InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Financiële voorspellingen in 2016

Financiële voorspellingen in 2016

Financiële voorspellingen in 2016 Beleggen is een kunst. Toch kan je met enig inzicht, financiële en economische kennis een mooi rendement behalen. Uiteraard begin je niet blindelings te beleggen. Goede en betrouwbare informatie inwinnen over de laatste financiële voorspellingen zijn onontbeerlijk. 2016 belooft weer een uiterst boeiend beleggingsjaar te worden. Zoals ieder jaar doen analisten financiële voorspellingen hoe de beurzen en bepaalde sectoren gaan evolueren. De beleggingsvoorspellingen worden elk jaar opnieuw nauw opgevolgd door institutionele en particuliere beleggers. Wat zijn voor 2016 de voorspellingen voor de economie, aandelenmarkt, de geldmarkt en de grondstoffenmarkt?
Bron: Stevepb, PixabayBron: Stevepb, Pixabay

Wat is beleggen?

Indien je geld te veel hebt, dan kun je het thuis bewaren. Uiteraard is dat geen goed idee omdat de waarde van het geld zal dalen door de toenemende inflatie. Het geld zal immers dezelfde waarde behouden terwijl het leven rondom jou heel wat duurder wordt. Je kan er ook voor kiezen om je geld te beleggen. Via deze belegging kan je een mooi rendement behalen, ook is dat niet altijd zeker. Je mag ervan uitgaan dat het rendement hoger zal zijn naarmate je meer risico durft te nemen. De beste manier is om een zo hoog mogelijk rendement te behalen, tegen een minimaal risico. Indien de belegging meevalt, dan heb je een mooi rendement. Indien het toch zou tegenvallen, dan zal je door het beperkte risico niet al te veel geld verliezen.

Financiële voorspellingen zijn moeilijk

Trends voorspellen is niet altijd eenvoudig. Toch wagen heel wat voorname analisten en investeringsfondsen zich aan zulke voorspellingen. Deze analisten brengen alle macro- en microfactoren in kaart, om op basis van deze variabelen een voorspelling te doen over het beleggingsklimaat. Heel wat beleggers lezen maar al te graag deze tips en adviezen, om zelf ook een graantje mee te pikken van de mogelijk correcte ingeschatte voorspellingen. Nochtans dient men voorzichtig te werk gaan. Op het moment dat beleggingsvoorspellingen in de pers verschijnen, hebben de grote institutionele investeerders reeds ingekocht op deze beleggingen. Het is dus mogelijk dat je te laat bent wanneer je pas instapt bij een nieuw investeringsadvies. Je kan misschien nog enige winst maken, maar de grootste winsten zullen al gemaakt zijn. Daarenboven moet je nog opletten dat grote fondsen - bij een kleine winst - hun investering (aandelen) verkopen, waardoor de koersprijs fors zakt. Het zou zonde zijn om juist te zijn ingestapt, wanneer de koersprijs fors zou zakken.

7 trends die grote beleggers voorspellen

Wat kunnen beleggers verwachten in 2016? Op deze vragen zoeken heel wat mensen een antwoord. Enkele voorspellingen werden gedaan door enkele van de meest vooraanstaande beleggers op Wall Street. Deze uitspraken kunnen uiteraard waar zijn, maar kunnen eveneens volledig verkeerd blijken. Het beste advies is om deze tips te lezen, maar vervolgens toch met je eigen verstand deze tips te beoordelen. Het volgen van de kudde is alvast geen goede raadgever om je beleggingsstrategie te bepalen.

PersoonFunctieVoorspelling voor 2016
Jim CaronManaging Director bij Morgan Stanley Investment ManagementDe inflatie zou heel snel opnieuw de financiële markten kunnen binnendringen. De rentevoeten op de overheidsobligaties zullen op lange termijn gaan stijgen. Ook zal de FED de financiële markten verrassen door de snelle renteverhogingen in de Verenigde Staten.
Russ KoesterichGlobal Chief Investment Strategist bij BlackrockInvesteerders die nog obligaties in portefeuille hebben van voor de crisis worden zeldzamer. Deze oudere obligaties hadden een aantrekkelijk rendement en moeten nu vervangen worden, terwijl er bijna geen rendement meer te vinden is. De zoektocht naar rendement wordt “key”. Wie toch mooie rendementen wil, zal grote risico’s moeten nemen.
Ruchir SharmaHead Emerging Markets bij Morgan Stanley Investment ManagementEen nieuwe globale crisis komt eraan, die te wijten is aan de hoge schuldenlast, overinvesteringen en een slechte demografie in China.
Joseph LaVorgnaChief US economist bij Deutsche BankHij voorspelt een status quo economische groei voor 2016. 2016 zal immers qua economische groei in de lijn liggen van de groei in 2013, 2014 en 2015. Het zal pas in 2017 zijn dat de groei zal aanwakkeren, door de verkiezing van een nieuwe Amerikaanse president.
Barbara ByrneVice-voorzitter van de Investment Bank bij Barclays CapitalDe grondstoffenmarkt zal in 2016 stabiliseren, voornamelijk politiek gedreven. Het is zo dat staatsfondsen in Noorwegen of Saoedi-Arabië zich geen grote verliezen meer kunnen blijven veroorloven. De olieprijs per vat zal ongeveer 60 USD per vat bedragen.
Katie KochManaging Director bij Goldman Sachs Asset ManagementBedrijven die zich gaan richten op de jongere generatie kennen een hogere groei dan de babyboomgeneratie. Bedrijven zoals Netflix, Sirius XM, H&M, Nike zullen groeien door te focussen op de jongere generatie, die meer aan koopkracht wint.
Yang Zhao Chief Economist bij Nomura Holdings Voor 2016 verwacht Zhao een economische groei van 5,8% op jaarbasis in China. Er zal geen harde landing zijn van de Chinese economie. Ook de financiële instellingen in China zullen stand houden omdat de banken ten volle gesteund worden door de Chinese overheid.

Bron: Geralt, PixabayBron: Geralt, Pixabay

Uiteraard kan het ook anders lopen…

Niets is zo onvoorspelbaar als een voorspelling zelf. Slechts enkele van de duizenden economen wereldwijd konden de financiële en economische crisis van eind 2008 voorspellen. De econoom Dr. Doom of Nouriel Roubini was één van de weinigen die reeds in 2007 had gewaarschuwd voor de ineenstorting van de huizenmarkt in de Verenigde Staten. Deze ineenstorting van de huizenmarkt was de voorbode van de jarenlange financiële en economische malaise op wereldvlak. Een voorspelling van trends is en blijft ook maar een voorspelling. Adviezen en tips zullen neergeschreven worden alsof het de waarheid is. Indien dat achteraf toch niet de waarheid blijkt te zijn, hoor je deze economen vaak niet meer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Formules in de psychologische en pedagogische diagnostiekEr zijn verschillende standpunten tegenover de vraag of formules nut hebben in de psychologische en pedagogische diagnos…
Wanneer vergaat de wereld?Wanneer vergaat de wereld?Wanneer vergaat de wereld? Volgens de Maya's zou dat op 21 december 2012 zijn. Eerder werd verwacht dat de wereld al op…
Beste Tablets voor 2016 overzicht - iPads, Android & SamsungOp zoek naar de beste koop tablet in 2016? Hier een overzicht met de beste tablets 2016 op dit moment nu voor het nieuwe…
Issues managementIssues managementWanneer er issues, onderwerpen of geschilpunten zijn die voor langere tijd spelen bij publieksgroepen van een organisati…
Economische voorspellingen, wat zijn ze waard?Economische voorspellingen, wat zijn ze waard?De economische vooruitzichten voor Nederland geven vertrouwen volgens het CBS. Tegelijkertijd verspreiden autoriteiten n…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: McLac2000, Pixabay
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Belegging, 25 november 2015
  • Slimbeleggen.net, http://slimbeleggen.net/7-specialisten-geven-voorspellingen-2016/80487/, 25 november 2015
  • Moneytalk.knack.be, http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/beleggen/grote-chinese-crisis-zal-in-2016-losbarsten/article-normal-357595.html, 25 november 2015
  • Technischesignalen.com, http://www.technischesignalen.com/beleggen-2016/, 25 november 2015
  • Bloomberg.com, http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-11-20/14-predictions-for-2016-from-the-brightest-minds-in-finance, 25 november 2015
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Financiële voorspellingen in 2016"

Infoteur: Auteurjr
Gepubliceerd: 25-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Financieel advies
Schrijf mee!