InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Periodiek beleggen in beleggingsfondsen met een klein bedrag

Periodiek beleggen in beleggingsfondsen met een klein bedrag

Periodiek beleggen in beleggingsfondsen met een klein bedrag Een lage rente op de spaarrekening zet sommige mensen ertoe aan om hun geld op een andere manier te investeren. Dit kan onder meer door geld te beleggen op een manier die meer risico inhoudt, maar ook een hoger potentieel rendement. Een voorbeeld hiervan is periodiek beleggen in beleggingsfondsen. Waar in het verleden een vrij hoog bedrag vereist was om in te stappen, ligt dat anno 2019 enigszins anders. Tal van banken hebben de instapdrempel om in beleggingsfondsen te beleggen verlaagd. Op die manier is beleggen in een beleggingsfonds toegankelijker geworden voor de kleine investeerder. Beleggen in beleggingsfondsen kan al vanaf een klein bedrag, waarbij je bovendien in periodes kan beleggen, zoals bijvoorbeeld per maand of per kwartaal. Om die reden spreekt men van periodiek beleggen. Wat zijn zoal de voordelen van dit periodiek beleggen?

Beleggen in een beleggingsfonds

Wanneer de spaarrente laag is (en blijft) gaan veel spaarders op zoek naar een andere manier om rendement te halen uit hun kapitaal. Een voorbeeld daarvan is het periodiek beleggen van een klein bedrag in een online beleggingsfonds. Een beleggingsfonds is een geheel van beleggingen bestaande uit aandelen, obligaties, trackers en/of andere investeringen. Een beleggingsfonds wordt beheerd door specialisten zoals financiële experts en professionele beleggers. Een beleggingsfonds kan zich richten op een bepaalde geografische regio (bv. Europa) om in te beleggen, of de nadruk leggen op een bepaald type investering (bv. edelmetalen, dividendaandelen, enz...). Het bijzondere aan een beleggingsfonds is dat de particuliere belegger enkel het kapitaal investeert en verder alles overlaat aan de specialisten die het fonds "managen".

Beleggingsfondsen toegankelijker

De doorsnee belegger ging er jarenlang van uit dat je over een vrij groot kapitaal moest beschikken om in beleggingsfondsen te beleggen. De meeste banken vroegen een minimum instapkapitaal van 1.000 euro om in beleggingsfondsen te investeren. Anno 2019 is het voor mensen met een bescheiden kapitaal echter toegankelijker geworden om in beleggingsfondsen te beleggen doordat het vereiste basisbedrag om te beleggen is verlaagd. Tegelijk maakt de verdere automatisering van bankieren (via pc, smartphone) het makkelijker om op flexibele wijze geld te beheren en te investeren. Via enkele klikken kan je op de website van je bank kiezen om te investeren in beleggingsfondsen.

Periodiek beleggen met klein bedrag

Een populaire manier van beleggen is om maandelijks een vast bedrag (bv. 25 euro) te investeren in een beleggingsfonds of een beleggingsplan gedurende een bepaalde periode (bv. 5 jaar). Men noemt deze vorm van beleggen ook wel periodiek beleggen, omdat je in vaste periodes belegt, bijvoorbeeld elke maand of elk kwartaal. Het praktisch gemak van deze manier van beleggen wordt duidelijk wanneer er automatisch elke maand of kwartaal een bepaald bedrag van je rekening gaat zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Net zoals bij een permanente of doorlopende betalingsopdracht (bv. bij betaling van je maandelijkse rekeningen) zal er op vaste periodes (maandelijks of driemaandelijks) automatisch een bedrag van je rekening overgeschreven worden op je beleggersrekening of beursrekening, waarna er meteen in een of meerdere beleggingsfondsen wordt geïnvesteerd.

Voordelen periodiek beleggen

Risico

Professionele beleggers en investeerders weten dat beleggen op lange termijn voordeliger is dan op korte termijn. Bij voorkeur houd je rekening met een middellange of lange termijn om je beleggingen te laten renderen. Bij periodiek beleggen beperk je het risico op schommelende beurskoersen in de tijd doordat je telkens hetzelfde bedrag investeert. Sommige maanden zal je met je vast bedrag minder aandelen in je beleggingsfonds kunnen kopen doordat de koersen hoog staan. Op andere tijdstippen kan je dan weer meer aankopen met hetzelfde bedrag.

Flexibel

In de meeste gevallen kan je het aanvankelijk gekozen maandelijks beleggingsbedrag ook makkelijk wijzigen, wat een voordeel is als je het financieel in een bepaalde periode wat moeilijker hebt, of als je - in het tegenovergestelde geval - onverwacht over wat extra geld kan beschikken. Hoewel alle stortingen in het beleggingsfonds automatisch gebeuren, blijf je op die manier dus toch een zekere vorm van flexibiliteit behouden.

Rendement

Een beleggingsfonds met laag rendement kan in de toekomst meer rendement halen, en hoe langer je beleggingstermijn is hoe groter de kans daarop. Bij periodiek beleggen investeer je maandelijks of driemaandelijks een bedrag, dat het totaal geïnvesteerde kapitaal geleidelijk aan doet groeien. Dat kapitaal groeit gestaag waardoor ook het potentieel rendement ervan stijgt. Het is een economisch gegeven dat op de heel lange termijn aandelenkoersen steeds stijgen, dus de kans op rendement is in het algemeen groter met de jaren.

Perceptie

Periodiek een klein bedrag beleggen heeft als voordeel dat je dit niet echt "voelt" in je portemonnee: elke maand 25 euro investeren gedurende vijf jaar voelt minder ingrijpend aan dan een éénmalige investering van bijvoorbeeld 1.500 euro. De perceptie van regelmatig een klein bedrag beleggen is dus anders dan wanneer je op een enkel tijdstip een aanzienlijk bedrag op tafel moet leggen. Bovendien heeft niet iedereen een groot bedrag "standby" om te investeren, maar is een klein maandelijks bedrag om te investeren bijna altijd haalbaar.

Gemak

Als je aandelen koopt met een korte termijn in het achterhoofd ben je voortdurend geneigd om de beurskoersen op te volgen. Aandelen zijn immers gevoelig voor sterke koersschommelingen ("volatiel") en vereisen daarom voortdurend aandacht van de investeerder. Als je periodiek belegt heb je dit nadeel niet: je investeert immers telkens hetzelfde (kleine) bedrag. Of de koersen nu hoog zijn of laag, er gaat altijd eenzelfde bedrag van je rekening om geïnvesteerd te worden in een beleggingsfonds. Dit praktisch gemak is een voordeel voor de investeerder die niet voortdurend de beurskoersen wilt opvolgen.

Periodiek beleggen bij Keytrade Bank

Vanaf 25 euro

Twee voorbeelden van interessante aanbieders waar je periodiek een klein bedrag kan beleggen zijn de banken Keytrade Bank en Rabobank. Bij de Belgische Keytrade Bank kan beleggen in een beleggingsfonds anno 2019 al vanaf 25 euro, en dit door middel van het KeyPlan. Als je bij Keytrade Bank regelmatig stortingen doet van minstens 25 euro, dan kan je een beleggingsportefeuille (KeyPlan) samenstellen van meerdere beleggingsfondsen. Je kan kiezen uit een twintigtal beleggingsfondsen die Keytrade Bank heeft geselecteerd en die met verschillende beleggersprofielen overeenstemmen.

Geen instapkosten

Afhankelijk van je keuze wordt je storting (25 euro of meer) maandelijks, driemaandelijks, halfjaarlijks of jaarlijks uitgevoerd. Het voordeel is dat Keytrade Bank geen instapkosten, geen uitstapkosten en geen bewaarloon aanrekent. Op die manier maakt deze bank het beleggen via internet toegankelijk voor mensen met een beperkt kapitaal en een beperkte ervaring in de beleggerswereld. Beleggen in een KeyPlan bij Keytrade Bank gebeurt doorgaans voor een periode van 5 jaar, die stilzwijgend kan verlengd worden voor nog eens 5 jaar. Wil je het KeyPlan voortijdig stopzetten dan worden er wel uitstapkosten aangerekend.

Meerdere KeyPlans

Eventueel is het interessant om meerdere KeyPlans te openen, bijvoorbeeld een plan met een "defensief" karakter (weinig risico, maar laag potentieel rendement), tezamen met een plan met een "dynamisch" karakter (hoog risico, maar met een hoog potentieel rendement). Op die manier kan je ook te weten komen welk plan het meest opbrengt over eenzelfde beleggingsperiode. Tegelijk houd je op die manier de twee strategieën van beleggen, voorzichtig en risicovol, met elkaar in evenwicht.

Periodiek beleggen bij Rabobank

Vanaf 50 euro

Bij Rabobank kan je anno 2019 al in beleggingsfondsen investeren vanaf een minimumbedrag van 50 euro. Rabobank rekent evenmin een bewaarloon aan maar wel (lage) instapkosten. Wel worden er soms beleggingsfondsen in the picture gezet waarvoor je geen instapkosten moet betalen. Rabobank biedt een honderdtal beleggingsfondsen aan waaruit de belegger kan kiezen naargelang zijn risicoprofiel. Bij Rabobank heb je de keuze uit drie vormen van periodiek beleggen:
  • Rabo Zelf Beleggen
  • Rabo Advies Beleggen
  • Rabo RendeMix

Beleggersprofiel

Per beleggersprofiel kan je bij Rabobank informatie vinden over de aangeraden beleggingsportefeuille, net als de historiek van beleggingsfondsen en hun risico's. Rabobank houdt bij de selectie van de aangeboden beleggingsfondsen nauwkeurig rekening met de prestaties van de laatste jaren en de vooruitzichten voor de toekomst.

Lees verder

© 2019 Verdanov, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom beleggen via beleggingsfondsen?Steeds meer mensen kiezen bij het beleggen voor beleggingsfondsen. Het beleggen via beleggingsfondsen biedt namelijk voo…
Voordeel van een beleggingsfondsVoordeel van een beleggingsfondsBeleggen in een beleggingsfonds kan zeer voordelig zijn. Wat is het grote voordeel van beleggen in een beleggingsfonds e…
Beleggen: BeleggingsfondsBeleggen: BeleggingsfondsBeleggen, steeds actueler. Als je wilt gaan beleggen komt daar wel vanalles bij kijken. Wat dacht je bijvoorbeeld van al…
Beleggingsfondsen: welke kosten zijn eraan verbonden?Beleggingsfondsen: welke kosten zijn eraan verbonden?Beleggen in beleggingsfondsen kan aantrekkelijk zijn als je voor een interessant rendement wilt gaan. Toch moet je ook r…
Bronnen en referenties
  • https://www.keytradebank.be/nl/investeren/keyplan/
  • https://www.rabobank.nl/particulieren/beleggen/service/periodiek-beleggen/
  • https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171013_03129418
  • https://www.beursbrink.com/kennisbank/p/periodiek-beleggen/
  • https://simpelrijk.com/automatisch-beleggen
  • https://www.binck.nl/welkom/fundcoach/stap4/strategie
  • https://www.spaargids.be/sparen/beleggingsplannen-vergelijken.html
  • https://www.centraalbeheer.nl/magazine/beleggen/periodiek-beleggen
  • https://www.iexgeld.nl/Artikel/263886/Periodiek-beleggen-goed-idee-maar-let-op-de-kosten.aspx
  • https://www.hln.be/geld/consument/waarom-periodiek-beleggen-momenteel-veel-verstandiger-is
  • https://www.test-aankoop.be/invest/beleggen/fondsen/news/2018/06/keyplan-keytrade-bank-plan-sparen-belegging-fonds-laag-beginkapitaal-regelmatige-stortingen-weinig-risico (bronnen geraadpleegd op 21/01/2019).

Reageer op het artikel "Periodiek beleggen in beleggingsfondsen met een klein bedrag"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggingsfondsen
Schrijf mee!