InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in een Exchange Traded Fund (ETF) en tracker

Beleggen in een Exchange Traded Fund (ETF) en tracker

Beleggen in een Exchange Traded Fund (ETF) en tracker Veel beleggers zijn er achter gekomen dat het timen van de financiële markten geen sinecure is. Indexbeleggen is ook populairder geworden door het beleggen in buitenlandse aandelen en grondstoffen. Het is meestal niet eenvoudig om bijvoorbeeld de juiste aandelen te kiezen in Azië of Latijns Amerika. Of om te profiteren van de bewegingen van de olieprijs. ETFs en trackers kunnen dan helpen, terwijl deze beleggingsinstrumenten door hun lokale notering wel eenvoudig te volgen zijn.

Wat zijn ETFs?

Een ETF staat voor een Exchange-Traded Fund. Het zijn beleggingsfondsen die een aantal effecten groeperen. Deze fondsen zijn, zoals de naam al impliceert, genoteerd en aan- en te verkopen op een effectenbeurs. ETFs kenmerken zich door de lage kosten, die doorgaans minder dan 1% (van de waarde) per jaar zijn. ETFs vertonen aandeel-achtige elementen. Afhankelijk van de effecten die in het fonds zitten, kunnen ETFs ook dividend uitkeren. Het verschil met normale beleggingsfondsen is dat de portefeuille van een beleggingsfonds regelmatig kan wijzigen en afhankelijk is van het beleggingsbeleid van de fondsbeheerder. Door dit regelmatige aan- en verkoopbeleid en de hogere beheerskosten zijn de kosten van normale beleggingsfondsen doorgaans hoger dan 1% (van de waarde) per jaar. Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat het merendeel van de beleggingsfondsen niet in staat is om een vergelijkbare index (benchmark) te verslaan.

Welke soorten ETFs zijn er?

En dit pleit weer voor ETFs, want vantevoren is bekend waarin ETFs beleggen. Dit kan bijvoorbeeld een mandje aandelen zijn, maar ook veel andere zaken. De inhoud van een ETF is dus vrij statisch. Een andere voordeel ten opzichte van een beleggingsfonds is de verhandelbaarheid. ETFs zijn doorlopend verhandelbaar, terwijl steeds meer beleggingsfondsen nog maar één keer per dag een notering opmaken. Welke soorten ETFs zijn er:
  • Index ETFs repliceren de prestatie van een bepaalde aandelenindex. Maar het kan ook een aantal aandelen uit een bepaalde sector bevatten, zoals aandelen uit de financiële sector. Ook aandelen uit een bepaald land of regio kunnen in een ETF worden vertegenwoordigd, zoals Brazilië of Azië.
  • ETFs van grondstoffen, ook wel Exchange Traded Commodities (ETCs) genoemd. Dit kunnen grondstoffenindices zijn, maar ook grondstoffen op het gebied van energie, edelmetalen en landbouw (zoals suiker en tarwe).
  • Obligatie ETFs.
  • Valuta ETFs, zoals de dollar.
  • Hedge fund ETFs bootsen een bepaalde hedge fund strategie na, zoals equity long-short of global macro.
  • ETFs met een hefboom, zodat bijvoorbeeld de stijgingen (en dus ook dalingen) 2 of 3 keer zo hard kunnen gaan. Maar deze ETFs bewegen zich meer op het vlak van bijvoorbeeld de Turbo's en de beheerskosten zijn vanwege de hefboomwerking ook hoger.

ETF's en de olieprijs

Een bekende ETF is het US Oil Fund. Deze ETF volgt nauwkeurig de Amerikaanse olieprijs (West Texas Intermediate), nog steeds de leidende olieprijs in de wereld. Het direct beleggen in de WTI is voor de particuliere belegger vrij moeilijk na te bootsen. Olie wordt namelijk via futures verhandeld op grondstoffenbeurzen, zoals de New York Mercantile Exchange (NYMEX) en de Intercontinental Exchange (ICE) in London. Op de NYMEX komt de WTI-olieprijs tot stand en de ICE is de beurs voor de Brent-olieprijs. De internationaal geciteerde olieprijs is altijd de waarde van de eerstvolgende future. Het is overigens ook mogelijk om speculatief te beleggen in de richting van de olieprijs door middel van Speeders, Sprinters en Turbo's, maar deze instrumenten kunnen vrij risicovol zijn vanwege de hefboom. "Overnight" kunt u plotseling een groot gedeelte van uw inleg kwijt zijn. En fluctuaties van zo'n 10% op een dag zijn voor de olieprijs geen uitzondering meer, vooral sinds 2008.

Wat zijn trackers?

Een tracker heeft vergelijkbare elementen als een ETF. Bij een tracker wordt een bepaalde index strak gevolgd, doorgaans door een computerprogramma. Op deze manier worden wijzigingen van zo'n index direct verwerkt. Alle aandelen van een bepaalde index worden in de juiste verhouding aangeschaft. Daarnaast maakt dit het mogelijk dat de omvang van het onderliggende bezit kan groeien (zogenaamde open-end structuur). De beheerskosten van trackers zijn soms nog lager dan ETFs, terwijl de verhandelbaarheid vrij hoog is.

Indexbeleggen, ETFs en trackers

Burton G. Malkiel is de bekende auteur van het boek A Random Walk Down Wall Street, in feite de grote pleitbezorger van indexbeleggen. Malkiel toonde met zijn boek aan dat het zeer moeilijk voor beleggers is om de index te verslaan, zowel voor professionele als particuliere beleggers. Actief beleggen kost tijd en onderzoek. Voor wie dat niet heeft is indexbeleggen ideaal. Indexbeleggingsfondsen, ETFs en trackers zijn dan een ideaal beleggingsinstrument.
© 2009 - 2018 Vrijdenker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Trackers zijn fondsen die weinig kosten met zich meebrengen en net zoals aandelen op de beurs verhandeld worden. Belegge…
De indices van de Amsterdamse effectenbeursDe Amsterdamse effectenbeurs bestaat uit drie indices. De AEX index met de 25 grootste aandelen. De AMX index met de 25…
Beleggen in ETF's of trackersBeleggen in ETF's of trackersETF's, voluit Exchange Traded Funds worden in het Nederlands meestal aangegeven als trackers of indextrackers. Zoals de…
Duurzaam beleggen levert steeds meer opDuurzaam beleggen levert steeds meer opBij duurzaam beleggen, ook wel maatschappelijk verantwoord beleggen of ethisch beleggen genoemd, wordt het geld in fonds…
Wat zijn indexfondsen?Wat zijn indexfondsen? Wat zijn de voordelen en nadelen van indexfondsen en welke risico’s brengen deze beleggingsproduc…

Reageer op het artikel "Beleggen in een Exchange Traded Fund (ETF) en tracker"

Infoteur: Vrijdenker
Gepubliceerd: 28-09-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!