InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in wijn: tips om in topwijnen te investeren

Beleggen in wijn: tips om in topwijnen te investeren

Beleggen in wijn: tips om in topwijnen te investeren Voor de belegger die het nuttige aan het aangename wil paren, is een belegging in wijn een interessante mogelijkheid. Wijn kan je niet alleen kopen om te consumeren maar ook als eenvoudige belegging. Je kan je bijvoorbeeld een Château Lafite of Château Margaux aanschaffen om na enkele jaren weer met winst te verkopen. Wanneer je wijn als een belegging ziet is het steeds aangeraden om te kiezen voor topwijnen met bewaarpotentieel uit goede wijnjaren. Belangrijk hierbij is om je bordeaux of bourgogne niet te snel te verkopen en ook niet te lang te wachten. Een nuttige tip is om op zoek te gaan naar grote wijnflessen of wijnkisten; deze zijn immers schaarser dan normale flessen en kunnen dus meer winst opleveren. Denk eraan dat je je topwijnen liggend bewaart in je wijnkelder, bijvoorbeeld in een praktisch wijnrek. Met welke tips moet je rekening houden als je succesvol in wijn wilt investeren?

Beleggen in wijn

Wijn wordt - naast bijvoorbeeld kunst - gezien als een typische investering voor wie zijn geld wil steken in iets met tastbare waarde. Als je in wijn wilt beleggen kies dan voor wijnen met bewaarpotentieel. Dit betekent dat de wijn waarin je belegt op lange termijn nog drinkbaar moet kunnen zijn. Wijn is wel een product dat zijn kwaliteit lange tijd kan behouden, maar de drinkbaarheid blijft ook niet tot in het oneindige duren. Wijn die na enkele jaren aan kwaliteit verliest is dus afgeraden. Daarbij moet je ook geduld hebben om op het juiste moment opnieuw te verkopen. Wil je te snel winst realiseren met je topwijnen dan kan je daar later spijt van hebben.

Investeren in topwijnen

Bij beleggingen in wijnen geef je best de voorkeur aan de grote, erkende wijnhuizen. Met de grote bordeauxwijnen zit je altijd goed. Denk aan de bekende namen als Château Margaux, Château Petrus of Château Lafite Rotschild. Bij de bourgognewijnen zijn de absolute topwijnen onder meer de wijnen van het Domaine de la Romanée Conti. Als je het buiten Frankrijk zoekt, dan heb je meerdere opties. Een voorbeeld is de kwaliteitswijn Penfolds uit Australië of de Sassicaia uit Italië. In Spanje behoort de Vega Sicilia tot de topwijnen.

Goede wijnjaren

Als je je namen hebt gekozen, geef dan de voorkeur aan de echte topjaren van de wijnen. Als het kan koop dan enkel wijnen van uitzonderlijke wijnjaren. Voor de bordeauxwijnen zijn dit onder meer 2005, 2000, 1990 en 1989. Voor de bourgognewijnen zijn de topjaren 2005 en 1990. Topjaren van de Spaanse wijnen zijn onder meer 2004, 2001 en 1994.

Grote flessen of wijnkisten

Bij wijnbeleggingen hoef je je niet te beperken tot de gewone flessen. Kijk of er ook grotere flessen beschikbaar zijn van je favoriete namen zoals bijvoorbeeld magnumflessen. De grotere formaten zijn schaarser en dus ook duurder. Als je echt ver wil gaan met je investering, kies dan voor volledige kisten wijn in plaats van individuele flessen.

Actualiteit

Op wijngebied zijn er heelwat interessante tijdschriften en websites waar je informatie kan vinden over kwaliteitswijnen. Bestudeer de informatie die je kan vinden om een overzicht te krijgen van je mogelijke keuzes. Op sommige gespecialiseerde websites die zich richten op beleggen in wijn vind je ook kwoteringen van bepaalde wijnen, die beoordeeld worden op basis van kwaliteit en maturiteit. De scores van de verschillende wijnen kunnen dan met mekaar vergeleken worden.

Wijn bewaren in een wijnkelder

Als je je wijn hebt aangekocht als belegging hou er dan rekening mee dat je hem optimaal bewaart. Houd je wijnkelder bij voorkeur constant onder een temperatuur van ongeveer 14 graden Celsius en een vochtigheidsgraad van 70 %. Denk eraan dat je wijn best liggend bewaart want het is zo dat de kwaliteit ervan langer standhoudt. Hiervoor kan je gebruik maken van een handig wijnrek waarin je de wijn makkelijk kan leggen zonder kans op beschadiging.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://trends.knack.be/economie/efficient-investeren-in-bordeauxwijnen/article-normal-242151.html, bezocht op 13/10/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen in wijn: tips om in topwijnen te investeren"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Wijntips
Schrijf mee!