InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Robeco Garantie Beleggen

Robeco Garantie Beleggen

Robeco Garantie Beleggen Ook Robeco springt in op de behoeft van mensen om te beleggen met garanties. Zij hebben hiervoor 4 verschillende producten uitgebracht waarover ik meer uitleg zal geven. Door de neergaande beurzen van het afgelopen jaar is hier steeds meer vraag naar gekomen. Mensen willen toch meer rendement kunnen behalen dan dat zij kunnen krijgen met alleen sparen, daarom heeft Robeco 4 verschillende producten op de markt gebracht waarmee mensen kunnen beleggen met (gedeeltelijke) garanties. De producten verschillen op een aantal manieren van elkaar:
  • Garantie
  • Looptijd
  • Rendement
  • Regio waarin wordt belegd

Robeco RenteMaxx

Robeco RenteMaxx combineert de voordelen van sparen en beleggen. Met Robeco RenteMaxx maakt men kans om twee keer zoveel rente te ontvangen als bij een spaarrekening, zij zijn er daarnaast van gegarandeerd dat zij een hoofdsomgarantie hebben. De looptijd van dit product is 3 maanden, na die drie maanden kan het geld opgenomen worden of worden verlengd voor een nieuwe periode van drie maanden. Het hogere rendement kan behaald worden doordat er wordt belegd in opties op de AEX, op basis van een kwantitatief aandelenmodel dat al sinds 1987 gebruikt wordt bepaald de fondsmanager welke beleggingsstrategie er gebruikt wordt. Deze methode zorgt ervoor dat er niet alleen in een stijgende markt rendement behaald wordt. Ook in een gelijkblijvende of licht dalende markt kan er rendement behaald worden. De maximale rente voor de volgende tranche kan telefonisch opgevraagd worden bij Robeco.

Robeco Rente & Rendement

Robeco Rente & Rendement biedt naast een 100% hoofdsomgarantie ook een gegarandeerde uitkering van minstens 1%. Dat klinkt niet erg hoog op het eerste gezicht, maar naast de 1% rente is er nog kans op extra rendement. Dit kan worden behaald doordat Robeco Rente & Rendement deels participeert in het Diversified Trends Program van Transtrend. Transtrend is een 100% dochteronderneming van Robeco en professioneel vermogensbeheerder. Dit programma speelt in op prijstrends van markten wereldwijd. Zowel in stijgende en dalende markten kan er rendement behaald worden. Dit product heeft een looptijd van minimaal 1 jaar, na het eerste jaar kan er op elk moment uitgestapt worden. Hieronder vind u een overzicht van het rendement dat behaald zou kunnen worden.

RendementKans
1% of meer100%
meer dan 2%86%
meer dan 3%65%
meer dan 4%46%
meer dan 5%30%
meer dan 6%15%

Door de minimale uitbetaling van 1% heeft u dus eigenlijk meer dan 100% hoofdsomgarantie, volgens de berekeningen van Robeco is de gemiddelde uitbetaling in het eerste jaar 4%.

Robeco Institutioneel Garantiefonds

Het institutioneel garantiefonds van Robeco belegt volgens een geavanceerd model van Robeco, Het model bepaald in welke beleggingscategorieen er het beste belegd kan worden. De rente die het fonds uitkeert is gekoppeld aan de AEX-index en aan de ontwikkelingen van de obligatie- en grondstoffen markt, dit zorgt ook meteen voor een goede spreiding. Instappen kan elke maand, de looptijd van dit product is 3 maanden. Voor dit product is er een resultatenoverzicht gemaakt voor het jaar 2008:

MaandRendement
Januari 20082,31%
Fevruari 20080,06%
Maart 20080,90%
April 20081,61%
Mei 20082,42%
Juni 20080,01%
Juli 20080,00%
Augustus 20081,67%
September 20081,24%
Oktober 20081,59%
November 20081,00%
December 20080,00%

Wat het maximaal te behalen rendement is is mij niet geheel duidelijk. Dit product kan ook gebruikt worden door verenigingen en stichtingen.

Robeco Nonstop Click Euroland

Robeco Nonstop Click Euroland belegd deels in depositos om de garantiewaarde uit te kunnen betalen, daarnaast wordt er belegd in opties op de Down Jones Eurostoxx 50. Als deze index voldoende is gestegen dan wordt het grootste gedeelte van deze winst vastgeklikt, dit kan iedere maand gebeuren. Dit betekent eigenlijk dat de garantiewaarde hoger wordt. Ook hier geen informatie over het maximale rendement, ik hoop dat dit betekent dat de koerswinst die mogelijk is onbeperkt is en niet aan een maximum verbonden is. In het overzocht dat Robeco geeft staat een garantie waarde van 90%, hier kan ik verder geen informatie in vinden op hun website. Het lijkt mij dat als de koersen zich positief ontwikkelen dat dan de garantiewaarde steeds op een hoger niveau vastgeklikt wordt en zo uiteindelijk toch boven de 100% kan komen.

Aan en verkopen

Let met deze producten op dat er van te voren aangegeven moet worden of u wilt uitstappen of verlengen, anders wordt het automatisch voor u verlengd. Dit kan uiteraard gemak met zich meebrengen, maar als u het geld nodig heeft dan dient u dit dus goed zelf in de gaten te houden.
© 2009 - 2017 Obama, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Robeco Website

Reageer op het artikel "Robeco Garantie Beleggen"

Infoteur: Obama
Gepubliceerd: 20-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!