InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in Koninklijke BAM Groep

Beleggen in Koninklijke BAM Groep

Koninklijke BAM Groep is van origine een Nederlands bedrijf, dat werkzaamheden verricht binnen diverse sectoren waar onder bouw en techniek, infra, vastgoed en publiekprivate samenwerking. Hierbij ontwikkelt, bouwt en onderhoudt Koninklijke BAM Groep diverse projecten die betrekking hebben op deze sectoren. Daarnaast opereert het bedrijf in 2016 in ruim dertig landen en behoort het tot de top van Europa omtrent bouwondernemingen.

Geschiedenis

Adam van der Wal heeft BAM opgericht. Het ontstaan is begonnen vanuit een timmerwerkplaats in Groot-Ammers te Zuid-Holland op 12 mei 1869. Echter, werd de naam BAM pas later geïntroduceerd en ging het bedrijf met de familienaam te werk. De zoon van Adam genaamd Jan heeft het bedrijf overgenomen aan het einde van de negentiende eeuw. Hij heeft de activiteiten van het bedrijf verder kunnen uitbreiden naar Vlaardingen en Den Haag. De naam BAM werd voor eerst geïntroduceerd in 1927 en daarnaast werd het familiebedrijf veranderd naar een naamloze vennootschap. Het vele werk dat het bedrijf kreeg toentertijd van Bataafsche Petroleum Maatschappij (BPM) heeft er mede toe geleid dat de naam BAM werd geïntroduceerd in de bedrijfsnaam. De titel Koninklijke heeft BAM in 1994 gekregen vanwege het 125-jarige jubileum. Hierdoor kan BAM zichzelf als een Koninklijk bedrijf herkennen met als gevolg dat de bedrijfsnaam voortgaat als Koninklijke BAM Groep.

Sectoren

Koninklijke BAM Groep opereert in ruim dertig landen en daarnaast is het bedrijf marktleider in Nederland. Naast Nederland heeft het bedrijf ook een sterke marktpositie in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, België, Duitsland en de Verenigde Staten. De werkmaatschappijen van deze landen werken met een eigen winstverantwoordelijkheid. Zoals al eerder vermeld in de inleiding zijn de sectoren van Koninklijke BAM Groep: bouw en techniek, infra, vastgoed en publieke samenwerking. De bedrijfsnaam BAM wordt bij de meeste werkmaatschappijen gebruikt.

Een verlaging in de orderportefeuille heeft er toe geleid dat Koninklijke Bam Groep te kampen had met slechte resultaten in 2014. Hierdoor moest het aantal werkmaatschappijen in Nederland drastisch omlaag. Het aantal werkmaatschappijen in Nederland werd destijds verlaagd van twaalf naar twee werkmaatschappijen. Hierdoor moest Koninklijke Bam Groep het aantal werknemers verminderen met tot gevolg dat 650 banen verloren gingen in 2014. Deze ontslagen maakten deel uit van een besparingsprogramma om 100 miljoen euro te besparen met als doel dit te bereiken aan het einde van 2015.

Overnames

De schaalgrootte van de hedendaagse Koninklijke BAM Groep is mede te danken aan diverse overnames. De overnames hebben er toe geleid dat Koninklijke BAM Groep tot de top behoort van Europa omtrent bouwondernemingen. De belangrijkste en omvangrijkste overnames staan hieronder vermeld:
  • Verenigde Bedrijven Bredero in 1988;
  • NBM-Amsterland in 2000;
  • Hollandse Beton Groep in 2002.

Beursgang

Het bedrijf is sinds 1958 beursgenoteerd in de Amsterdamse index. In 2008 heeft er een degradatie plaatsgevonden. Daardoor is het het bedrijf gedegradeerd van AEX naar AMX vanwege een zwakke orderportefeuille. De economische crisis heeft mede invloed gehad op de zwakke orderportefeuille. Koninklijke BAM Groep moest vanwege dit de balans versterken in 2010 door middel van een aandelenemissie van 250 miljoen euro en tevens moest het bedrijf ook herorganiseren.

Beleggen

Beleggen in Koninklijke BAM Groep kan met verschillende brokers, hierbij kan er onder andere worden belegd in aandelen of CFD (Contracts For Difference). Het bedrijf staat anno 2016 nog steeds genoteerd in de Amsterdam Midkap Index oftewel AMX.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.beurs.nl/koersen/amx/11816/bam-groep-kon/profiel
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_BAM_Groep
  • http://www.volkskrant.nl/binnenland/bam-schrapt-650-banen-vooral-in-nederland~a3764064/

Reageer op het artikel "Beleggen in Koninklijke BAM Groep"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 05-02-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beursgenoteerde bouwbedrijven
Schrijf mee!