordelen en nadelen van indexfondsen en welke risico’s brengen deze beleggingsproduc…
Beleggingsfondsen vergelijken met MorningstarBeleggers in beleggingsfondsen hebben net als beleggers in aandelen een keus uit een enorm aantal beleggingsfondsen waar…
Voordeel van een beleggingsfondsVoordeel van een beleggingsfondsBeleggen in een beleggingsfonds kan zeer voordelig zijn. Wat is het grote voordeel van beleggen in een beleggingsfonds e…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Beleggingsfonds, bezocht op 21/09/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen: welke soorten beleggingsfondsen zijn er?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggingsfondsen
Schrijf mee!