InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Sparen en beleggen tijdens kredietcrisis

Sparen en beleggen tijdens kredietcrisis

Sparen en beleggen tijdens kredietcrisis Hoe beleggen tijdens de huidige economische crisis? Iedereen spaart of lost zijn hypotheek extra af. Hoe bouwt u dan extra vermogen op? Via een pensioenfonds, via een hypotheek of spaarbank, op de beurs? Hoe spaart en belegt u uw geld u veilig? Hoe kunt u met andere woorden veilig uw geld wegzetten? Brand New Day is nieuw en zegt goede aanbiedingen te kunnen doen, omdat ze goed op de kosten letten.

Kredietcrisis VS

De kredietcrisis die in 2008 in de VS begon als een hypotheekcrisis, is nog steeds voelbaar in de hele wereld. Legio banken hebben grote afschrijvingen moeten doen. Vele banken hebben hun hand behoorlijk overspeeld. Ze hebben getracht het risico van hun beleggingen te verkleinen door de risico’s in pakketten door te verkopen. Op zich niet onlogisch: door het risico te versnipperen over de deelnemers neemt in eerste instantie het risico af. Wat echter fout is gegaan is dat er zo veel extra risico werd genomen dat ondanks de versnippering het risico alleen maar is toegenomen. Bovendien was de markt niet transparant, zodat niemand echt wist wie met de risico’s zat opgezadeld. Een groot gebrek aan onderling vertrouwen doet vervolgens de rest: de kredietmarkt zit nog steeds potdicht. Onzekerheid is troef, helaas.

Crisis in Europa

Inmiddels is de bankencrisis ook een landencrisis geworden. Crisis in Griekenland, Spanje, Portugal, Ierland, Italië en bijna België. Deels door eigen financieel beheer, maar ook nog door de grote schulden sinds de kredietcrisis. De crisis is wat gaan liggen, maar een bankencrisis en hier en daar een landencrisis (Griekenland bijvoorbeeld) sluimert door.

Stagflatie ligt op de loer

De druk op het economische systeem wordt vervolgens verder opgevoerd. Of het wordt deflatie met een afnemende economische groei of inflatie en een afnemende groei. De geldpers draait immers volop en de ECB koopt allerlei problematische obligaties op. Dat laatste wordt ook wel stagflatie genoemd. De dood in de pot voor de economie, zeker wanneer ook nog het verlenen van kredieten verstopt raakt. Ook ligt de dubbele dip op de loer.

Beleggen doen we allemaal

Toch belegt haast iedereen. Vaak zonder het te weten en te merken. Via pensioenfonds, beleggingshypotheek en allerlei andere beleggingsproducten. Iedereen heeft te maken met banken en velen vragen zich af wat te doen. President Bush spreekt kalmerende woorden, maar van het eigen kabinet vernemen we over dit onderwerp weinig. Niet geheel onlogisch, want er over praten, betekent wellicht een aanwakkering van wantrouwen. Als iedereen zijn geld ophaalt bij de spaarbank gaat het immers zeker fout. Zie bijvoorbeeld Northern Rock destijds, waar men in de rij stond om zijn geld op te nemen. Of Lehman Brothers, Fortis, noem maar op.

Veilig sparen en beleggen

Enkele tips voor veilig sparen en beleggen zijn er wel te geven:
  • Spreid uw geld over meerdere spaarbanken. Mocht het met een door De Nederlandse Bank goedgekeurde bank in Nederland fout gaan, dan kunt u een beroep doen op het depositogarantiestelsel tot een maximum van 100.000 euro per persoon.
  • Spreid waar mogelijk ook uw beleggingen zo veel mogelijk of ga cash.
  • Dek uw beleggingsportefeuille af, bijvoorbeeld via het handelen in turbo's, opties en CFD's: in goud handelen, goud kopen en verkopen.
  • Kies alleen voor goede gestructureerde beleggingsproducten met een goede garantie en die u begrijpt.
  • Profiteer ook van de kredietcrisis, door te kiezen voor een hogere spaarrente en een lagere hypotheekrente.
  • Raak vooral niet in paniek door overhaast te verkopen. Hoofdregel is stil te zitten wanneer je geschoren wordt. Nog beter is natuurlijk om tijdig te voorkomen dat je geschoren wordt, want ook al kende niemand de precieze omvang van de kredietcrisis, duidelijk is al geruime tijd dat het ergste nog niet voorbij is. Verder geldt dat er ook in een bear market regelmatig een flinke opleving mogelijk is.
  • Mijd voorlopig de US dollar voor beleggingen. Anderzijds maakt een goedkope dollar een vakantie in de VS weer relatief goedkoop.

Slot sparen en beleggen tijdens kredietcrisis

Het ligt misschien in eerste instantie niet voor de hand, maar ook met de kredietcrisis kunt u wel degelijk uw voordeel doen. Kies ook voor een juiste vermogensbeheerder of ga zelf online beleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Groen sparen: Wat is het en wat zijn voordelen en nadelen?Groen sparen: Wat is het en wat zijn voordelen en nadelen?Je hoort als consument tegenwoordig veel over groen sparen maar wat betekent dat nou eigenlijk precies? Wat is groen spa…
Spaarders zijn beleggers gewordenSpaarders zijn beleggers gewordenBeleggen, sparen, beleggen in obligaties, wat wordt het? Veel spaarders zijn volledig of gedeeltelijk in aandelen gestap…
Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Belastingvrij groen sparen of groen beleggen? Sinds 2014 kunt u fiscaal gezien het beste omzien naar de mogelijkheid van…
Sparen voor later: Hoe maak je het hoogste rendement?Wanneer je wilt sparen voor later, zijn er veel verschillende manieren om dat te doen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan s…

Reageer op het artikel "Sparen en beleggen tijdens kredietcrisis"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleg verstandig
Schrijf mee!