InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Aandelen kopen tijdens een crisis: een buitenkansje?

Aandelen kopen tijdens een crisis: een buitenkansje?

Aandelen kopen tijdens een crisis: een buitenkansje? Is het goed om in aandelen te stappen in tijden van crisis? Dat lijkt op zich een vreemde gedachte maar kan op langere termijn erg rendabel zijn. Een cruciale vaststelling hierbij is dat bij een crisis zowat alle aandelen in dalende lijn gaan, ook de aandelen van gezonde bedrijven. Wanneer later de beurs weer aantrekt zijn het die aandelen die het hoogst potentieel rendement zullen hebben. Wie weigert zich te laten meeslepen in een neerwaartse spiraal van pessimisme kan op die manier succesvol beleggen in aandelen en goede zaken doen. Het enige dat je nodig hebt is een beetje inzicht en veel geduld. Hoe interessant is het om aandelen te kopen in tijden van crisis?

Aandelen en crisis

Het beste moment om in aandelen te stappen is wanneer er in de economie en in de samenleving een algemene vorm van pessimisme heerst. Dat pessimisme kan ingegeven zijn door een beurscrash, door failliet gegane bedrijven en door ontslagen werknemers. Net wanneer iedereen zo bezorgd is over de economie, is het gepast om in aandelen te stappen. Dit komt omdat aandelen van gezonde ondernemingen dan min of meer ondergewaardeerd worden, waardoor de kans op een latere stijging groter wordt. Bij een globale economische crisis staan bijna alle beurzen in de wereld laag. De aandelen staan dus laag en goedkoop. Als je wat geld kunt missen, is dat het moment om te spenderen aan goedkope aandelen.

Aandelen kopen van "grote" bedrijven

Gezonde bedrijven

Het beste is om goedkope aandelen te kopen van bedrijven die in tijden van crisis nog relatief gezond zijn. Probeer te weten te komen of die bedrijven ook troeven hebben om op lange termijn te scoren. Als dat het geval is, dan ben je met je aandelen van die gezonde bedrijven niet echt afhankelijk van economische cyclussen. Aanrader is om je pijlen te richten op gezonde bedrijven in slechte markten. Als die slechte markten er weer beter aan toe zullen zijn, zijn het de reeds gezonde bedrijven die daar het eerst en het meest van profiteren.

Sterke merknaam

Het is altijd voordelig om te beleggen in aandelen van bedrijven met een sterke merknaam. Deze grote merknamen of "grote" aandelen hebben een goeie marktpositie en de consument behoudt het vertrouwen in het bedrijf, ondanks de crisis. Denk hierbij aan bekende bedrijven die producten produceren uit het dagelijks leven, waarmee mensen voortdurend in contact komen (bv. sectoren als telecommunicatie, lichaamsverzorging en voeding). Vaak zijn het ook deze bedrijven die de investeerders graag belonen met een royaal dividend.

"Kleinere" aandelen

Koop vooral kleinere aandelen, de zogenaamde small caps. Het grote voordeel van deze kleinere aandelen is dat de potentiële winst veel groter is dan het potentiële verlies. Veel kan je er dus niet mee verliezen. Die kleinere aandelen zijn wel nogal afhankelijk van beursschommelingen en worden vaak het eerst door een crisis getroffen, maar komen er ook het eerst uit.

Niet paniekerig verkopen

Als je al aandelen had van bedrijven die het even niet goed doen, ga die aandelen dan niet paniekerig verkopen in tijden van crisis. Als die aandelen al zo goedkoop staan, heeft het niet veel zin ze te verkopen, want je zou relatief weinig winst maken. Als de verwachtingen laag zijn, zoals in tijden van crisis, dan wordt met de tijd de kans groter dat het bedrijf die verwachtingen zal kloppen. Geduld is dus aangewezen.

Lange termijn

Maak je gedachten los van de beurscrash, want deze behoort in feite al tot het verleden. Wanneer andere beleggers geregeerd worden door angst moet je ambitieus zijn. Dat is min of meer het motto van Warren Buffet, de meest succesvolle belegger uit de geschiedenis. Vergeet dat je voorlopig geen winst maakt op korte termijn, maar denk aan de lange termijn. Hou rekening met een beleggingshorizon van vijf à zes jaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aandelen kopen tijdens een crisis: een buitenkansje?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beurs
Schrijf mee!