InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen op de beurs: wat is de core-satellite-strategie?

Beleggen op de beurs: wat is de core-satellite-strategie?

Beleggen op de beurs: wat is de core-satellite-strategie? Als het even wat minder goed gaat op de beurs dan is het als belegger belangrijk om over een goed gespreide beleggingsportefeuille te beschikken. Een goede manier om je beleggingen effectief te spreiden is de zogenaamde "core-satellite-strategie". Bij de core-satellite-strategie ga je uit van een kern of "core", die bestaat uit beleggingsfondsen die een beursindex volgen. Rond die kern bouw je dan je satellieten of beleggingen die meer risico inhouden en waarmee je naar een hoog rendement streeft. Hoe kan je succesvol beleggen met de core-satellite-strategie?

Beleggingsportefeuille spreiden

Rendement

Sinds heelwat beleggers geld verloren hebben bij de grote financiële crisis van eind 2008, gaan ze meer en meer op zoek naar beursstrategieën die de risico's kunnen spreiden. De belegger wil zich indekken tegen onzekerheid op de beurs, en tegelijkertijd kunnen beleggen en speculeren op een hoog rendement. Het is niet makkelijk om een manier van beleggen te vinden die zowel het risico spreidt als een hoog potentieel rendement biedt.

Methoden

Om je beleggingsportefeuille te spreiden, zijn er verschillende methoden mogelijk. De methode die sinds de crisis van 2008 aan een opmars bezig is, is de "core-satellite-strategie", letterlijk de kern-satelliet-strategie. Dit komt erop neer dat je als belegger je beleggingsportefeuille indeelt in een kern (basis van je portefeuille) en zogenaamde satellieten, die daarrond aangebracht worden.

Wat is de core-satellite-strategie?

Kern

In de kern (of "core") van je beleggingsportefeuille plaats je indexfondsen: dat zijn beleggingsfondsen die een beursindex volgen. Die indexfondsen vormen de basis van je beleggingsportefeuille en kan je passief beheren. Dit betekent dat je niet voortdurend aandelen moet kopen en verkopen maar gewoon het fonds haar werk kan doen. Het fonds gaat immers gewoon met de evolutie van de index mee.

"Satellieten"

In de rest van je beleggingsportefeuille plaats je de zogenaamde satellieten, waar je actiever mee bezig moet zijn. De satellieten worden immers gevormd door de beleggingen waarmee je extra wil scoren. Dit zijn de beleggingen waarvan je denkt dat je er veel rendement uit zal kunnen halen. Dit zijn echter ook de beleggingen die het meest risico inhouden, vandaar dat ze zijn opgebouwd rond een kern, die meer zekerheid kunnen bieden.

Core-satellite-strategie voordelen

Overzicht

Het voordeel van de core-satellite-strategie is dat je beleggingsportefeuille overzichtelijker kan worden. Het komt er wel op aan om voorzichtig en bedachtzaam met de satellieten om te springen om dat voordeel niet verloren te laten gaan. Aangeraden is om een bestaand effect te verkopen als je een nieuwe belegging in je portefeuille opneemt.

Indexfondsen

Een goeie strategie is dat je ervoor zorgt dat je indexfondsen het zwaargewicht van je beleggingsportefeuille vormen, bijvoorbeeld twee derde van je totale beleggingsportefeuille. Op die manier kan de rest van je portefeuille aangevuld worden met de satellieten, waar je wat meer risico mee kunt nemen.

Kern van indexfondsen

De core-satellite-strategie biedt je dus de mogelijkheid om op een evenwichtige wijze je beleggingsportefeuille te beheren. Enerzijds heb je je indexfondsen, waar je niet voortdurend mee bezig hoeft te zijn, en anderzijds de satellieten, waarmee je naar hartelust kan speculeren en verhandelen. Door die kern van indexfondsen als basis te behouden, beschik je over wat meer zekerheid als het slecht gaat op de beurs. De core-satellite-strategie is op die manier een goeie strategie voor de particuliere belegger, die een evenwicht wil tussen zekerheid en speelruimte wanneer hij naar de beurs gaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Trackers zijn fondsen die weinig kosten met zich meebrengen en net zoals aandelen op de beurs verhandeld worden. Belegge…
Beleggen op de beurs: aandelen spreiden en risico verkleinenBeleggen op de beurs: aandelen spreiden en risico verkleinenAls je op de beurs gaat, kan het aanlokkelijk zijn om je vooral op de topaandelen te richten. Bij aandelen die alsmaar l…
Beleggen in trackers: wat zijn de voordelen van trackers?Beleggen in trackers: wat zijn de voordelen van trackers?Sinds de economische crisis van eind 2008 is het moeilijker geworden om je beleggingen te kiezen. De individuele belegge…
Wat is actief of passief beleggen?Als je wilt gaan beleggen moet je een keuze maken tussen actief en passief beleggen. Wanneer kies je voor actief belegge…
Beleggen in een beleggingsfonds: de kosten zijn torenhoogBeleggen in een beleggingsfonds: de kosten zijn torenhoogWie zijn bank vraagt wat hij met zijn geld moet doen, krijgt vaak te horen dat beleggen in een beleggingsfonds het beste…
Bronnen en referenties
  • https://de.wikipedia.org/wiki/Core-Satellite-Strategie, bezocht op 15/10/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen op de beurs: wat is de core-satellite-strategie?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beurs
Schrijf mee!