InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in Ralph Lauren

Beleggen in Ralph Lauren

Ralph Lauren is een beursgenoteerd bedrijf op de Dow Jones. Ralph Lauren maakt onder andere luxueuze kledingstukken, accessoires, geurtjes en interieurproducten. Deze luxueuze producten staan bekend om de premium lifestyle. Anno 2015 heeft het bedrijf 143 winkels wereldwijd. 58 daarvan bevinden zich in de Verenigde Staten, 27 in Europa en 58 in Azië. Daarnaast is Ralph Lauren nauw betrokken met goede doelen.

Geschiedenis

De oprichter van het luxueuze modemerk Ralph Lauren is Ralph Lifshitz. Ralph Lifshitz werkte naast zijn studie Economie aan het City College te Manhattan bij een schoenverkoper en vervolgens bij een dassenfabrikant genaamd A. Rivetz & Co. Bij de dassenfabrikant kreeg hij inspiratie om zelf dassen te gaan ontwerpen. De eerste mannencollectie werd geïntroduceerd in 1968, waarbij de eerste vrouwencollectie geïntroduceerd werd in 1971. De eerste Ralph Lauren-advertenties werden geplaatst in 1974. Ralph Lauren maakte hierbij gebruik van New Yorkse kranten om te adverteren. De eerste eau de cologne van Ralph Lauren werd gelanceerd in 1978. Naast kleding, accessoires en geurtjes ging Ralph Lauren in 1983 ook interieurproducten maken.

Goede doelen

Ralph Lauren doet aan veel goede doelen om de wereld van morgen te verbeteren. Ralph Lauren vecht onder andere mee in de wereldwijde strijd tegen kanker door middel van de Pink-Pony-lijn. 25% van het aankoopbedrag van Pink-Pony-producten gaat naar de stichting AVEC. De stichting AVEC helpt de zorg van ziekenhuisomgevingen te verbeteren. Ralph Lauren wil hierdoor de medische zorg verbeteren in gemeenschappen waar de zorg relatief achterloopt.

Het Ralph Lauren Children’s Literacy Program is een liefdadigheidsprogramma dat voor boeken zorgt voor kinderen in nood. Daarnaast zijn er nog de Ralph Lauren Volunteers: dat zijn werknemers van het merk die ieder jaar een goed doel kiezen waar men zich vervolgens lokaal voor inzet gedurende een heel jaar. Ralph Lauren heeft na de Twin Towers-ramp het American Heroes Fund opgezet: een studiebeurzenfonds dat studiebeurzen verleent aan kinderen die hun vader of/en moeder zijn verloren door de Twin Towers-ramp.

Beleggen

Ralph Lauren staat beursgenoteerd op de Dow Jones. De beursgang heeft plaatsgevonden in 1997. De Dow Jones is een index van de Verenigde Staten genoteerd in New York. Verschillende online brokers bieden de mogelijkheid om in Ralph Lauren te beleggen. Beleggers hebben de mogelijkheid om onder andere in CFD (Contract for Differences) of aandelen te beleggen. Een CFD werkt met een hefboomstructuur in tegenstelling tot aandelen. Daarnaast hebben beleggers met aandelen van Ralph Lauren wel zeggenschap in het bedrijf in tegenstelling tot beleggers met CFDs. Beleggers die in het bezit zijn van aandelen kunnen winstuitkeringen ontvangen van Ralph Lauren. Beleggers die in het bezit zijn een CFD hebben geen recht op een winstuitkering. Deze winstuitkering wordt door middel van een dividend uitgekeerd aan beleggers.

Vanwege de nettowinsten van Ralph Lauren kan het bedrijf dividend uitkeren aan beleggers. Ralph Lauren boekte in 2015 een nettowinst van 702 miljoen dollar. Het aantal uitstaande aandelen van Ralph Lauren was 84 miljoen in 2015, waarbij er een dividendpercentage van 2,1 procent was uitgekeerd aan beleggers. Bij het ontvangen dividend moet dividendbelasting worden afgedragen aan de overheid. Ralph Lauren draagt deze dividendbelasting voor dividenduitkering af aan de overheid. Hierdoor hoeven beleggers dit niet nog achteraf te doen. Zowel bij aandelen als bij CFDs moet een belegger transactiekosten betalen aan een online broker. Deze transactiekosten verschillen per online broker.

Beleggingsstrategieën

Beleggen kent twee basisstrategieën. Met behulp van de technische analyse en de fundamentele analyse kunnen beleggers een beleggingsstrategie ontwikkelen. Deze beleggingsstrategieën kunnen op onder andere het bedrijf Ralph Lauren worden toegepast. Wanneer men belegt op basis van de technische analyse worden historische aandelenkoersen en historische financiële informatie bestudeerd, zoals winst en omzet. Wanneer de informatie overwegend positief is, wordt veelal gespeculeerd op een koersstijging. Beleggers kunnen dan long gaan met bijvoorbeeld een CFD. Wanneer er gespeculeerd wordt op een koersdaling, wordt er een short positie ingenomen. Bij de fundamentele analyse worden recente nieuwsberichten bekeken omtrent economie, indexen, valuta, grondstoffen en dergelijke. Op basis van deze gegevens nemen beleggers beslissingen om long of short te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ralph_Lauren_(modeontwerper)
  • http://investor.ralphlauren.com/phoenix.zhtml?c=65933&p=irol-irhome
  • http://global.ralphlauren.com/en-us/About/Philanthropy/Pages/default.aspx?
  • http://www.bloomberg.com/quote/RL:US
  • http://www.analysebeurs.nl/short-long-analysebeurs.aspx
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Fundamentele_analyse

Reageer op het artikel "Beleggen in Ralph Lauren"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 10-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beursgenoteerde modebedrijven
Schrijf mee!