De Delta Lloyd Deal voor woekerpolissen

De Delta Lloyd Deal voor woekerpolissen De affaire met de woekerpolissen kan niemand ontgaan zijn. Er is veel aandacht aan besteed in de media, en eindelijk lijkt de ontknoping dicht bij te komen. Delta Lloyd heeft een voorstel gegaan dat we hier de Delta Lloyd Deal zullen noemen, en waar iedere polishouder zelf een beslissing over kan nemen, de voor- en nadelen zorgvuldig tegen elkaar afwegend.

Hoe ziet de Delta Lloyd regeling eruit?

De regeling met betrekking tot de woekerpolissen voorziet nu met terugwerkende kracht in een verlaging van de gemaakte kosten van de beleggingsverzekeringen van Delta Lloyd. Delta Lloyd betaalt hiernaast een deel van wat je bent misgelopen (door de ingehouden kosten) aan rendement terug. Hier voor heeft Delta Lloyd bijna 300 miljoen gereserveerd. Het zal gaan om rond de 300.000 cliënten. Dit is twee derde van de mensen die een beleggingspolis bij de Delta Lloyd Groep hebben. Wat houdt deze regeling dan in? Concreet het volgende:
  • Als de inleg de 1200 euro per jaar te boven gat, mag tot een maximum van 2,45% kosten per jaar gerekend worden.
  • Als de inleg minder is dan deze 1200 euro, dan mag een maximum van 2,85% aan kosten per jaar worden gerekend.
  • Is in de polis een garantie van minimaal 3% per jaar opgenomen, dan mag daarvoor een maximum van 0,65% per jaar aan extra kosten worden berekend, boven op de 2,45% en 2,85%. Dit wordt dan dus 3,1% en 3,5,% op jaarbasis.

Deze percentages zijn wel lager dan de aanbeveling welke de van de Ombudsman Financiële Diensten begin 2008 deed. De Ombudsman noemt namelijk een maximum aan kosten van 3,5% per jaar, met hierbij een maximale opslag van 1,0% in het geval van een garantieregeling.

Wat betekent dit concreet?

Omdat de kosten op jaarbasis berekend worden, kunnen de kosten tot 30 a 40% oplopen, dit afhankelijk van de looptijd van de polis. Bijvoorbeeld:
Je legt een bedrag van 150 euro in de maand in met een looptijd van 15 jaar en je haalt een rendement van 4%. Er is geen sprake van een garantierendement. Het behaalde eindkapitaal na 15 jaar zonder kosteninhouding zal zijn 51500 euro. Het eindkapitaal bij 2,45% kosten per jaar zal zijn 34000. Het verschil in eindkapitaal is 33%. Dit komt omdat de 2,45% kosten per jaar worden ingehouden.

Schrijnende gevallen

Naast deze compensatie voor de te hoog berekende kosten stelt Delta Lloyd een ook nog een fonds ter beschikking van rond de 30 miljoen euro voor wat zij noemde de “schrijnende gevallen”. Dit zijn dan met name mensen die een zeker type beleggingsverzekering hebben gesloten waar bij de kosten van een in de polis opgenomen overlijdensrisicoverzekering enorm stijgen als het beleggingsrendement slechter wordt. Op dit moment is het nog niet geheel helder welk type vergoeding deze gedupeerde polishouders zullen ontvangen. Elk geval wordt apart bekeken.

Pluspunten van de regeling

Op een rijtje zijn dit de pluspunten voor de bezitter van een woekerpolis:
  • De regeling is absoluut beter dan het uitgebrachte advies van de Ombudsman Financiële Diensten.
  • Het is onzeker of dat een rechter bij een uitspraak uit zal komen op een hogere compensatie.
  • Een schikking zorgt voor een besparing van proceskosten. Dit is zeker voor kleinere polissen relevant. Proceskosten kunnen namelijk zo hoog oplopen dat het niet meer zal opwegen tegen de compensatie.
  • De regeling biedt een zekere mate van zekerheid voor een grotere groep polishouders.
  • Juridische claims zouden waarschijnlijk per geval behandeled moeten worden, met een onzekere uitkomst.
  • De regeling is niet bindend, en dus ook niet verplicht. Elke polishouder kan zelf de afweging maken of hij wel of niet akkoord zal gaan met het bod dat Delta Lloyd zal doen in 2009.

De minpunten van deze regeling

Op een rijtje zijn dit de minpunten van de voorgestelde regeling van Delta Lloyd voor bezitters van een woekerpolis:
  • De totale kosten kunnen nog steeds hoog tot zeer hoog oplopen (35% zal al geen uitzondering zijn). Sommige deskundigen zeggen dat de voorgestelde percentages van 2,45% a 2,85% per jaar zonder meer nog te hoog zijn.
  • Nog onduidelijk is wat de mensen die vallen onder de zogeheten "schrijnende gevallen" kunnen verwachten.
  • Het is mogelijk dat een rechter in het geval van een aangespannen procedure een nog hogere compensatie zal toewijzen. Dit zal uiteraard van product tot product verschillen.

Op de website van Delta Lloyd is meer informatie te lezen voor houders van woekerpolissen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
OHRA verzekeringen en bankzakenOHRA verzekeringen en bankzakenOHRA is een Nederlandse verzekeringsmaatschappij. U kunt hier terecht voor verzekeringen, maar ook overige bankzaken. OH…
De woekerpolissenDe woekerpolissenDe afgelopen jaren (2006-2013) is er veel ophef ontstaan over woekerpolissen, dit wordt ook wel de woekerpolisaffaire ge…
Woekerpolis en woekerpensioenWoekerpolis en woekerpensioenBijna iedereen heeft wel een woekerpensioen in huis. Een woekerpolis, levensverzekering met hypotheek en woekerpensioen…

EToro Forex: geld verdienen met online tradingEToro Forex: geld verdienen met online tradingEToro laat je op een toegankelijke manier online valuta verhandelen. Geld verdienen via internet is niets nieuws meer, j…
Vastgoed: aanbieders besloten vastgoedfondsenVastgoed: aanbieders besloten vastgoedfondsenSlechts enkele jaren geleden was het aantal aanbieders van besloten vastgoedfondsen erg beperkt. Het aantal aanbieders i…

Reageer op het artikel "De Delta Lloyd Deal voor woekerpolissen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 24-09-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Sparen
Schrijf mee!