InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in trackers: wat zijn de voordelen van trackers?

Beleggen in trackers: wat zijn de voordelen van trackers?

Beleggen in trackers: wat zijn de voordelen van trackers? Sinds de economische crisis van eind 2008 is het moeilijker geworden om je beleggingen te kiezen. De individuele belegger is minder geneigd om zijn beleggingen toe te vertrouwen aan banken of adviseurs. Daarom bieden de trackers of Exchange Traded Funds (ETF's) een goede oplossing. Trackers zijn ideaal om het risico van je beleggingen te spreiden en je beleggingsportefeuille te diversifiëren: zo zijn er onder meer trackers voor aandelen, obligaties en grondstoffen. Ook kan je je investering spreiden per economische sector of geografisch gebied. Wat zijn zoal de voordelen van deze trackers?

Wat zijn trackers of ETF's?

Meerdere sectoren

Als je wil beleggen op de beurs, is het niet altijd eenvoudig om je keuze te maken. Het aanbod aan financiële producten is zo groot dat het onmogelijk is om ze allemaal grondig te kennen en er betrouwbare informatie over te verkrijgen. Als je in meerdere producten en sectoren wil investeren, dan dreigen je kosten nogal hoog te worden. Om kosten uit te sparen en om een degelijk overzicht over de verschillende mogelijkheden te bewaren zijn er de zogenaamde trackers.

Risico spreiden

Trackers zijn beursgenoteerde beleggingsfondsen of Exchange Traded Funds (ETF's). Deze belegginsfondsen bootsen een specifieke beursindex na en worden verhandeld als aandelen. Het doel van trackers is om een beursindex zo goed mogelijk te volgen in "real time". Trackers zijn een ideaal product om het risico dat je beleggingsportefeuille met zich meebrengt te spreiden.

Beleggen door te diversifiëren

Door middel van trackers kan je je belegging koppelen aan een bepaalde beursindex. Hierbij hoef je niet de aandelen van die index allemaal stuk per stuk in te slaan, wat je een heleboel kosten bespaart. Als je zelf je belegging zou willen spreiden over alle aandelen van een index, dan zou je heel wat transactiekosten moeten betalen. Trackers zijn dus een handige manier om je beleggingsportefeuille te diversifiëren: door middel van een tracker kan je immers een brede waaier aan verschillende aandelen kopen. Je kan trackers of ETF's net als gewone aandelen kopen en verkopen op de beurs.

Voordelen trackers

Eenvoudig

Een voordeel van trackers is dat de verhandeling ervan even eenvoudig is als de verhandeling van gewone aandelen.
De bepaling van de liquiditeitswaarde van een tracker wordt onmiddellijk in real time bepaald. Dat geeft de mogelijkheid om te verhandelen aan de precieze waarde van het moment.

Minder kosten

Bovendien spaar je er heel wat kosten mee uit. Je hoeft geen buitensporige instapkosten te betalen, want je betaalt een soort makelaarsloon dat beperkt blijft tot maximaal 1%. Omdat de trackers zich beperken tot het nabootsen van een index en niet actief beheerd worden, zijn de beheerskosten beperkt. Verder hoef je alleen nog de beurstaxen te betalen.

Uitgebreid aanbod

Een ander voordeel van trackers is het enorme aanbod. Trackers hebben een uitgebreide keuze aan investeringsmogelijkheden: zo vind je trackers voor aandelen, voor obligaties, en voor grondstoffen. De trackers voor aandelen maken de grootste groep uit. Trackers zijn in sommige gevallen ook geografisch georganiseerd. Zo kan je trackers kiezen die zich concentreren op een bepaald land (België, Nederland, de Verenigde Staten, enz...) of bepaalde regio's zoals bijvoorbeeld Europa of de opkomende Oosterse economieën.

Economische sectoren als geheel

Het interessante aan trackers is dat je ook voor trackers kan kiezen die specifieke economische sectoren volgen. Zo kan je bijvoorbeeld je pijlen richten op de farmaceutische sector of de oliesector. Als je meer gelooft in de toekomst van de telecommunicatie kies je voor een tracker die zich op die sector concentreert. Met trackers kan je je beleggingsportefeuille dus spreiden zonder je zorgen te moeten maken over de evolutie van de individuele waarden van je portefeuille.

Soorten trackers

Het is onmogelijk om alle trackers op te noemen. Op Euronext zijn er ongeveer 400 trackers genoteerd, die zijn uitgegeven door verschillende beheerders. In de Verenigde Staten vind je bijvoorbeeld de Dow Jones Eurostoxx 50, die zich concentreert op één continent. Op wereldvlak is de MSCI World een van de voorbeelden van een tracker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in een Exchange Traded Fund (ETF) en trackerBeleggen in een Exchange Traded Fund (ETF) en trackerVeel beleggers zijn er achter gekomen dat het timen van de financiële markten geen sinecure is. Indexbeleggen is ook pop…
Beleggen in trackers of ETF'sBeleggen in trackers of ETF'sBeleggen in trackers en indexbeleggen kan voor elke belegger aantrekkelijk zijn, ook in 2018. Met een tracker koopt u ee…
Beurs: risico's beperken bij beleggen in aandelenBeurs: risico's beperken bij beleggen in aandelenBeleggen op de beurs houdt altijd risico's in. Vandaar dat men dit dan ook een risicovolle belegging noemt, omdat het ni…
Succesvol beleggen zoals Warren BuffettSuccesvol beleggen zoals Warren BuffettWarren Buffett is de absolute top voor beleggers. Hij is de meest succesvolle belegger uit de hedendaagse geschiedenis m…
Turbo's, trackers en structured notesFinanciële producten worden steeds complexer. We bekijken hier 3 nieuwe populaire vormen, die duidelijk hun weg hebben g…

Reageer op het artikel "Beleggen in trackers: wat zijn de voordelen van trackers?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggingsfondsen
Schrijf mee!