InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Top 10 AEX-aandelen met het meeste dividend van 2015

Top 10 AEX-aandelen met het meeste dividend van 2015

Top 10 AEX-aandelen met het meeste dividend van 2015 Op de beurs zijn talloze aandelen te koop, maar welke aandelen geven nog een goed dividend? Dividend is een winstuitkering die sommige bedrijven uitkeren aan de aandeelhouders. Voor u aandelen koopt is het daarom raadzaam om ook te kijken of het bedrijf dividend uitkeert. De top 10 dividendaandelen die in 2015 het meeste dividend hebben uitgekeerd zullen worden benoemd met daarbij nog een geschreven call optie om het mogelijke rendement te vergroten.

Bij het kopen van aandelen is het belangrijk om te kijken of het bedrijf in de voorbije jaren dividend heeft uitgekeerd. Veel bedrijven die in de AEX en AMX genoteerd staan, keren dividend uit. Dividend is een gedeeltelijke winstuitkering aan de aandeelhouders. Om in aanmerking te komen voor de dividenduitkering, moeten de aandelen voor de datum van ex-divdend bepaling in het bezit zijn. Handig is de site dividendkalender waar alle datums staan vermeld van ex-dividend en datum van uitbetaling. Tijdens deze vergadering wordt bepaald hoeveel dividend er wordt uitgekeerd en wie er op dat moment aandelen van het bedrijf in bezit heeft. Veel bedrijven keren per kwartaal dividend uit, maar dit kan ook per half jaar, of eenmalig per jaar zijn. In onderstaande tabel zijn de aandelen weergegeven die in 2015 het meeste dividend hebben uitgekeerd. U kunt deze informatie ook terugvinden op de website van beursgorilla.
AandeelKoersDividendPercentage %
DELTA LLOYD 5,00 1,0320,73
ROYAL DUTCH SHELL A 19,38 1,889,80
ARCELOR MITTAL 3,42 0,205,82
ING 11,65 0,605,18
NN GROUP 31,80 1,494,71
AEGON 4,77 0,245,05
BOSKALIS 35,38 1,604,54
UNIBAIL-RODAMCO 226,45 9,604,24
RELX 14,830,553,75
DSM 43,75 1,653,78
* koersen zijn van 7 januari 15:30 2016

Welke aandelen kopen?

In bovenstaande tabel staat aangegeven welke aandelen het meeste dividend in 2015 gaven. De vraag is nu of in 2016 het zelfde dividend zal worden uitgekeerd. Kijk daarom als eerste goed naar het dividend op basis van boekjaar van het bedrijf. Hoeveel dividend heeft het bedrijf in 2012, 2013, 2014 en 2015 uitgekeerd? Als het bedrijf de afgelopen jaren consistent hetzelfde dividend heeft uitgekeerd, mag u er van uitgaan dat dit in 2016 ook het geval zal zijn. Lees daarbij als tweede ook altijd aandachtig alle informatie over het bedrijf zoals de winstcijfers van het afgelopen kwartaal. Wanneer namelijk het bedrijf geen winst meer maakt, kan het gebeuren dat het bedrijf minder of zelfs geen dividend meer uitkeert.

Dividendbelasting

De particuliere aandeelhouder betaalt in feite geen dividendbelasting. Er wordt wel 15% dividendbelasting ingehouden, maar dat bedrag kan men weer terugkrijgen via de aangifte inkomstenbelasting in box 3. Wanneer er dividendbelasting is ingehouden kan men dit dus terugvragen tijdens het invullen van de belastingaangifte. Wanneer het dividend is uitgekeerd als stockdividend, is het ontvangen dividend in aandelen uitgekeerd.

De geschreven call optie voor meer rendement

Wanneer u in het bezit bent van 100 stuks aandelen van een bedrijf, is het dikwijls mogelijk om daar een call optie op te schrijven. We noemen dit ook wel het gedekt schrijven van een call optie. De bank zal hier voor geen marge berekenen. Wanneer men de aandelen een jaar in bezit wil houden, kan men hierop een call optie december 2016 schrijven. Hieronder twee voorbeelden van de bedrijven Royal Dutch Shell en Ing.

Royal Dutch Shell

Royal Dutch Shell staat op 7 januari 2016 op 19,38. We willen extra rendement op dit aandeel en kiezen daarom voor een
geschreven call optie december 2016, uitoefenprijs 22,-. De te ontvangen premie is op dat moment 1,-. Wanneer de koers van Royal Dutch Shell op de derde vrijdag van december 2016 boven de 22,- staat, worden 100 stuks aandelen automatisch geleverd voor 22,-. Dit is niet erg want dit betekent toch 5,15% rendement. De ontvangen premie was namelijk 1,- per aandeel/ 0,1938 = 5,15%. Tel daarbij het ontvangen dividend bij van 9,80% wat een totaal maakt van 14,95% Het ontvangen dividend van 9,80% staat in bovenstaande tabel.

ING

ING staat op 7 januari 2016 op 11,65. Om extra rendement op dit aandeel te maken, kiezen we daarom voor de geschreven call optie december 2016, uitoefenprijs 13,-. De te ontvangen premie is op dat moment 0,62. Wanneer de koers van ING op de derde vrijdag van december 2016 boven de 13,- staat, worden de aandelen automatisch geleverd en raakt men de 100 stuks aandelen kwijt voor 13,- per stuk. Dit is niet erg, want het rendement is dan 5,3%. De ontvangen premie was 0,62 per aandeel/0,01165 = 5,32%. Daarbij heeft men ook nog 5,18% dividend ontvangen wat een totale winst maakt van 10,5% in 1 jaar.

Conclusie

Wanneer men aandelen wil kopen is dividend een belangrijk argument om mee te nemen in de overweging tot aankoop. Kijk ook of het mogelijk is om een call optie te schrijven voor meer rendement. Bij elke 100 stuks aandelen van een bedrijf kan men 1 call contract gedekt schrijven. Let op de dividendhistorie van het bedrijf en de winstcijfers van het laatst bekende kwartaal.
© 2016 - 2019 Oom-dagobert, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Belasting op dividendBelasting op dividendOver het uitgekeerde dividend moet in 2018 en 2019 belasting, dividendbelasting, worden betaald. Soms bestaat er voor de…
Wat is dividend?Met aandelen kunt u profiteren van koersstijgingen, daarnaast is dividend ook een manier om geld uit uw aandeel te ontva…
Beurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeleggers van aandelen hebben de ambitie om op lange termijn een aardige meerwaarde te realiseren. De bedoeling is om aa…
Preferente aandelen & voordelen van preferente aandelenPreferente aandelen & voordelen van preferente aandelenOver preferente aandelen hoort u niet zo vaak, maar preferente aandelen hebben een aantal voordelen boven de gewone aand…
Bronnen en referenties
  • www.beursgorilla.nl/
  • www.iex.nl/koersen/aandelen
  • www.dividendbelegger.nl

Reageer op het artikel "Top 10 AEX-aandelen met het meeste dividend van 2015"

Infoteur: Oom-dagobert
Laatste update: 21-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!