Beleggen in kunst: kunstwerken kopen als investering

Beleggen in kunst: kunstwerken kopen als investering Voor wie het niet zo op aandelen heeft begrepen maar toch op een originele manier wil beleggen, is een kunstbelegging de ideale oplossing. Met een kostbaar kunstwerk haal je niet alleen een interessante langetermijnbelegging in huis, maar ook een voorwerp van esthetisch genot. De interesse van beleggers voor kunstwerken is ook in tijden van crisis heel groot. Vooral op de lange termijn kan kunst een lucratieve belegging zijn. Een schilderij kopen kan bijvoorbeeld nuttig zijn om je vermogen te beschermen tegen een economische crisis, vermits het over een intrinsieke, tijdloze waarde beschikt. Bovendien is het altijd aangeraden om je kunst te laten verzekeren. Welke tips kunnen nuttig zijn bij het kopen van een kunstwerk als investering?

Kunst kopen

Wie goed op de hoogte is van kunst en de gangbare verkoopprijzen heeft altijd een stapje voor. Zorg er dan ook voor dat je goed geïnformeerd bent voor je je eerste stappen zet op het terrein van de kunstbeleggingen. Breng een bezoek aan musea en exposities en bestudeer gespecialiseerde websites en referentiewerken. Als je een aankoop wilt doen, laat je dan bijstaan door een deskundige. De deskundige zal je bijstaan om kunstwerken te kopen bij betrouwbare tussenpersonen en is bovendien op de hoogte van de prijzen op de markt.

Genot van een kunstwerk

Bij beleggingen in kunst, heeft het niet veel zin om kunstwerken aan te kopen die je eigenlijk niks zeggen. Een kostbaar kunstwerk kopen om in een kluis te bewaren, is ook zinloos. Aan een schilderij dat wel peperduur is maar dat je niet ziet heb je niets. Koop een kunstwerk alleen als je er echt van kan genieten. Want het genot dat je ervan hebt, kan je min of meer beschouwen als een dividendrendement. Het esthetisch genot van een kunstwerk kan je vergelijken met het dividend van een aandeel.

Schilderij kopen als investering

Als je een schilderij wilt kopen als belegging, probeer de lat dan zo hoog mogelijk te leggen. Richt je pijlen zoveel mogelijk op de absolute topkwaliteit. Net als bij het beleggen in wijn is de kwaliteitsvereiste heel belangrijk. Topkwaliteit wordt hoe langer hoe zeldzamer, wat tot gevolg heeft dat de topstukken in waarde blijven stijgen. Hou bij het streven naar topkwaliteit wel rekening met je vermogen. Besteed maximaal 10 % van je vermogen aan kunstwerken.

Trends in de kunstwereld

Trends volgen

Ook de kunstwereld is een wereld die afhankelijk is van modeverschijnselen en trends. De kunst die jaren geleden enorm populair was, kan in de loop der jaren heelwat van haar pluimen verliezen. Een kunstwerk dat in de mode is zal duurder uitvallen om aan te kopen, en kan je in de toekomst misschien kopzorgen geven doordat je geen koper vindt met een aantrekkelijk bod.

Tegen de trend ingaan

Maar op de lange termijn kan de populariteit van het kunstwerk weer omslaan en in stijgende lijn gaan, waardoor je kunst weer in waarde kan stijgen. Een tip is dan ook om je te richten op kunstwerken die een beetje uit de mode zijn. Door hierin te investeren en dus tegen de stroom van de heersende trend in te gaan, kan je er op langere termijn voordeel uit halen.

Uniek kunstwerk

In tegenstelling tot bijvoorbeeld aandelen kunnen kunstwerken niet meteen verkocht worden als jij dat wilt. Hou hier rekening mee als je in kunst wil beleggen. De liquiditeit van kunst ligt heel laag. Als je je kunstwerk weer wil verkopen, dan moet je eerst weten wat de prijs ervan is. Vermits ieder kunstwerk uniek is, is dit niet zo makkelijk te bepalen. Als de prijs eens geschat is of de waarde van het kunstwerk bepaald, dan moet je nog een koper zien te vinden. Kunst is dus vooral een lange-termijn-belegging.

Kunstwerken verzekeren

Als je een kostbaar kunstwerk hebt gekocht en er met een gerust gemoed wilt van genieten, dan wil je natuurlijk ook een beetje zekerheid voor als het misloopt. Meestal worden je kunstwerken niet verzekerd door je gewone verzekering. Neem dan ook een afzonderlijke verzekering voor je waardevolle stukken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in kunst: kunstwerken kopen als investering"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!