Beleggen in goud risicoloos?

Beleggen in goud risicoloos? Voor wat betreft beleggen weten mensen niet meer waar ze het moeten zoeken. Beleggingen die het jaren lang goed hebben gedaan worden nu een nachtmerrie. De kredietcrisis slaat hard toe en beleggen is een gevaarlijke activiteit geworden. Maar dan is daar altijd nog beleggen in goud. Hoe gaat beleggen in goud in z'n werk? Goud werd door de geschiedenis heen altijd gezien als een soort vluchtoord. Goud lijkt een veilige belegging. Maar nu is gebleken dat ook dit type belegging minder waterdicht is dan sommigen dachten. Het biedt namelijk weinig bescherming tegen de huidige inflatie. Het is absoluut waar dat uit het verleden is gebleken dat goudbeleggingen vrijwel altijd minder hard werden geraakt dan andere beleggingen. Dit is nog steeds waar, maar stap af van het idee dat het risico minimaal is!

Hoe werkt het risico?

Het edelmetaal goud heeft de eigenschap het risico op inflatie te kunnen afdekken en zou om die reden de de meest optimale verzekering tegen allerlei geopolitieke risico's zijn als ook een bescherming hebben tegen de in de laatste maanden ontstane onrust op de financiële markt. Vraag iemand met een interesse voor economie om een gouden tip, en het antwoord is regelmatig 'Ga beleggen in goud!' Begrijpelijk, absoluut. In het boek ĎAls de Dollar Valtí komt ook Willem Middelkoop met deze veelgehoorde kreet. Toch vereist ook dit wat voetnoten.

Kenner Michael Sesit noemt de goudzoekers mensen die leven in een sprookje. De goudprijs bereikte begin 1980 een record niveau. Wel $ 850 per ounce was het luxeproduct toen waard, een hoge stand. Stel je voor dat het zich evenredig aan de geldontwaarding in Amerika had ontwikkeld, zou het momenteel zo rond de $ 2200 per ounce waard geweest zijn. Toch een tegenvaller als je ziet daat het nu een waarde heeft van $ 760 per ounce. Dit is dus slechts 1/3 van wat het waard zou moeten zijn als het een serieuze bescherming wil bieden tegen deze inflatie.
De geschiedenis wijst volgens het in de problemen geraakte Goldman Sachs uit dat sinds 1988 de connectie tussen goud en de inflatieverwachtingen in Amerika maar 36% bedraagt. Dit heeft te betekenen dat de goudprijs in de zojuist genoemde 36% van alle gevallen stijgt en daalt in overeenstemming met de inflatieverwachting. Het verband met de werkelijke inflatie in de Verenigde Staten is in werkelijkheid zelfs net iets minder dan 25%. Kijken we nu naar de kerninflatie, dan daalt dit percentage meet een vaart naar, schrik niet: 7%. Een aardige knauw dus voor het imago van goud.

Continu komen mensen terug op de bescherming die goud altijd weer weet te bieden tegen inflatie of kerninflatie. Deze mensen zijn niet gek, er zijn een aantal voorbeelden te noemen waarbij dit absoluut het geval is. Maar een nauwkeurige bestudering van de economische geschiedenis wijst uit dat het in werkelijkheid maar op een paar momenten echt een bescherming kon bieden. Het is dus niet automatisch zo dat dit nu weer geldt.

Goud en politieke onrust

Maar daar blijft het niet bij. Een andere factor die in ogenschouw moet worden genomen is politieke onrust of geopolitieke onrust zo je wilt. Deze is er sinds september 2001 nu niet echt beter op geworden. De inflatieverwachtingen hadden geen groot en langdurig effect op de goudprijs, maar het kon beleggers toch wat moois opleveren. Kort voor de aanslagen werd het edelmetaal verhandeld voor ruim $276 per ounce. Deze steeg in de hier op volgende weken naar ruim $295 per ounce. Dat was het moment om te verkopen. Waarom? Eind oktober was de goudprijs weer op het normale pijl van $274. Het is dus voor je aan beleggen in goud begint belangrijk om te bestuderen welke invloed belangrijke politieke gebeurtenissen hebben en hoe lang de gevolgen invloed zullen hebben. Goud wijkt daarbij behoorlijk af van andere producten. Dus amateurs en hobbyisten wees gewaarschuwd: beleggen in goud in lucratief, misschien veiliger dan anderssoortige belegging, maar vrij van risico's is geen enkele belegging, ook goud niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.beleggen.com

Reageer op het artikel "Beleggen in goud risicoloos?"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 11-10-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Sparen
Schrijf mee!