InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in Acer

Beleggen in Acer

Acer is een computerbedrijf dat beursgenoteerd staat op de Taiwan Stock Exchange (TWSE). Hierdoor is het mogelijk om in Acer te beleggen. Acer levert computerhardware en -software aan zowel consumenten als organisaties. De producten van Acer worden in meer dan 100 landen aangeboden door middel van dealers en distributeurs. Daarnaast behoort Acer tot de top omtrent grootste computerbedrijven van de wereld.

Geschiedenis

De oprichter van Acer genaamd Shih Chen Jung is geboren in 1945. Shih Chen Jung heeft aan de National Chia Tung University gestudeerd. In 1972 heeft hij zijn masterdiploma behaald. Na zijn masterdiploma ging hij als design engineer te werk bij Qualitron Industrial Corp. Na bijna 4 jaar in dienst te zijn geweest bij Qualitron Industrial Corp, neemt Shih Chen Jung de stap om voor zichzelf te beginnen. Hierbij vroeg Shih Chen Jung hulp van vrienden om het bedrijf Multitech International op te richten. Het bedrijf is opgericht in 1976 met een startkapitaal van $25.000. In 1981 is de bedrijfsnaam veranderd van Multitech International naar Acer. De bedrijfsnaam Acer is afgeleid van het Latijnse woord 'acute of scherp'. De lancering van de MicroProfessor in 1981 was het eerste internationale succes van Acer. De MicroProfessor is een pedagogisch instrument. Het pedagogische instrument heeft ervoor gezorgd dat Acer internationaal bekend is geworden. Daarnaast heeft Acer een aantal computerbedrijven overgenomen om het marktaandeel te vergroten. Zo werd bijvoorbeeld Texas Instruments Computer door Acer overgenomen in 1997. De grootste overname van Acer heeft plaatsgevonden in oktober 2007. Acer heeft toen Gateway en Packerd Bell overgenomen. Door deze overnames behoort Acer tot één van de grootste computerbedrijven van de wereld.

Beursgang

In 1984 werden de eerste aandelen van Acer aangeboden aan werknemers. Hierdoor werden er ongeveer 3.000 werknemers aandeelhouders van het bedrijf. De eerste beursgang van Acer heeft plaatsgevonden op de Taiwan Stock Exchange (TWSE) in 1988. Sindsdien zijn de aandelen van Acer verhandelbaar voor het grote publiek. Acer staat anno 2016 nog steeds genoteerd op de Taiwan Stock Exchange (TWSE).

Bedrijfsstructuur

Op december 2014 werkten er 7.166 werknemers bij Acer. Het hoofdkantoor van Acer is gevestigd in Sijhih City, Taipei County, Taiwan. Het bedrijf behaalde in hetzelfde jaar een omzet van $10,4 miljard, waarbij de winst $57,5 miljoen bedroeg. De omzet van Acer is vanwege tegenvallende cijfers in 2010 significant gedaald. In 2010 bedroeg de omzet van Acer bijna het dubbele ten opzichte van eind 2014. Deze significante daling heeft invloed gehad op de aandeelkoers van Acer.

Beursgeschiedenis

De koers van Acer heeft veel fluctuaties meegemaakt sinds de beursgang. Aan het eind van de jaren negentig steeg de koers van het aandeel van Acer aanzienlijk. De koers van Acer stond aan het begin van de jaren negentig rond de 55,- dollar per aandeel. Op 24 maart 2000 had de koers van Acer een top bereikt van 216,80 dollar per aandeel. De koers van het aandeel van Acer verviervoudigde in bijna 10 jaar tijd. De oorzaak hiervan was de internetzeepbel. Nadat de internetzeepbel klapte, daalde de koers van het aandeel van Acer. Het dieptepunt was op 28 september 2001. De koers van Acer was toen 25,20 dollar per aandeel. In ongeveer tien jaar tijd na het dieptepunt herstelde de koers van Acer naar 95,- dollar per aandeel. Vanwege tegenvallende bedrijfscijfers in 2011 daalde de koers van Acer weer. De koers van Acer stond rond de 30,- dollar per aandeel in 2011. De koersdaling van Acer heeft zich voorgezet in 2016. De koers van Acer fluctueert in 2016 rond de 12,- dollar per aandeel.

Beleggen

Diverse online brokers bieden de mogelijkheid om in Acer te beleggen. Beleggers kunnen uit diverse beleggingsvormen kiezen om met Acer te beleggen bij een online broker. Deze beleggingsvormen hebben betrekking op onder andere aandelen of CFD's. De belegger moet hiervoor transactiekosten betalen aan de online broker, wanneer een positie met aandelen of CFD's wordt ingenomen. De transactiekosten verschillen per online broker. Het verschil tussen aandelen en CFD's is dat CFD's geen zeggenschap geven over Acer en aandelen wel. Daarnaast werken CFD's met een hefboom en aandelen niet. Vanwege de hefboom kunnen CFD beleggers met kleine bedragen grote bewegingen realiseren. Winsten en verliezen kunnen hierdoor significant uitlopen in tegenstelling tot aandelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.encyclopedia.com/topic/Acer_Inc.aspx
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Acer_(bedrijf)
  • http://www.google.com/finance?cid=681406
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Aandeel
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Contract_for_difference

Reageer op het artikel "Beleggen in Acer"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 22-04-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in computerbedrijven
Schrijf mee!