InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Multinational Akzo Nobel

Multinational Akzo Nobel

Multinational Akzo Nobel AkzoNobel is een Nederlands chemiebedrijf dat zich bezighoudt met de productie van verven, lakken en speciale chemische producten. AkzoNobel is als multinational actief in meer dan 80 landen en is wereldwijd de grootste fabrikant in haar markt. Ton Büchner is sinds 2012 voorzitter van de raad van bestuur, ofwel de CEO van AkzoNobel. Het bedrijf bestaat uit ongeveer 47.000 werknemers, die allemaal gestuurd worden vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam.

Geschiedenis van AkzoNobel

AkzoNobel is ontstaan uit verschillende kleine bedrijven. Deze bedrijven waren niet alleen van Nederlandse afkomst, maar ook van bijvoorbeeld Deense en Duitse afkomst. Allerlei bedrijven fuseerden samen tot één groot concern met de naam: AKZO. Al snel telde het concern meer dan 100.000 werknemers, verspreid over de hele wereld. AKZO bestond uit de volgende bedrijven:
  • Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie
  • Ketjen
  • Koninklijke Zwanenberg Organon
  • Algemene Kunstzijde Unie

AKZO richtte zich voornamelijk op de farmaceutische industrie maar steeds meer werden coatings (deklagen) de kernactiviteit voor het bedrijf. Later fuseerden AKZO en Nobel Industries tot een concern genaamd AkzoNobel. Nobel Industries maakte voor deze fusie chemicaliën voor de papierindustrie.

De nieuwe focus

Het Britse ‘Courtaulds’ is altijd een grote producent geweest van coating en vezels. Akzo Nobel wilde uitbreiden en besloot haar kunstvezelbedrijven te fuseren met het Britse bedrijf. Uit deze fusie ontstond Acordis. Doordat AkzoNobel zich wilde focussen op coatings, werd Acordis verkocht. Om deze nieuwe focus te kunnen waarmaken, splitste AkzoNobel in twee delen. Het ene deel, AkzoNobel, hield zich bezig met coatings en chemische producten. Het andere deel, Organon BioSciences, hield zich bezig met geneesmiddelen. Organon BioSciences bestond uit: Organon, Intervet, Nobilon en Diosynth. Al deze fusies en meer, hebben ervoor gezorgd dat AkzoNobel een leidende positie heeft veroverd in de wereld.

Kernactiviteiten

De wereldwijde activiteiten van AkzoNobel kunnen worden opgedeeld in vier segmenten. Elk van deze segmenten heeft haar eigen producten. Hieronder zijn de vier segmenten weergegeven met daarbij voorbeelden van producten.
  • Gebouwen en infrastructuur: brandverdragende coatings
  • Transport: automotive en aerospace coatings
  • Consumptiegoederen: wasmiddeleningrediënten
  • Industrie: asfaltadditieven en chloor

Meer dan 70 merken vallen onder de productie van AkzoNobel. Enkele bekende merken zijn: Flexa, Sikkens, International, Interpon en Jozo. De multinational heeft 130 laboratoria over de hele wereld. Om aan de vraag te kunnen voldoen en innovatief te kunnen zijn, zijn er 4000 wetenschappers en technologen werkzaam voor AkzoNobel.

Duurzaamheid

In het productieproces van vele industrieën spelen de producten van AkzoNobel een belangrijke rol. Het bedrijf hecht veel waarde aan duurzaamheid. AkzoNobel is al drie jaar het duurzaamste maakbedrijf, aldus experts van de Dow Jones Sustainability Index, een belangrijke internationale duurzaamheidsranglijst. Wereldwijd worden de meest succesvolle bedrijven door deze index erkend op basis van economische, milieu- en sociale criteria. Anno 2007 begon AkzoNobel met het rapporteren van het verbruik van het bedrijf per ton productie. Hierna ging men duurzamer inkopen. Aan de toeleveranciers werden duurzaamheidseisen gesteld wat betreft de duurzaamheid. Vooral energiebesparing, beperking van schadelijke uitstoot en vermindering van bedrijfsongevallen stelde men zichzelf tot doel. Omzetdoel voor 2015, dat anno 2008 is geformuleerd, luidt zelfs het behalen van 30 procent van de omzet uit eco-premiumproducten. Eco-premiumproducten zijn duurzame alternatieven voor andere reguliere producten van AkzoNobel.

Anno 2014 vroeg de Nederlandse overheid zich echter wel af of AkzoNobel zelf kritisch genoeg keek naar veiligheidsprestaties, naar aanleiding van een inspectie van de overheid. Daar werkt men bij AkzoNobel nu aan: methoden om de veiligheid te meten wordt steeds specifieker beschreven. De inspectie heeft het internationale chemieconcern overigens succesvol doorlopen.

AkzoNobel op de beurs

De Nederlandse multinational is een beursgenoteerd bedrijf waarvan u aandelen kunt kopen. Naast het kopen van aandelen kunt u ook speculeren op koerswijzigingen. AkzoNobel heeft over het algemeen een sterke, stabiele positie weten in te nemen in haar markt, doordat het bedrijf van over de hele wereld verschillende orders krijgt. In 2015 schommelt de waarde van de aandelen van Akzo Nobel tussen de €50,- en de €80,-.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Economie: De AEX-index uitgelegdDe meeste mensen komen als ze aan de AEX denken niet verder dat het iets met de aandelenbeurs in Amsterdam te maken heef…
De geschiedenis van AkzoNobelDe geschiedenis van AkzoNobelDe naam van chemieconcern AkzoNobel bestaat sinds 1994 toen het Nederlandse Akzo fuseerde met het Zweedse bedrijf Nobel.…
Is de AEX een goede graadmeter van de Nederlandse economie?Is de AEX een goede graadmeter van de Nederlandse economie?Wat is de samenstelling van de AEX-index en wat is de AEX eigenlijk. Het leuke van de AEX is, is dat de AEX eigenlijk ni…
De samenstelling van de AEX 2019De samenstelling van de AEX 2019Wat zit in de nieuwe AEX, welke bedrijven? De beursindex AEX zit ook in 2019 in vele spaarproducten en beleggingen verwe…
Geef strategische bedrijven niet meer vrij, bescherm zemijn kijk opGeef strategische bedrijven niet meer vrij, bescherm zeBij artikelen over het gouden aandeel en de opmars van het Oosten is nog wel eens de reactie dat opnieuw beschermingscon…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DennisM, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/AkzoNobel
  • https://www.akzonobel.com/nl/
  • https://www.dekameronline.nl/artikel/25300
  • https://www.akzonobel.com/nl/_duurzaamheid/actualiteit_locaties/locaties/sassenheim/

Reageer op het artikel "Multinational Akzo Nobel"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 02-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Chemiebedrijven
Schrijf mee!