Beleggen voor beginners

Beleggen voor beginners Slapend rijk worden is een sprookje. Maar je geld kan door een eenmalige actie wel meer waar worden. Als je een goede belegging doet kan je relatief kleine investering toch een hoge uitkering opleveren. Klinkt interessant, maar wat is beleggen nu eigenlijk? Beleggen voor beginners begint bij onderstaande basiskennis.

Wat is beleggen?

Om maar meteen met de eerste vraag te beginnen: wat is beleggen nu precies en hoe gaat het in z'n werk? Een belegging is een type investering waarbij je een geldbedrag laat vastleggen voor een vooraf vastgestelde duur. Het doel is om financieel voordeel te behalen met het vastleggen van dat geld. Wat je eigenlijk doet is dat je een zeker bezit opgeeft omdat je een hoger onzeker bedrag in het vooruitzicht hebt staan. Juridisch komt er vanalles bij kijken voor wat betreft effectenrecht en vennootschapsrecht, maar zo ver gaan we in dit artikel niet.

Ben jij een belegger?

In feite is iedereen, het zij indirect of direct, een belegger. De reden hiervoor is dat sparen via de bank ook een soort beleggen is. Je geeft een zeker bedrag aan de bank omdat je van hen rente ontvangt. Jouw motivatie om dit te doen is dus een hoger onzeker bedrag dat je in het vooruitzicht wordt gesteld. Hier is altijd een zekere mate van risico aan verbonden. Bij een gewoon spaartegoed is dit risico weliswaar klein, vanwege de belofte dat je minimaal je inleg terug krijgt, een risico is er altijd. Zo is er het debiteurenrisico, want een failliet van de bank is een risicofactor. Het grootste risico is echter het inflatierisico. Als je op een zeker moment je geld terugkrijgt en dan blijkt dat de rente die je hebt ontvangen minder is dan de geldontwaarding, dan ben je er uiteindelijk toch op achteruitgegaan. Draag je bij aan een pensioenfonds of heb je zaken lopen bij een pensioenverzekeraar dan houden zij zich vaak in jouw naam en met jouw geld bezig met beleggingen in zogeheten hedge funds.

Typen beleggers

Er zijn binnen de beleggingswereld een aantal typen beleggers te onderscheiden, waarvan de dit de belangrijksten zijn:

De particuliere belegger

Een particulier belegger is een privépersoon die op diverse verschillende manieren zijn of haar kapitaal zou kunnen investeren. Je kan obligaties kopen of de aandelenmarkt betreden, maar je kan je ook gaan verdiepen in beleggingsfondsen.

De institutionele belegger

Institutionele beleggers zijn geen individuen maar instellingen. Zij zijn de beheerders van het kapitaal van pensioenfondsen of grote maatschappijen. Zij zijn dus professionele beleggers en zij roeren zich in de aandelenmarkt. Het gaat vaak om miljarden euro's. Omdat er veel juridische zaken bij komen kijken hebben zij ook veel juristen in dienst die zich bezig houden met zeer ingewikkelde kost.

De onderneming

Tot slot hebben we dan nog de grote ondernemingen die actieve spelers zijn op de geldmarkt of kapitaalmarkt. Dit kunnen zij bijvoorbeeld doen als zij liquide middelen uitzetten die ze op dat moment niet nodig hebben, of juist om liquiditeitstekorten op te vullen in tijden van nood.

Alternatieve vormen van beleggen

Soms is gewoon beleggen niet gunstig, niet rendabel, vanwege een slechte prognose van de beurs. In die tijden wordt nog weleens gegrepen naar alternatieve beleggingsvormen. Je kunt dan denken aan beleggen in goud, zilver, kunst, wijn of hout.

Nu de angst over milieuverontreiniging, broeikaseffect en sterfte van dieren toeneemt, heeft dit ook invloed beleggingen en is er meer aandacht voor duurzaam beleggen of groen beleggen. Momenteel wordt dit echter niet gezien als een erg veilige manier van beleggen omdat er nog veel misverstanden en malafide handelaars in het proces zitten. Bovendien ben je vaak afhankelijk van iemand die een plantage heeft aan de andere kant van de wereld, en heb je er dus zelf ook minder toezicht op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen voor beginners"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 09-02-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Sparen
Schrijf mee!