InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Staatsobligaties, een veilige belegging

Staatsobligaties, een veilige belegging

Staatsobligaties, een veilige belegging Een staatsobligatie is een schuldbewijs van de Nederlandse overheid. In Nederland worden ze op de markt gebracht door het Agentschap van het ministerie van Financiën. Na een roerige tijd van een wereldwijde recessie is deze vorm van beleggen relatief veilig te noemen, want de Staat betaalt altijd terug.

Fortis, ABN-AMRO

De Staat heeft vorig jaar Fortis Nederland, inclusief ABN-AMRO, overgenomen en heeft voor de overname in totaal € 16,8 miljard uitgetrokken. De Staat heeft zo’n bedrag niet in kas en daarom is het gebruikelijk dat het geld ‘geleend’ wordt op de kapitaalmarkt. Dit gebeurt bij banken maar ook bij particulieren of bedrijven in de vorm van staatsobligaties. De lening wordt dus in stukjes geknipt in de vorm van obligaties.

Staatslening

Een aantal keren per jaar plaatst het Agentschap van het ministerie van financiën staatsleningen op de openbare kapitaalmarkt. Het gaat vaak om langlopende leningen. Beleggers kunnen daarop inschrijven. Er zijn verschillende systemen van uitgifte van leningen. Een goede uitleg is te vinden in Wikipedia of elders op deze website.

Vaste rente

Het komt erop neer dat er een vaste rente en looptijd wordt vastgesteld die meestal jaarlijks wordt uitgekeerd. Aan het eind van de rit, bijvoorbeeld na een looptijd van tien jaar, wordt de nominale waarde terugbetaald. Dit wil zeggen dat die meestal afwijkt van de handelswaarde of de koers op de beurs. De couponrente van de obligatie wordt over het nominale bedrag vergoed en de koers wordt meestal genoteerd in procenten van de nominale waarde. Is die hoger dan de geldende rente dan staat de koers boven de honderd procent, in het tegengestelde, dus lager, staat de koers beneden de honderd procent. Staat de koers gelijk aan de nominale waarde dan wordt dat à pari genoemd. Soms komt het voor dat tussentijds wordt afgelost waarbij een loting bepaalt welke obligaties daarvoor in aanmerking komen.

Voorbeeld

Op financiële websites of in de krant ziet u bij een obligatie bijvoorbeeld 5,3% Ned 03/17 staan. Dit staat voor een obligatielening van de Nederlandse Staat (Ned). Op deze obligatie wordt jaarlijks 5,3% vergoed. De lening is uitgegeven in 2007 en u krijgt uw geld weer terug in 2017.

Obligaties zijn verhandelbaar op de beurs als er een notering is aangevraagd. Op de effectenbeurs komen vraag en
aanbod samen en zodoende komt er een koers tot stand. De koers van een obligatie wordt uitgedrukt in procenten van
de nominale waarde. Bij een koers van 100% en een nominale waarde van € 1.000 betaalt men € 1.000. Bij een koers
van 95% moet men € 950 betalen en bij een koers van 110% € 1.100.

De hoogte van de koers is afhankelijk van:
  1. de huidige rentestand
  2. de betrouwbaarheid (kredietwaardigheid) van de uitgevende instelling
  3. de resterende looptijd
  4. de verhandelbaarheid van de obligatie
  5. de rente op de obligatie (de coupon)

Bank geeft garantie tot € 100.000

Nu de aandelenkoersen onderuit gaan en de ene na de andere bank dreigt om te vallen terwijl zij toch gezond zijn is dit een veiliger manier om geld voor een langere periode weg te zetten dan op een spaar- of depositorekening van een bank. Bij een bank is je inleg tot € 100.000 honderd procent gegarandeerd zoals dinsdag 7 oktober 2008 door minister Bos bekend is gemaakt. Voorheen was dat tot € 38.000. Voor een bedrag boven de € 100.000 geldt geen garantie.

Waarom staatsobligaties

De Staat betaalt immers altijd terug. Hij kan zich zeker niet permitteren de burgers in de steek te laten. Misschien is deze vorm van beleggen wel niet sexy maar altijd nog beter om in ieder geval geld met rente terug te krijgen dan het risico op stevige koersverliezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggingen – beleggen in obligatiesBeleggingen – beleggen in obligatiesBeleggen kan op veel verschillende manieren. Veel mensen beleggen in beleggingsfondsen, omdat die doorgaans door deskund…
Staatsobligaties: betekenis, waarde en mogelijkhedenStaatsobligaties: betekenis, waarde en mogelijkhedenStaatsobligaties worden vaak genoemd als veilig alternatief voor het beleggen in aandelen van bedrijven. Toch zijn deze…
Sparen wij Nederlanders verkeerd?Sparen wij Nederlanders verkeerd?Nederlanders hamsteren miljarden op laagrentende spaarrekeningen maar zelfs bij relatief lage inflatie gaat hun geld daa…
Beleggen: ObligatiesBeleggen: ObligatiesObligaties, een veel voorkomend woord in de beleggingswereld. Maar wat is een obligatie eigenlijk, en wat kan je met een…
Wat zijn staatsobligaties en risico's daarvan?Wat zijn staatsobligaties en risico's daarvan?Een staatsobligatie wordt belegd door de overheid, maar waarom doen ze dit eigenlijk? Een groot verschil tussen aandelen…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia, IEX

Reageer op het artikel "Staatsobligaties, een veilige belegging"

Reacties

Ruth Deekman, 09-08-2011 16:10 #4
Staatolie heeft laatst een staatsobligatie uitgegeven. Ik las in de krant dat het bedrijf een presentatie heeft gehouden voor de rijstboeren over het doel van deze lening. Maar de rijstboeren zijn niet gelijk overgegaan tot het kopen van obligaties. Wat zouden de mogelijke rederen zijn geweest?
2) Voor anderen is het wel een veilige belegging geweest, want de uitgifte is een groot succes geweest. Er is meer dan gepland, geleend bij de samenleving. Wat kan zoal tot dit succes geleid hebben?
3) Als staatsobligaties zo veilg zijn, waarom is het zo onbekend Suriname? Zijn er andere ondernemings- of staatsobligaties in Suriname geweest?

P. Postma, 14-01-2010 15:58 #3
Als ik 21000 euro is staats obligaties investeer met een looptijd van ca 3 a 4 jaar wat is de rente die in deze termijn wordt uitgekeerd en wanneer worden deze uitgegeven Reactie infoteur, 14-01-2010
Dat is niet één, twee, drie te bepalen. Zie de antwoorden op de andere soortgelijke vragen. Succes!

J. Haagen, 07-01-2010 23:29 #2
Hoeveel rente geeft een staatsobligatie in 2010 en wanneer worden ze weer uitgegeven? Reactie infoteur, 08-01-2010
De totale rente-opbrengst is pas aan het einde van de looptijd te bepalen. Een obligatie is verhandelbaar en heeft een bepaalde beurskoers. De koerswinst en de couponrente bepalen de totale winst. De beurskoers wijkt meestal af van de nominale waarde en wordt in procenten genoteerd. De nominale waarde is altijd 100%. Uw bank kan u meer informatie verstrekken op grond van verwachtingen en ervaringen.

Marianne Olijve, 28-11-2008 14:44 #1
Hoeveel rente zijn de staatsobigaties op dit moment en wanneer worden er weer nieuwe obligaties uitgegeven? Reactie infoteur, 28-11-2008
Beste Marianne,

Hangt een beetje van de duur van de lening af. Staatsleningen(obligaties) lopen van 2 tot 30 jaar. Bij elke uitgifte wordt de rente vastgesteld. Het beste kunt u bij uw bank informeren maar ga er maar van uit dat de rente ongeveer 5 procent zal bedragen. Maar het effectieve rendement kan oplopen tot 7 procent. De bank kan u ook vertellen wanneer er een nieuwe uitgifte komt en wanneer u zich het beste kunt laten inschrijven.

Met vriendelijke groet,
Bertvdw

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 18-09-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Reacties: 4
Schrijf mee!