InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > IShares Physical Gold-ETF (IE00B4ND3602)

IShares Physical Gold-ETF (IE00B4ND3602)

IShares Physical Gold-ETF (IE00B4ND3602) De iShares Physical Gold-ETF is een ideaal product voor de belegger die wil investeren in het edelmetaal goud, zonder dit goud zelf fysiek aan te kopen. De koers van de iShares Physical Gold-ETF volgt de goudkoers één op één. Goud wordt beschouwd als veilige haven in economisch roerige tijden, het verleden laat zien dat de goudprijs vaak stijgt wanneer er ergens op de wereld gebeurtenissen zijn die een negatief effect op de economie hebben. Je kunt door een deel van je beleggingsportefeuille te beleggen in goud, je vermogen beschermen tijdens beursdalingen.

iShares

IShares is een onderdeel van BlackRock. BlackRock is een grote wereldwijd opererende vermogensbeheerder. Op 30 september 2019 had BlackRock een vermogen van 6960 miljard USD onder haar beheer. Het onderdeel iShares is een aanbieder van zogenaamde 'ETF's'.

ETF

De afkorting ETF staat voor exchange-traded fund. Exchange-traded wil zeggen dat het beleggingsproduct wordt verhandeld op de beurs. Een ETF heeft dezelfde verhandelbaarheid als een aandeel. Een ETF volgt een onderliggend product of index

Beleggingsfonds versus ETF

IShares Physical Gold is een ETF, in tegenstelling tot een beleggingsfonds wordt er bij een ETF niet actief beheerd. Waar er bij een beleggingsfonds door de fondsbeheerders mutaties in de portefeuille van het fonds worden gedaan, wordt er bij een ETF niet gehandeld. Een ETF volgt de onderliggende waarde. Een belangrijk voordeel van een ETF ten opzichte van een beleggingsfonds is dat de kosten bij een ETF een stuk lager zijn.

iShares Physical Gold

IShares Physical Gold is opgericht op 8 april 2011 en is gevestigd in Ierland. De koers van de iShares Physical Gold-ETF wordt in dollars weergegeven, dit omdat de spotprijzen van goud ook in dollars worden uitgedrukt. De 'ISIN-code' van deze ETF is IE00B4ND3602. De ISIN-code is een uniek identificatienummer waarmee een bepaald fonds gemakkelijk kan worden opgezocht. ISIN staat voor International Securities Identification Number. IShares Physical Gold is een ETF welke de goudkoers volgt, hierbij wordt de spotprijs van goud één op één gevolgd. De kosten van deze ETF zijn in 2020 op jaarbasis 0,24%, dit maakt de iShares Physical Gold-ETF tot een van de goedkopere ETF's.

iShares Physical Gold koopt fysiek goud

Een belangrijk voordeel van de iShares Physical Gold-ETF is dat het goud ook daadwerkelijk aanwezig is. Mochten er ooit problemen met deze ETF ontstaan om wat voor reden dan ook, dan is het fysieke goud aanwezig als onderpand. Wanneer een belegger aandelen van het iShares Physical Gold koopt, wordt er door het fonds voor een zelfde waarde aan goud gekocht. Het goud van de iShares Physical Gold-ETF wordt bewaard in de vorm van goudbaren door de bank JPMorgan Chase Bank N.A.

Verhandelbaarheid iShares Physical Gold

IShares Physical Gold wordt wereldwijd verhandeld. Het is ook te verhandelen op de Amsterdamse beurs. Het fonds zit bij de meeste Nederlandse brokers in hun assortiment. Om de iShares Physical Gold-ETF op een snelle manier te vinden bij je broker, kun je het beste zoeken op de ISIN-code: IE00B4ND3602.

Risico iShares Physical Gold

Het risico van de iShares Physical Gold-ETF wordt begin 2020 ingeschaald op 4 in een schaal van 1 tot 7. Deze risico-indicator is gebaseerd de koersbewegingen in de afgelopen 5 jaar. Hoe groter deze bewegingen zijn geweest hoe hoger het risico. Hierbij is 1 het laagste risico en 7 het hoogste risico.

Goudmarkt

Het verbruik van goud voor industriële toepassingen is minimaal. Goud wordt voornamelijk gebruikt door investeerders, centrale banken en beleggers. De hoeveelheden goud die in de loop van de geschiedenis door mijnbouwbedrijven uit de grond zijn gehaald, zijn anno 2020 voor het grootste deel nog steeds aanwezig in de vorm van goudbaren en munten die veelal zijn opgeslagen in kluizen van centrale banken, en bij particuliere beleggers. Goud wordt door investeerders vaak gebruikt als bescherming voor hun beleggingsportefeuille tegen inflatie en als bescherming bij economische tegenspoed.

Lees verder

© 2020 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
WisdomTree Physical Silver (ETF) (JE00B1VS3333)WisdomTree Physical Silver (ETF) (JE00B1VS3333)Het WisdomTree Physical Silver is een tracker die de koers van zilver volgt. Wanneer een belegger aandelen WisdomTree Ph…
Beleggen in trackers of ETF'sBeleggen in trackers of ETF'sBeleggen in trackers en indexbeleggen kan voor elke belegger aantrekkelijk zijn, ook in 2019 en 2020. Met een tracker ko…
Hoe kom je aan gold of goud in Hearthstone?Hoe kom je aan gold of goud in Hearthstone?Hearthstone is een online trading card game van Blizzard. Het staat volledig in het teken van World of Warcraft en is gr…
Beleggen in goud: waar kan je fysiek goud kopen?Beleggen in goud: waar kan je fysiek goud kopen?Beleggen in goud blijft een klassieke vluchthaven voor de belegger die pessimistisch is over de economie. Goud is ideaal…
Informatie over goudInformatie over goudGoud heeft op mensen altijd een magische invloed gehad. In alle culturen werd goud voor rituele objecten gebruikt en als…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevebidmead, Pixabay
  • https://www.ishares.com/nl/particuliere-belegger/nl/producten/258441/ishares-physical-gold-etc-fund
  • https://www.morningstar.nl/nl/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P0000SV4E&InvestmentType=FE

Reageer op het artikel "IShares Physical Gold-ETF (IE00B4ND3602)"

Infoteur: P1234
Laatste update: 20-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: ETF
Schrijf mee!