InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beginnen met beleggen: hoe je beleggersprofiel opstellen?

Beginnen met beleggen: hoe je beleggersprofiel opstellen?

Beginnen met beleggen: hoe je beleggersprofiel opstellen? Sinds de Europese Richtlijn van 2007 worden banken geacht om voor hun klanten een beleggersprofiel op te maken, waardoor de individuele belegger beter beschermd wordt tegen de risico's van het beleggen. Het is belangrijk om weten welk bedrag je als belegger wilt en kunt besteden aan beleggingen. Ook de mate waarin je risico's wilt lopen speelt een bepalende rol bij het opmaken van een beleggersprofiel. Er zijn verschillende soorten en types van beleggers, gaande van de conservatieve over de dynamische tot de offensieve belegger. Eens de bank je beleggersprofiel heeft opgesteld, kan ze je aan de hand daarvan adviseren bij je financiële beslissingen op het vlak van beleggen en investeren.

Europese Richtlijn: beleggersprofiel verplicht

In 2007 werd de Europese MiFID-Richtlijn ingevoerd, de zogenaamde "Markets in Financial Instruments Directive". Sinds die Europese Richtlijn zijn banken verplicht om voor hun klanten een beleggersprofiel op te stellen. Klanten van banken die willen gaan beleggen zouden op die manier beter beschermd worden. Door het opstellen van een beleggersprofiel krijgt de bank zicht op welk type belegger je zou kunnen zijn en kan je naargelang dat profiel adviseren.

Hoe je beleggersprofiel opstellen?

Dat profiel is belangrijk om jezelf te beschermen tegen al te grote tegenvallers als je gaat beleggen. Het komt erop aan om jezelf te kennen en te weten waar je voor wil gaan. Overweeg welk risico je wil nemen en over welk bedrag je kan en wil beschikken om te gaan beleggen. Wat je niet mag vergeten, is om na te gaan of je het geld dat je belegt op korte of lange termijn nodig zal hebben. Bij dit alles is het aangeraden om realistisch te zijn, want vaak overschatten mensen hun financiële toestand van het moment en onderschatten ze de hoeveelheid geld die ze best aan de kant laten staan voor noodsituaties.

Beginnen met beleggen

Vragenlijst beleggers

Het opstellen van zo'n beleggersprofiel gebeurt meestal door het invullen van een vragenlijst, waardoor je bank je beleggersprofiel kan bepalen. De meeste banken bieden deze vragenlijst ook online aan, zodat je ook rustig thuis aan je pc de lijst kan invullen. In die vragenlijst worden je vragen gesteld zoals het bedrag dat je wil beleggen of in welke activiteiten je wil beleggen. Je kan bijvoorbeeld invullen dat je liever in obligaties dan in aandelen wil beleggen, of je geld liever wil investeren in vastgoed dan in beleggingsfondsen.

Risicobereidheid

Ook je bereidheid om risico's te nemen wordt in aanmerking genomen voor je profiel. Bij het bepalen van je profiel kan de bank ook rekening houden met andere elementen zoals je maandelijkse inkomsten en het al dan niet bezitten van een eigendom. Bovendien speelt je leeftijd een rol, want een ongeschreven regel is dat hoe ouder je bent, hoe minder risico je moet nemen. De bank kan je dan adviseren in welke categorieën van beleggingen je je geld best kan stoppen.

Types beleggers

De onderstaande benamingen van de types van beleggers zijn niet absoluut, maar ze komen in grote mate overeen met de kwalificaties die de meeste banken toekennen aan de verschillende soorten beleggers. Om te beginnen met beleggen stel je jezelf dus best enkele vragen, waarna je een beeld krijgt van welk type belegger jij bent.

Conservatieve belegger

Als de bank eens zicht gekregen heeft of de profielen van haar beleggers, dan brengt ze deze onder in een vijftal categorieën.
Zo is er de conservatieve belegger die zal kiezen voor beleggingen die weinig risico inhouden en weinig last hebben van schommelingen. De conservatieve belegger kiest meestal voor beleggingen met een stabiel rendement. De beleggingsportefeuille van deze belegger zal voornamelijk uit obligaties bestaan.

Defensieve belegger

De volgende categorie is de categorie van de defensieve belegger. Deze belegger wil op de aandelenmarkten een klein risico nemen. Hij wil wel in aandelen gaan, maar altijd met de nodige voorzichtigheid.

Neutrale belegger

De neutrale belegger is een belegger die streeft naar een soort van balans tussen zekerheid en onzekerheid, tussen stabiliteit en risico. Dit type belegger zal kiezen voor een samengaan van aandelen en obligaties.

Dynamische belegger

De dynamische belegger is een belegger die vooral voor aandelen zal kiezen die veelbelovend zijn op lange termijn. De dynamische belegger houdt altijd rekening met een hoog rendement in de toekomst. Dat kan gaan van vijf jaar tot zelfs tien jaar of langer.

Offensieve belegger

Ben je een offensieve belegger, dan kies je vooral voor aandelen. Je bent bereid veel risico's te nemen en durft te kiezen voor aandelen met onzeker rendement op lange termijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welk beleggersprofiel heb ik?Welk beleggersprofiel heb ik?Welk beleggersprofiel hebt u, welk risicoprofiel hoort bij uw beleggingen en hoe kunt u dat in 2019 bepalen? Beleggen is…
Wat betekent Mifid voor u als particulierWat betekent Mifid voor u als particulierPer 1 november 2007 is Mifid 1 in werking getreden. Deze Europese regelgeving heeft een sterke invloed op beurzen en bel…
Beleggen in aandelen: hoe kan je aandelen kopen?Beleggen in aandelen: hoe kan je aandelen kopen?Voor wie interesse heeft in de beurs en eraan denkt om ook eens in aandelen te gaan, is het niet altijd duidelijk hoe er…
Zelf beleggen (of via de bank)?Zelf beleggen (of via de bank)?Als je gaat beleggen en je bent een beginnende belegger ga je je verdiepen in de ins en outs van beleggen. Dan is de vra…
Waarom een clientprofiel maken voordat u gaat beleggen?Waarom een clientprofiel maken voordat u gaat beleggen?Vanuit de zorgplicht naar de client moeten adviseurs gedegen informatie van hun klant verkrijgen en zelf ook deugdelijke…

Reageer op het artikel "Beginnen met beleggen: hoe je beleggersprofiel opstellen?"

Reactie

Defrance, 23-08-2010 19:55 #1
Dit is opnieuw een dubieuze zaak. Is dit verplicht of wil vadertje Staat weten hoeveel je vermogen eignnelijk bedraagt om zo een taks te kunnen invoeren op je bezit. Ik ben dan van plan om mijn bank op te zeggen want ik heb geen vertrouwen in dit soort vragen. Veel te gevaarlijk en ik adviseer dit ook rondom mij (lkinderen en famlilie en vrienden).

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beginnen met beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!