InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in diamanten: wat zijn de vier kwaliteitscriteria?

Beleggen in diamanten: wat zijn de vier kwaliteitscriteria?

Beleggen in diamanten: wat zijn de vier kwaliteitscriteria? In tijden van crisis doen beleggers graag een investering in de zogenaamde "aaibare" beleggingen zoals goud en diamanten. Het zijn beleggingen die in onzekere periode niet alleen een financiële bedoeling hebben, maar ook een morele: het geeft je het gevoel iets waardevols in handen te hebben. Niet toevallig loopt de prijs van de diamant dikwijls samen met die van goud. De slogan "Diamonds are forever" bewijst dat diamanten een tijdloze aantrekkingskracht hebben en altijd populair blijven. Je kan ook diamanten sieraden kopen zoals bijvoorbeeld een ring, een halsketting of een juwelenset. Op die manier heb je tegelijk schitterende juwelen in je bezit, en heb je tegelijkertijd een waardevolle investering gedaan waardoor je beschermd bent tegen economische onzekerheid. Waarvoor staan de kwaliteitscriteria voor de bepaling van de waarde van een diamant precies, de zogenaamde 4 C's?

Diamant: 4 kwaliteitscriteria

De taal van het vakwereldje van de diamantenhandel is Engels en de prijs van diamant wordt bepaald in dollars. Als je investeert in een beleggingsdiamant, dan moet je er op letten dat je diamant een wereldwijd erkend certificaat heeft, zoals het Amerikaanse GIA of het Belgische HRD. Het diamantcertificaat bepaalt de authenticiteit van de diamant en geeft een kwaliteitsbeschrijving ervan aan de hand van de 4 C's. Het gaat om Engelse termen die allemaal met een C beginnen: de 4 C's: Carat, Cut, Clarity en Color.

1. Carat - karaat

De karaat is het gewicht van de diamant en vormt de basiseenheid waarmee gerekend wordt. Eén karaat komt overeen met een vijfde van een gram.

2. Clarity - zuiverheid

Bij de meeste diamanten zijn er onzuiverheden die te zien zijn door de transparantie van de steen. Zuivere diamanten met de kwaliteitsgraad IF daarentegen vertonen geen onzuiverheden, zelfs niet onder een ultrasterke loep. Na de kwaliteitsgraad IF komen de kwaliteiten VVS1 en VVS2, gevolgd door VS1 en VS2, en SI1 en SI2. Deze kwalificaties gelden alleen voor stenen van minstens 0,5 karaat.

3. Cut - slijpvorm

Bij het slijpen wordt zo veel mogelijk de oorspronkelijke vorm van de diamant gerespecteerd, waardoor het verlies beperkt blijft. Daardoor ontstaan er verschillende slijpvormen. De meeste diamanten worden in briljant geslepen: een klassieke vorm van 58 facetten die de steen een optimale schittering geeft. Daarnaast bestaan ook andere vormen zoals ruit, smaragd, marquise, en hart.

4. Color - kleur

Hoe witter of transparanter een diamant is, hoe waardevoller. De beste kwaliteitsgraad wordt aangeduid door de letter D, gevolgd door E, F, G en H. Zeldzaam zijn de diamanten met een felle kleur, zoals roze, blauwe en rode diamanten. Deze hebben dan ook veel meer waarde dan een witte met hetzelfde gewicht.

Diamantprijs en goudprijs

Goud

Meestal schommelt de diamantprijs samen met de prijs van het goud, wat een goede referentie is voor diamantkopers. Als de goudpijs laag staat kan het dus interessant zijn om te investeren in diamanten. Net als goud heeft diamant een bijzondere connotatie van rijkdom en klasse. Zowel diamant als goud worden sinds mensenheugenis geässocieerd met prestige en behouden in tijden van crisis hun populariteit bij beleggers.

Kostbare schoonheid

Iedereen kent wel de slogan: Diamonds are forever. Wie een diamant koopt heeft voor altijd een kostbaar voorwerp in zijn bezit. Je weet op voorhand dat diamanten altijd wel gegeerd zullen zijn, dat er altijd wel iemand bereid zal zijn om er een mooie prijs voor neer te tellen. Ook niet te onderschatten is de aantrekkingswaarde van zuivere schoonheid van de diamant. Een koper wordt niet alleen aangetrokken door de waarde van een product, maar ook door de schoonheid ervan, en op dat vlak is de diamant haast uniek.

Diamanten sieraden kopen

Veilige belegging

Wil je op een bescheiden manier beginnen met beleggen in diamanten, dan kan je je richten op de aankoop van diamanten juwelen. Diamanten sieraden kopen kan je doen om pure schoonheid te bezitten, maar ook om je geld op een waardevolle manier te investeren. Enkele diamanten juwelen in de kluis hebben liggen is een goede buffer tegen financiële problemen en economische onzekerheid. Net zoals goud een veilige vluchthaven is tegen crisissen heeft ook diamant een fysieke, intrinsieke waarde die overal ter wereld wordt erkend. Schoonheid is immers een universeel gegeven waar iedereen bereid is geld voor te geven.

Voorbeelden

Je kan bijvoorbeeld kiezen voor diamanten sieraden zoals:
  • ringen, trouwringen
  • hangers
  • oorbellen
  • oorknoppen
  • halskettingen
  • armbanden
  • diamanten juwelenset

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe grote diamanten te kopen met een klein budgetEr zijn maar weinig personen die een zaak binnen lopen en vervolgens een 5-karaats, kleur D, onberispelijke en op de mee…
Beleggen in sieraden en juwelenBeleggen in sieraden en juwelen kan een interessante investering zijn. Met name sieraden van hoge kwaliteit, gemaakt doo…
Goud verkopen. Hoeveel is uw goud waard?Goud verkopen. Hoeveel is uw goud waard?Goud verkopen, hoe weet u hoeveel uw goud waard is? Goudkopers willen graag winst maken, dus het is belangrijk dat u zel…
Het inruilen van (oud) goudHet inruilen van (oud) goudHeb je thuis nog wat goud liggen? Een erfenis missschien, of wat sieraden die je niet meer gebruikt? Hier wat tips die j…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ColiN00B / Pixabay
  • http://www.diamantinfo.nl/diamantprijs/
  • http://www.l-a.be/nl/diamanten/certificaten (bronnen geraadpleegd op 18/08/2015).

Reageer op het artikel "Beleggen in diamanten: wat zijn de vier kwaliteitscriteria?"

Reacties

Véronique Supply, 07-02-2012 13:17 #3
Geachte Heer, Mevrouw,

Ik heb al een 4-tal beleggingsdiamanten aangekocht. Hoe kan ik nu zien of hun waarde daalt of stijgt? Bestaat er een goeie website daarvoor?

Met vriendelijke groeten

Véronique Supply Reactie infoteur, 07-02-2012
Hallo Véronique,

De waarde wordt bepaald door de vier C's, zoals in het artikel beschreven is. Hoeveel een koper voor je diamant zal betalen, hangt af van deze factoren en van het geldbedrag dat de koper wenst te geven. Het komt er op aan om samen met de koper een prijs overeen te komen.

Meer info over de taxatie van diamanten vind je op:
- http://www.diamondhouse.be/diamant/Taxatie.htm
- http://www.ja-diam.be/NL/hoe_diamanten_verkopen.html
- http://www.diamondfactoryholland.com/

Vriendelijke groet,
Verdanov

Meers, 13-07-2011 14:27 #2
Kan je me een adres van een diamantair uit Antwerpen, die ik kan vertrouwen, doorgeven? Reactie infoteur, 13-07-2011
Hallo mevrouw Meers,

Een bekend diamantair in Antwerpen is :
Diamondland nv, Appelmansstraat 33A, 2018 Antwerpen.
zie ook: http://www.diamondland.be/nl/contacteer-diamondland.

Een andere gereputeerde diamantair die zichzelf trouwens als betrouwbaar aanprijst is:
Orsini, de Keyserlei 32, Antwerpen
zie: http://www.diamanten-antwerpen.be/

Vriendelijke groet,
Verdanov

Laridon Lucas, 29-06-2011 11:36 #1
Waar kan de waarde van een beleggingsdiamant worden bepaald? Reactie infoteur, 29-06-2011
Hallo Laridon Lucas,

De waarde van een diamant kan het best bepaald worden door een expert in diamanten. Een van de mogelijkheden is om langs te gaan bij een diamantair in de diamantwijk in Antwerpen. Antwerpen staat al jaren bekend als een wereldcentrum voor de diamanthandel. Je kan ook een officieel diamantcertificaat laten opmaken, waarin alle typische kenmerken van de diamant bepaald worden. Mede op basis van dit certificaat kan een expert de financiële waarde van een diamant schatten.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Kostbare sieraden
Reacties: 3
Schrijf mee!