InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Reverse convertibles: risico of niet?

Reverse convertibles: risico of niet?

Een reverse convertible is een obligatie met een hoge coupon wat in tijden van lage rente en hoge inflatie aantrekkelijk is. We lichten deze vorm van obligatie even wat meer toe.

Inleiding

Door de recente onrusten op de aandelenmarkten reageren de beleggers heel wat voorzichtiger als ze hun geld willen beleggen. Risico's worden liefst gemeden. Maar door de hoge inflatie zijn de vastrentende beleggingen ook heel wat minder interessant. Met de huidige inflatie zou je al een rendement van 6% moeten beogen, wil je de inflatie voorblijven. Al deze ontwikkelingen leiden er toe dat de reverse convertible interessanter wordt op de beleggingsmarkt.

Wat is een reverse convertible?

Een reverse convertible is een obligatie, waarbij de uitgever op eindvervaldag bepaalt of de obligatie wordt uitbetaald in contanten of in een vooraf vastgelegd aantal aandelen van een bepaalde onderneming. Dit in tegenstelling tot een converteerbare obligatie waar de belegger zelf deze keuzemogelijkheid wordt aangeboden.

Er bestaan ook varianten op de reverse convertible, zoals het hanteren van meerdere onderliggende aandelen of het begrensen van de aandelenkoers.

Risico

De uitgever kiest op de eindvervaldag het voor hem gunstigste scenario: aandelen of cash. U begrijpt meteen dat deze vorm van beleggen niet zonder risico is voor de belegger. Vandaar dat er als risicopremie jaarlijks een hoge coupon zal worden uitgekeerd. Dat kan zelfs bruto oplopen tot 20% en dit gedurende 1 of 2 jaar wat meestal de looptijd is.

Het gevaar van dit soort belegging is dat men zich gaat vaststaren op de coupon welke zeer aantrekkelijk gemaakt wordt. Je moet goed beseffen dat de terugbetaling van de obligatie bepaald wordt door de koersevolutie van het aandeel. Bij een daling zal je uitgekeerd worden in de aandelen met verminderde waarde. Bij een koersstijging krijg je gewoon je belegging terugbetaald en profiteer je niet van een koersstijging, want je zal in contanten worden terugbetaald.

Voor wie?

Ook de complexiteit maakt dat het niet echt de aangewezen belegging is voor de gewone particuliere belegger. Als diversificatie in de portefeuille van een zeer dynamische belegger kan het wel aantrekkelijk zijn. In het huidige beursklimaat met de mogelijkheid dat de aandelen nog niet onmiddellijk zullen aantrekken, zou u kunnen profiteren van een hoge coupon en het verwerven van aandelen aan een interessante koers. Een herstelbeweging op de beurs op lange termijn zou dan hier ook een mooie winst opleveren, met het gevolg dat je rendement zowel van de aandelen- als de obligatiecomponent kan komen. Als u echter denkt dat de aandelen weldra zullen herstellen, is dit niet de aangewezen belegging en kiest u best meteen voor een aandelenbelegging.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in omgekeerd converteerbare obligatiesBeleggen in omgekeerd converteerbare obligatiesBeleggen in converteerbare obligaties, beleggen in convertibles in 2019? Met de converteerbare obligaties is veel geld t…
Beleggen in obligaties: wat zijn converteerbare obligaties?Beleggen in obligaties: wat zijn converteerbare obligaties?Voor wie wil beleggen in obligaties zijn er verschillende mogelijkheden. Naast de klassieke obligaties heb je ook de con…
Structured productsStructured productsHier volgt een overzicht en uitleg van zogeheten "structured products", samengesteld uit de standaardproducten.
Beleggingen  beleggen in obligatiesBeleggingen beleggen in obligatiesBeleggen kan op veel verschillende manieren. Veel mensen beleggen in beleggingsfondsen, omdat die doorgaans door deskund…
Is beleggen in obligaties veilig?Tijdens de financiële crisis heerst er veel onrust op de aandelenmarkt, waardoor de meeste mensen niets met beleggen te…

Reageer op het artikel "Reverse convertibles: risico of niet?"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 22-09-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!