InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in postzegels: van hobby tot financiële investering

Beleggen in postzegels: van hobby tot financiële investering

Beleggen in postzegels: van hobby tot financiële investering Sommige mensen verzamelen postzegels uit hobby terwijl anderen het vooral zien als een financiële investering of belegging. Postzegelkenners raden je aan om je op één bepaald thema of één bepaald land te richten. De meest waardevolle postzegels zijn de exemplaren uitgegeven vóór de jaren zestig van de vorige eeuw. Wie wil investeren in postzegels, kan terecht op filatelische beurzen, gespecialiseerde postzegelveilingen en op het internet. Een mooie postzegelverzameling kan je samenbrengen in een stijlvol luxe-album. De liefhebberij van het postzegels verzamelen wordt filatelie genoemd. Hoe kan je beleggen in postzegels en waar kan je ze kopen en verkopen?

Verschil verzamelen-beleggen

Postzegels verzamelen

Er is een verschil tussen het verzamelen van postzegels (filatelie) en het beleggen in postzegels. Verzamelaars hebben er alles voor over om bijzondere postzegels op de kop te tikken en doen daar dan ook al het nodige voor. Het kan gaan om het verzamelen van unieke exemplaren of om het verzamelen van zo veel mogelijk exemplaren. De verzamelaars houden niet noodzakelijk rekening met de waarde van de postzegels.

Beleggen in postzegels

Beleggers daarentegen richten zich in de eerste plaats op de waarde van de postzegels die ze kopen. Om in postzegels te beleggen houden beleggers vooral rekening met de zeldzaamheid van de exemplaren. Hoe zeldzamer een exemplaar, hoe meer het gegeerd wordt. Voor postzegels tussen de jaartallen 1900 en 1940 is de waarde al relatief groot, maar de serieuze belegger richt zich het liefst op postzegels van vóór het jaar 1900. Die zijn het zeldzaamst en dus het meest waard. Op de foto zie je een Amerikaanse postzegel uit het jaar 1918.

Hoe beleggen in postzegels?

Kwaliteit postzegel

Als je overweegt om een postzegelverzameling aan te leggen als belegging, hou dan rekening met een aantal dingen. Richt je in de eerste plaats op de kwaliteit van de postzegels. Let er op dat de postzegel in goede staat is en koop zeker geen beschadigde zegels. Aangeraden is om vooral te investeren in ongestempelde exemplaren. Postzegels die in een verzamelalbum werden geplakt verliezen een groot deel van hun waarde.

Thema

Een tweede advies is om je investering te beperken tot postzegels die zich op één bepaald thema richten, zoals bijvoorbeeld vliegtuigen (zie foto), of dieren (je richt je bijvoorbeeld enkel op postzegels waarop vogels afgebeeld staan). Op dezelfde manier kan je ook je investering beperken tot postzegels van één bepaald land.

Certificaat

Bovendien moet je rekening houden met een certificaat van echtheid, als je echt dure postzegels koopt. Als je bijvoorbeeld een postzegel van 500 euro koopt, doe dit dan niet zonder een certificaat van echtheid. Dat kost je wel wat extra geld, maar het geeft je een zekerheid.

Tijdsperiode

Kies vooral voor zegels uitgegeven vóór 1960, en liefst eerder. Specialisten raden af om te beleggen in zegels uitgegeven na 1960 of gelegenheidszegels. Ook de zogenaamde "first day covers" zijn geen aanrader. In het jargon noemen de specialisten dit "filatelisch maakwerk".

Verzekeren

Vergeet ook niet om je postzegels te laten verzekeren. Het is een algemene regel die geldt voor al je kostbare bezittingen, en dus ook voor waardevolle postzegels. Maak bij voorkeur gebruik van een degelijk postzegelalbum dat je kostbare postzegels op een efficiënte manier beschermt tegen beschadiging. Een luxe-album waarin je je postzegels samenbrengt geeft het geheel van je postzegelverzameling een extra cachet mee.

Waar postzegels kopen of verkopen?

Specialist

Het komt er vooral op aan om je postzegels op de juiste plaats te kopen, het liefst bij een vertrouwenspersoon. Dit is belangrijk omdat er heelwat vervalsingen in omloop zijn. Een specialist kan de vervalsingen ontmaskeren.

Veilingen

Een interessante plaats om postzegels aan te kopen zijn de gespecialiseerde veilingen. Je kan er postzegels kopen en verkopen en je betaalt of je ontvangt de marktwaarde voor je postzegels. Afhankelijk van de waarde van de verkochte postzegel betalen zowel verkoper als koper een percentage op de zogenaamde "hamerprijs" van de postzegel. Als je je postzegels wil verkopen, dan je ook terecht bij postzegelhandelaars die de postzegels verder verkopen.

Filatelische beurzen

Ook kan je terecht op filatelische beurzen en bij clubs van postzegelverzamelaars. Online kan je dergelijke mogelijkheden om postzegels te kopen uitgebreid ontdekken. Het bijzondere aan het internet is dat er een uitgebreide waaier aan postzegels aangeboden wordt, maar dat er zelden echte topstukken bij zitten. Op het internet vind je postzegels van de meest uiteenlopende thema's en uit de meest verschillende landen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Filatelie en PostzegelsFilatelie en PostzegelsOnder filatelie wordt verstaan: de liefhebberij van het verzamelen van postzegels. Echter filatelie heeft niet alleen me…
Het verzamelen van postzegelsHet verzamelen van postzegelsHet verzamelen van postzegels heeft oude papieren. De eerste postzegels verschenen in 1840 in Groot-Brittannië en verspr…
Verstuur je post goedkoop met oude postzegelsVerstuur je post goedkoop met oude postzegelsVeel mensen verzamelen postzegels omdat ze het een leuke hobby vinden. En ook omdat ze hopen dat hun verzameling in de l…
De postzegels van 2015: het tweede halve jaarDe postzegels van 2015: het tweede halve jaarElk jaar geeft PostNL een aantal nieuwe postzegels uit. Postzegels zijn nodig bij de verzending van poststukken. Daarnaa…
Wat bepaalt de waarde van een postzegel?Wat bepaalt de waarde van een postzegel?Het kopen van postzegels kan een interessante vorm van beleggen zijn en er is ook geld mee te verdienen. Het belangrijks…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Thomas G, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Filatelie, bezocht op 09/09/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen in postzegels: van hobby tot financiële investering"

Reacties

Ex Filatalist, 29-06-2014 15:34 #2
Geen postzegels verzamelen, en al helemaal niet hierin beleggen, omdat het geldverslindende bezigheid is wat niets oplevert. Alleen handelaren vullen hun zakken.

Postzegelforum, 24-09-2010 14:45 #1
Beleggen in postzegels is niet altijd verstandig maar het is zeer zeker wel mogelijk. Tips? Luister niet naar mooie verhalen. Geloof in goed klassiek en modern materiaal! Koop bij de bron in. Richt u op afwijkend materiaal. Gewoon spul is er teveel. Schaars spul is er te weinig. Doe eerst kennis op want dat is erg belangrijk. En het is ook nog een leuke, rustgevende en leerzame familiebezigheid. Ze zijn gemakkelijk te verzenden wereldwijd en je kan het zo duurmaken als je zelf wilt. Voor ieder wat wils of je nu iets met landen doet of met een thema. :-)

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beurs
Reacties: 2
Schrijf mee!