InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen op de beurs: over ethisch beleggen en SRI-fondsen

Beleggen op de beurs: over ethisch beleggen en SRI-fondsen

Beleggen op de beurs: over ethisch beleggen en SRI-fondsen Ethisch beleggen is een begrip dat sinds het begin van de eenentwintigste eeuw meer en meer in de lift is gekomen. De groeiende milieubewustheid is ook op het vlak van beleggen aan een grote opmars bezig. Wie zijn geld op een ethische manier wil beleggen, houdt rekening met ethische normen zoals mensenrechten en duurzame energie. Ethisch beleggen wordt ook Socially Responsible Investing of SRI genoemd. Je kan ethisch beleggen door je te richten op de zogenaamde SRI-fondsen, die zulke beleggingsproducten groeperen. Waar en hoe te beginnen als je ethisch wilt beleggen op de beurs?

Ethisch beleggen op de beurs

Mensenrechten

Ethisch beleggen komt erop neer dat je bij je beleggingen rekening houdt met de ethische kant van de zaak. De ethische belegger wil niet dat de bank zijn geld investeert in bedrijven die de mensenrechten schenden. Als je op een ethische manier je geld belegt, dan hou je bijvoorbeeld rekening met het mileubeleid van een onderneming. Zo zal de ethische belegger zeker niet beleggen in een onderneming waarvan de activiteiten te belastend zijn voor het milieu.

Personeelsbeleid

Een ander aspect waar de ethische belegger eventueel rekening mee kan houden is het personeelsbeleid van een onderneming, waar het bijvoorbeeld gaat om de arbeidsvoorwaarden van het personeel. De ethische belegger houdt dus goed in het oog hoe bedrijven zorgen voor het menselijk aspect in hun onderneming.

Wat is ethisch beleggen?

Socially Responsible Investing

Bij de meeste financiële instellingen kan je tegenwoordig ethisch beleggen. Dit betekent dat je je bank kan vragen om je geld alleen duurzaam te beleggen in bedrijven die zich houden aan ethische normen zoals mensenrechten en respect voor het milieu. Ethisch beleggen wordt ook wel Socially Responsible Investing of SRI genoemd. Socially Responsible Investing betekent sociaal verantwoord investeren, rekening houdend met enkele ethische normen.

SRI-fondsen

De sociaal verantwoorde investeerder wil zijn geld dus investeren in beleggingen die aan die vereisten kunnen voldoen. De fondsen die zulke beleggingen groeperen worden SRI-fondsen genoemd. Deze fondsen zijn de laatse jaren aan een grote opmars bezig, mede dankzij het wereldwijd gegroeide besef van de kwetsbaarheid van onze planeet en de bezorgdheid om de duurzaamheid van de energiebronnen op aarde.

Hoe populair is ethisch beleggen?

Duurzaam beleggen

De laatste jaren zijn er meer en meer mensen die hun geld duurzaam willen beleggen en opteren voor SRI-fondsen. Om informatie te verzamelen over bepaalde beleggingsproducten, doen sommige banken een beroep op derden zoals niet-gouvernementele organisaties of vakbonden. Die geven dan hun advies over het al dan niet ethisch verantwoord zijn van bepaalde beleggingen.

Vereisten

Nochtans kunnen sommige SRI-fondsen relatief hoge kosten met zich mee brengen. Dit komt precies omdat ze veel research vragen op het vlak van de ethische vereisten. SRI-fondsen kunnen ingedeeld worden in algemene beleggingsproducten en de themafondsen. De themafondsen groeperen beleggingen met een bepaald thema. De rendabiliteit van SRI-fondsen kan van heel wat factoren afhangen. Vermits SRI-fondsen nog een relatief nieuw begrip zijn, zijn er nog geen lange termijn-statistieken beschikbaar.

Hoe beginnen?

Zorg er eerst voor dat je voldoende advies inwint bij je bank. Ga na of je bank voldoende mogelijkheden biedt op het vlak van SRI-fondsen, want banken kunnen op dat vlak nogal verschillen. Als je weet op welke beleggingsproducten je wil richten, denk dan aan een goeie strategie. Aangeraden is om uit te gaan van algemene beleggingsproducten, die je aanvult met een themafonds, dat bijvoorbeeld gericht is op het thema van duurzame energie. Het is natuurlijk afwachten of je ethische belegging op lange termijn voldoende rendement haalt, maar gezien de groeiende milieubewustheid in de eenentwintigste eeuw zijn je kansen hierop niet gering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ASN optimaalbeleggen: beleggen en sparenASN optimaalbeleggen: beleggen en sparenASN bank optimaalbeleggen 2019 maakt een slimme combinatie van sparen en beleggen mogelijk waardoor u een hoger rendemen…
Duurzaam beleggen levert steeds meer opDuurzaam beleggen levert steeds meer opBij duurzaam beleggen, ook wel maatschappelijk verantwoord beleggen of ethisch beleggen genoemd, wordt het geld in fonds…
Beleggen: Duurzaam beleggenBeleggen: Duurzaam beleggenDuurzaam beleggen is een relatief nieuw fenomeen. Het gaat er om dat beleggers rekening houden met de investeringen van…
Is beleggen in klimaatfondsen verstandig?Is beleggen in klimaatfondsen verstandig?Beleggen in klimaatfondsen is duidelijk in opkomst. Dat is natuurlijk ook niet raar, de poolkappen smelten en de aarde w…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Duurzaam_beleggen, bezocht op 15/10/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen op de beurs: over ethisch beleggen en SRI-fondsen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggingsfondsen
Schrijf mee!