InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggingsfonds: Hof Hoorneman Phoenix Fund (NL0009864487)

Beleggingsfonds: Hof Hoorneman Phoenix Fund (NL0009864487)

Beleggingsfonds: Hof Hoorneman Phoenix Fund (NL0009864487) Het Hof Hoorneman Phoenix Fund is een beleggingsfonds dat belegt in bedrijfsobligaties die volgens het fonds zijn ondergewaardeerd. Het gaat om bedrijven die veelal in zwaar weer verkeren, waarbij de markt de perspectieven negatiever inschat dan de werkelijke situatie. Het Phoenix Fund kan dan tegen aantrekkelijke kortingen deze bedrijfsobligaties kopen. Het Hof Hoorneman Phoenix Fund heeft een focus op Europa.

Hof Hoorneman

Hof Hoorneman is een Nederlandse bank die zich heeft gespecialiseerd in vermogensbeheer. Hof Hoorneman Fund Management is het onderdeel dat de verschillende beleggingsfondsen beheert, waaronder het Phoenix Fund. Het fonds is geschikt voor de belegger die blootstelling wenst aan sterk ondergewaardeerde obligaties.

Obligaties

Een obligatie is een schuldbewijs van een lening welke door een bedrijf, instelling of overheid is aangegaan. Deze obligaties zijn verhandelbaar.

Hof Hoorneman Phoenix Fund

Het Hof Hoorneman Phoenix Fund is opgericht op 28 september 2007. Het fonds is gevestigd in Nederland. Op 3 januari 2020 was het fondsvermogen 109,1 miljoen euro. De 'ISIN-code' van het Phoenix Fund is NL0009864487. ISIN staat voor International Securities Identification Number, dit is een uniek identificatienummer dat aan beleggingsproducten wordt toegekend. Het Hof Hoorneman Phoenix Fund probeert winst te maken met het beleggen in obligaties van bedrijven die in zwaar weer verkeren. Deze obligaties kennen vaak een hoge vergoeding (couponrente) omdat het risico op een faillissement groot is. Het fonds richt zich hierbij voornamelijk op bedrijfsobligaties in Europa.

Ondergewaardeerde bedrijfsobligaties

Het Hof Hoorneman Phoenix Fund kijkt naar de waardering van het bedrijf. Als de markt deze waardering in hun ogen te laag schat, koopt het fonds deze obligaties. Wanneer de financiële situatie van het bedrijf dan in een later stadium gunstiger wordt stijgen de koersen van deze obligaties sterk. Er kan dan op deze manier veel winst worden behaald. Echter het risico dat het fout gaat is bij deze obligaties ook erg groot, dit risico wordt met spreiding tussen verschillende bedrijven zoveel mogelijk beperkt. Een ander risico met dit type obligaties is dat de verhandelbaarheid vaak laag is, dit betekent dat wanneer de obligaties verkocht moeten worden bij verdere problemen, dit vaak niet lukt.

Doel Hof Hoorneman Phoenix Fund

Het doel van Phoenix Fund is het behalen van een absoluut rendement door vermogensgroei. Dat wil zeggen dat het volgen van, of beter presteren dan een bepaalde 'benchmark' (een benchmark is een bepaalde index of aandeel waar een fonds zich mee vergelijkt zoals de AEX- of AMX-index) geen doel op zich is. Doordat het vaak langere tijd kan duren voordat de ondergewaardeerde bedrijfsobligaties weer verhandeld worden tegen een reële waarde is het Phoenix Fund geschikt voor de belegger met een wat langere beleggingshorizon. Voor kortetermijnhandelaren is het Phoenix Fund minder geschikt.

Samenstelling Hof Hoorneman Phoenix Fund

De 10 grootste posities van het fonds zijn in november 2019:
  • Anglo Irish Bk Cp FRN 0% 2026-06-21
  • Anglo Irish Bk Cp FRN 2024-06-25
  • Boa OCV AS 9.75% 2020-12-31
  • Bluewater Holding B.V. 10% 2023-11-28
  • ELLI FINANCE (UK) PLC 8.75%
  • E Forland AS 8.42% 2020-09-04
  • Carillion Claim 2049-12-31
  • Fuerstenberg Capital GmbH 2049-06-30
  • Raffinerie Heide GmbH 6.38% 2022-12-01
  • Genel Energy Finance Ltd. 10% 2022-12-22

Rendement Hof Hoorneman Phoenix Fund

In januari 2020 is het rendement van het Phoenix Fund over de afgelopen 5 jaar als volgt:
  • 1 jaar 3,3 %
  • 3 jaar 4,8 %
  • 5 jaar 9,5 %

Het 3- en 5-jaarsrendement is geannualiseerd, i.e. op jaarbasis.

Verhandelbaarheid Hof Hoorneman Phoenix Fund

Het Phoenix Fund is dagelijks verhandelbaar en is te verhandelen bij de meeste brokers. Het Phoenix Fund is bij een broker gemakkelijk te vinden door te zoeken op de ISIN-code. De ISIN-code van dit fonds is NL0009864487. Het beleggingsfonds is onder andere te kopen bij Binck Fundcoach, ING Beleggen, Today's Broker, Degiro, Aegon Beleggen en Lynx Beleggen.

Risico

Het risico bij het Hof Hoorneman Phoenix Fund wordt begin 2020 ingeschaald op 4, in een schaal van 1-7. Hierbij is 1 het laagste risico en 7 het hoogste risico. Deze risico-indicator kijkt naar koersbewegingen uit het verleden, hoe groter deze bewegingen hoe hoger het risico.
© 2020 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in ETF-trackers of beleggingsfondsen?Beleggen in ETF-trackers of beleggingsfondsen?Veel mensen die beginnen met beleggen weten niet zo goed waar ze moeten beginnen. Anno 2019 zijn er zoveel beleggingspro…
Beleggen in een beleggingsfonds: de kosten zijn torenhoogBeleggen in een beleggingsfonds: de kosten zijn torenhoogWie zijn bank vraagt wat hij met zijn geld moet doen, krijgt vaak te horen dat beleggen in een beleggingsfonds het beste…
Beleggen: welke soorten beleggingsfondsen zijn er?Beleggen: welke soorten beleggingsfondsen zijn er?Als je je beleggingen wil laten beheren door een professional, dan biedt een beleggingsfonds de ideale mogelijkheid. Bij…
Biedt een beleggingsfonds meer veiligheid voor de belegger?Door deel te nemen in een beleggingsfonds kunnen particuliere beleggers hun portefeuille spreiden, zonder dat zij daarbi…
Bronnen en referenties
  • https://www.hofhoorneman.nl/phoenix-fund
  • https://www.morningstar.nl/nl/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04GJS

Reageer op het artikel "Beleggingsfonds: Hof Hoorneman Phoenix Fund (NL0009864487)"

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 08-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!