BNR Nieuwsradio, Informatief radiostation in Nederland

BNR Nieuwsradio is een informatief radiostation dat de hele dag door actuele nieuwsberichten uitzendt. Overdag wordt er geen muziek gedraaid; alle tijd wordt ingevuld door reportages, interviews en rubrieken. Het is een echte nieuwszender. In de avonduren is het andersom; dan draait men onafgebroken muziek. Dat maakt het voor een aantal luisteraars aantrekkelijk om via BNR op de hoogte te blijven van het nieuws. Dat vertier met muziek enzo, dat doen we ´s avonds wel. En dat heb je het geklep van een dj niet nodig.

Inhoudsopgave:

BNR

BNR wordt vaak gezien als de grote concurrent van radio1. In vergelijking met radio1 is BNR qua nieuwswaarde Radio1 voorbij gestreefd. Op Radio 1 wordt ruime aandacht besteed aan het ten gehore brengen van populaire deuntjes. BNR Nieuwsradio brengt alleen ´s avonds laat en ´s nachts muziek, op een tijdstip dat er vrijwel geen nieuws te melden is. s Nachts zijn er tussen de muziek nog regelmatig interviews en reportages te horen. Dit zijn herhalingen van overdag.

Beursnieuws

BNR bracht van oorsprong vooral beursnieuws. BNR is opgericht op 21 september 1998. In blokken van 20 minuten werd de luisteraar op de hoogte gebracht van het beurs -en wereldnieuws. Dat doen ze nog steeds. Het algemene en politieke nieuws is belangrijk voor ontwikkelingen op de beurs daarom is het een algemeen informatief station. BNR staat voor Business News Radio. De naam is in 2000 veranderd in BNR Nieuwsradio omdat de eerste naam voor het station wel erg lang was en bovendien Engelstalig.

FD media groep

In 2003 heeft de FD media groep BNR overgenomen. De FD media groep is vooral bekend van het Financieele Dagblad. Deze krant is een must voor de belegger. Via internet biedt de FD groep beurs -en bedrijfsinformatie waardoor het voor de serieuze belegger een onmisbare informatieverstrekker vormt.

Flitsers

Eén van de succesformules van BNR is de vermelding van de actuele flitsers op de Nederlandse snelwegen. Deze worden doorgegeven door de luisteraars zelf. De verkeerspolitie die de flitsteams opstelt achter bomen en geluidsschermen van onze snelwegen luisteren zelf ook naar deze service van BNR. Ze anticiperen soms door een flitsteam wat vermeld wordt op de radio een paar kilometer te verplaatsen. De overheidsdienaren waren in het begin helemaal niet gewend aan zulke interactieve berichtgeving en konden het niet echt waarderen. Omdat de verspreiding van informatie in een vrije democratie onbelemmerd moet kunnen plaats vinden worden de flitsmeldingen tot op de dag van vandaag gegeven.

Michiel Bicker Caarten

De oprichter heet Michiel Bicker Kaarten. Hij is presentator geweest bij NBCeurope. Hij presenteerde als anchorman een programma op tv dat de hele dag door beursinformatie bracht. Destijds werkte hij in London waar hij veel naar een Engelstalig nieuwsradio luisterde. Daar hoorde hij dat men het nieuws presenteerde in blokken van 20 minuten. Zo kwam Michiel op het idee om zelf een radiostation op te richten. Michiel Bicker Caarten heette vroeger Michiel ten Biggecate. Zijn mondelinge sollicitatie voor NBC Europe leidde tot een uitnodiging om in London op kantoor te komen. Hij kreeg een brief thuis waar zijn naam, Biggecate was verbasterd tot Bicker Caarten. Om verwarring verder te voorkomen heeft hij deze naam geadopteerd. Hij beredeneerde destijds dat Bicker Caarten een duidelijkere naam was voor Engelssprekenden dan Biggecate.

Frequentie

In het begin nam Business News Radio de frequentie over van talkradio; 1395 am. Later is BNR zo slim geweest om bij de herverdeling van de radiozenderfrequenties de frequentie 100,0 fm te willen. Deze hebben ze gekregen, tenminste in de Randstad en Midden-Nederland. 100 Is een mooi getal; iedere luisteraar weet precies waar het station op de frequentieband te vinden is.

Kees de Kort

Kees de Kort van AFS Capital Management is een naam die wereldberoemd is onder beleggers. Hij geeft dagelijks toelichting op de actuele beursontwikkelingen. Vele beleggers zitten om 12.15 aan de radio gekluisterd. Hij is zonder twijfel de scherpste beurscommentator van Nederland, zeg maar de Johan Cruyff onder de beursanalisten. Een uitspraak van kees:´Niet beleggen is ook beleggen.´ Hij zag de hypotheekcrisis al drie jaar geleden aankomen. Hij waarschuwde voor het Amerikaanse begrotingstekort voordat president Bush honderden miljarden dollars extra in oorlogen in Irak en Afghanistan stak en daarmee de VS aan de rand van de financiële afgrond bracht. Hij heeft jarenlang beleggers die aandelen van banken en verzekeraars kochten als irrealistische door winstlust verblinde koopjesjagers bestempeld. Als Kees de Kort zijn eigen beursvisie gedurende afgelopen jaren heeft omgezet in beleggingen dan moet hij puissant rijk zijn.

Brede informatie

Sinds enkele jaren heeft BNR het oorspronkelijke format opgerekt en biedt het station bredere informatie dan alleen beursinformatie. Je kunt op BNR genieten van sportmomenten, culinaire uitspattingen, autonieuws en interviews over allerhande onderwerpen. ´s Middags is er een discussie over een onderwerp en kan de luisteraar bellen en zijn zegje doen. Voormalig presentatrice voor de VPRO, AVRO, NOS en Talpa Harmke Pijpers is in 2007 aangetrokken door BNR. Deze presentatrice heeft een sterke persoonlijkheid en brengt haar onderwerpen vergezeld van subtiele humor. Je houdt van haar aanpak of je houdt er niet van.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.nrcboeken.nl/nieuws/boek-over-beginjaren-van-business-nieuws-radio
  • http://www.bnr.nl/nieuws/home/

Reageer op het artikel "BNR Nieuwsradio, Informatief radiostation in Nederland"

Reactie

Klaas Kortese, 14-07-2011 09:22 #1
Heeft BNR een switch naar links gemaakt? als ik 's middags naar huis rijd en luister naar on the move valt het mij de laatste tijd op dat alleen maar linkse politici als gast worden uitgenodigd, is dit een duidelijk keuze van BNR om links te gaan, ik dacht dat BNR een concurrent van Radio 1 moest zijn, van de partijdige subjectieve NOS, nogmaals als dit een keuze van BNR is dan weet ik wat voor keuze ik in de toekomst ga maken! Reactie infoteur, 17-07-2011
Klaas Kortese, voor zover het verschil tussen politiek links en rechts daadwerkelijk bestaat en het niet slechts een middel is om een bevolking van een land tegen elkaar op te zetten, denk ik dat BNR juist zo objectief mogelijk wil berichten. Stef Blok heeft wel erg veel zendtijd gekregen van BNR. Mede door hun aandacht voor dhr Blok was hij zo bekend dat hij zelfs voorzitter is geworden van de VVD. Het schijnt mij toe dat BNR niet als partijstation van de VVD te boek wilt staan. Anders krijg je het Vara-PvdA-effect; een kliek mensen die mediabelangen en politieke belangen verstrengelen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggersinfo
Reacties: 1
Schrijf mee!