InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in life settlements

Beleggen in life settlements

Beleggen in life settlements In Amerika is het beleggen in life settlements (levensverzekeringen) al jaren een bekend fenomeen. Life settlements kunnen daar zelfs verhandeld worden op een afzonderlijke beurs: de Life Exchange. Sinds enkele jaren zijn er ook Nederlandse beleggingsondernemingen die beleggingen in life settlements aanbieden. De aangeboden rendementen liegen er niet om.

Algemeen

Bij het beleggen in life settlements wordt belegd in de levensverzekering van een Amerikaan. Kort samengevat werkt het als volgt. Een Amerikaan verkoopt zijn lopende levensverzekering aan een beleggingsonderneming en ontvangt daarvoor een koopprijs die lager is dan de toekomstige uitkering op de levensverzekering. De beleggingsonderneming maakt van de overgenomen levensverzekering vervolgens een beleggingsproduct waarvan het rendement direct of indirect is gekoppeld aan het overlijden van de verzekerde. Hoe eerder de verzekerde overlijdt, hoe groter de winst is voor de beleggers.

Achtergrond

Het beleggen in life settlements is al jaren een bekend fenomeen in de Verenigde Staten. Sinds 1911 is het door een uitspraak van de Supreme Court in de Verenigde Staten mogelijk om de rechten uit een verzekering te verkopen aan een derde. In de jaren tachtig werden de eerste levensverzekeringen verkocht. Dit gebeurde door Aids-patiënten (toen nog voornamelijk alleenstaande homoseksuele mannen zonder nabestaanden) die door de verkoop van hun levensverzekering in staat werden gesteld dure terminale zorg en medicijnen te betalen.

Tegenwoordig zijn het niet meer uitsluitend ernstig zieke mensen die hun levensverzekering verkopen. Ook veel senioren verkopen hun levensverzekering en verkiezen een som geld waar zij bij leven zelf nog van kunnen genieten boven een uitkering aan hun nabestaanden die vaak prima voor zichzelf kunnen zorgen. Het beleggen in levensverzekeringen is in de Verenigde Staten inmiddels een miljarden business geworden.

Risico en rendement

Voor veel beleggers is het beleggen in life settlements aantrekkelijk omdat het rendement onafhankelijk is van de ontwikkelingen op de onvoorspelbare kapitaalmarkt. Zeker in de huidige tijd. De meeste Nederlandse aanbieders van beleggingen in life settlements bieden een rendement aan dat ligt tussen de 8% en 15%. Een rendement dat een stuk hoger ligt dan het rendement dat de gemiddelde belegger op de beurs behaalt.

Nederlandse levensverzekeringen

Op dit moment is het beleggen in life settlements in Nederland beperkt tot Amerikaanse levensverzekeringen. Nederlandse beleggers beleggen dus in de levensverzekeringen van Amerikanen. Vooralsnog zijn er namelijk geen Nederlandse verzekerden die hun levensverzekering hebben doorverkocht. Een van de redenen hiervoor lijkt te zijn gelegen in het feit dat in Nederland veel levensverzekeringen zijn gekoppeld aan de eigen woning. Voor banken dient de levensverzekering dus als extra zekerheid naast het recht van hypotheek zodat banken meestal niet mee zullen willen werken aan overdracht van de rechten uit een levensverzekering.

Zoals gezegd lijken er nog geen Nederlandse verzekerden te zijn geweest die hun levensverzekering hebben verkocht. Het is volgens sommigen niet ondenkbaar dat Nederlandse rechters de verkoop van een Nederlandse levensverzekering nietig zullen verklaren op grond van de goede zeden. Beleggers hebben er immers belang bij dat de verzekerde zo snel mogelijk overlijdt. Hier kan tegen worden ingebracht dat er toch ook niemand bezwaren heeft tegen pensioenfondsen en lijfrenteverzekeraars. Ook pensioenfondsen en lijfrenteverzekeraars hebben financieel belang bij het zo jong mogelijk overlijden van de verzekerde en toch worden deze in Nederland algemeen aanvaard en gerespecteerd.
© 2008 - 2019 Ivan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in life settlements"

Reacties

Settlement, 28-12-2008 11:18 #2
In mijn vorige reactie stel ik echter geenszins dat life settlements een lechte belegging zijn, integendeel zelfs. Mits goed opgezet en managed door een goede onafhankelijke partij is dit een zeer goed en relatief veilige belegging die volledig losstaat van de financiele markten. Controleer de partijen eerst voordat u zich gek laat maken door hoge rendementen! AFM keurmerk zegt niet altijd alles, dat heeft Mr Madoff in de USA wel aangetoond (50 Miljard foetsie met een goedkeuring van de SEC!) Wel of geen AFM keurmerk, het is aan de investeerder om te onderzoeken waar hij instapt.

Settlement, 28-12-2008 11:11 #1
Een kleine correctie op het verhaal; Nederlandse levensverzekeringen lenen zich minder goed voor een life settlement omdat er nauwelijks polissen op de markt zijn die levenslang doorlopen (behalve dan de begrafenisverzekeringen) en de polissen in de USA zijn niet meer aanvechtbaar door de verzekeringsmaatschappij behalve dan op een aantal punten. In NL werkt dat anders. Het blijft echter een taak van de professionals om de USA polissen te selecteren die in aanmerking komen voor een life settlement. In Nederland lopen die specialisten niet rond!

Infoteur: Ivan
Laatste update: 07-11-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 2
Schrijf mee!