InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Dividendaandelen: een goede investering?

Dividendaandelen: een goede investering?

Dividendaandelen: een goede investering? Dat de wereldwijde recessie niet uitnodigt tot beleggen, spreekt voor zich. Beleggers moeten rekening houden met de recessie zeker waar het gaat om de aanhoudende afbouw van posities met geleend geld. Dit proces gaat naar verwacht nog een paar jaar duren. De beursberichten zijn niet rooskleurig. De beste prestaties liggen bij farmaciebedrijven en beleggingsfondsen die in biotechnologie beleggen. In barre beurstijden wordt aangeraden om aandelen te kopen met een hoog dividendrendement. Als belegger aan de zijlijn gaan staan is onnodig, maar het is belangrijk voorzichtig te zijn: je middelen verdelen in bedragen en deze bedragen per periodes in aandelen beleggen. De rest van je vermogen kun je beter op een rekening met hoge rente zetten. En aandelen kopen met een hoog dividendrendement, hoe zit het daarmee?

Aandelen kopen met dividendrendement

  • Neem geen aandelen van ondernemingen met schulden, hoe hoog is de schuldgraad van een bedrijf? Schulden zorgen ervoor dat de marge van aandeelhouders afneemt.
  • Bij een spaarrekening krijg je een rendement (bijvoorbeeld 4,5%) en dit is bij dividenden ook zo. Hoeveel dit is weet je niet van te voren, maar je kan wel inzicht krijgen in het dividend dat je kan verwachten door het huidige dividend en de actuele beurskoers.
  • Het gedeelte van de nettowinst dat wordt uitgekeerd is de pay out-ratio. Waakzaamheid is geboden bij ondernemingen met een hoge pay out-ratio, wanneer je je doel hebt gezet op een constant dividend. Want waar een groot deel van de nettowinst uitgekeerd wordt, heeft een verlaging van winst meteen invloed op de jaarlijkse bonus. Uitkering van een constant dividend is moeilijk voor ondernemingen met een hoge pay out-ratio die conjunctuurgevoelig zijn. Pay-out vind je in jaarverslagen van ondernemingen.
  • Het is bekend dat veel kleine bedrijven het door de economische crisis erg moeilijk hebben: ze zijn hier minder goed tegen bestand. Hun winst is lager, de omzet is kleiner. Het is dus voor deze bedrijven moeilijk om een constant dividend uit te keren. Zelfs grote bedrijven blijken niet echt een grote marge te hebben, zo blijkt uit de nieuwsberichten.
  • Grote beleggers zijn goed geïnformeerd, dus hou hun aankopen in de gaten. Hoeveel procent van de aandelen wordt door hun vertegenwoordigd? Om een indicatie te krijgen hiervan, kun je in het jaarverslag kijken.

Dividendrendement, een leuke buffer?

Een dividendrendement zou een buffer vormen, vandaar dat dit vaak wordt aangeraden. Beleggers zien de dividenduitkeringen als een leuk extraatje . Toch laten prestaties van rendementsaandelen iets anders zien, wat dit advies niet echt een advies maakt om direct aan te nemen. Het maakt voor beleggers namelijk niets uit of de onderneming waarvan de belegger aandelen bezit, de vrijgekomen kasstromen uitbetaald of ze in de onderneming houdt. Het is belastingtechnisch gezien interessanter voor de belegger dat de onderneming géén dividend uitbetaalt. Als de koers van een aandeel sterk gezakt is, betekent dit dat er iets mis is met dat aandeel. Als de lage koers wordt vergeleken met het laatst uitbetaalde dividend, kan het wel aantrekkelijk lijken maar misschien is er wel een goede reden voor de daling van het aandeel.

De Dow Dividend strategie is simpel. Elk jaar worden de tien aandelen met het hoogste dividendrendement uit de Dow Jones Industrial Average gekozen, en hiervan worden de vijf goedkoopste weerhouden. Door de bepaling van de goedkoopste aandelen wordt in principe gekeken of de prijs afwijkt van de fundamentele waarde. Deze fundamentele waarde wordt gevonden door alle toekomstige kasstromen die aan het aandeel zijn verbonden over te brengen naar het actuele moment. Het dividend van aandelen echter vormt geen buffer in een dalende beurs.

Crisis

Beloning van investering in dividenden kan dus teleurstellend zijn. Door de crisis wordt er steeds meer geknipt in dividenden door ondernemingen en in sommige gevallen wordt de uitkering van dividenden geschrapt. Dividendverlagingen zijn een logisch gevolg van de economische crisis die nog lang niet op zijn dieptepunt is. Wil je toch aandelen kopen met dividendrendement, dan moet je op zoek gaan naar aandelen waarbij de jaarlijkse uitkeringen niet tussentijds naar beneden geschroefd worden.
Gerelateerde artikelen
Samenhang koerswinst, dividendrendement en Total ReturnRendementen van aandelen en beleggingsfondsen is een veel besproken onderwerp onder beleggers. Maar wat is nu het versch…
Waar vind je het rendement van aandelen?Waar vind je het rendement van aandelen?De beleggingskeuze in aandelen wordt o.a. bepaald door de koersrendement en het dividendrendement van een aandeel. Deze…
Beurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeleggers van aandelen hebben de ambitie om op lange termijn een aardige meerwaarde te realiseren. De bedoeling is om aa…
Beleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastrevenBeleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastrevenGaat u dividendbeleggen in 2016 en 2017? Dividend is extra inkomen en gaat u daarom met beleggen ook een hoog dividendre…
Slapend rijk worden: succesvol zijn met beleggen in aandelenSlapend rijk worden: succesvol zijn met beleggen in aandelenSlapend rijk worden is niet onmogelijk, maar over het algemeen moet je er veel inspanningen voor leveren. Een van de mog…

Reageer op het artikel "Dividendaandelen: een goede investering?"

Reactie

De Clercq Marc, 09-01-2010 21:57 #1
Ik beleg graag op de Nasdag beurs, maar het is niet gemakkelijk om aandelen te vinden met goed divident(minder speculatief)
Bedankt voor de inlichting

Marc

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!