InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Koninklijke DSM N.V

Koninklijke DSM N.V

DSM is een Nederlands chemiebedrijf. Het bedrijf is in meerdere landen actief en heeft honderden vestigingen over de hele wereld. DSM heeft een hoofdkantoor in Heerlen, dat sinds 2014 aangestuurd wordt door de CEO Dimitri de Vreeze. Het bedrijf bestaat uit ongeveer 25.000 werknemers. De werknemers zijn verdeeld over zestig landen. DSM richt zich op technologieën die voeding, gezondheid en materialen verbeteren.

Geschiedenis

DSM is ontstaan en gegroeid door succesvolle aanpassingen en veranderingen. De Nederlandse overheid richtte de onderneming op als staatsmijnbouwbedrijf voor het winnen van steenkool in Limburg. DSM zag al snel dat er veranderingen nodig waren om haar bestaansrecht te waarborgen. Het bedrijf onderzocht haar kansen en mogelijkheden en slaagde erin een bijproduct van de mijnbouw om te zetten in een winstgevend product. Dit was ammoniak: een stof dat aan de basis staat van de productie van stikstofmeststoffen. Doordat het goedkoper was om steenkool te importeren, was de overheid genoodzaakt de mijn te sluiten. Door de ontdekking van ammoniak wist DSM de sluiting van de steenkolenmijn te overleven.

De groei van DSM

Door de Tweede Wereldoorlog nam de vraag naar kunststoffen toe. DSM ging zich hierdoor richten op de productie van chemicaliën. De productie bestond voornamelijk uit industriële chemicaliën en grondstoffen voor vezels en garen. Door de snel groeiende vraag naar deze producten, groeide DSM in een hoog tempo. Dyneema, de sterkste vezel ter wereld, werd geproduceerd door DSM. Dyneema wordt overal ter wereld gebruikt en droeg bij aan de groei van de onderneming. Veel petrochemische activiteiten zijn verkocht en DSM heeft een aantal taken uitbesteed. Om verder te kunnen groeien neemt DSM een aantal andere ondernemingen over, zoals:
  • Gist-brocades;
  • Catalytica;
  • Roche Vitamins & Fine Chemicals;
  • Neoresins;
  • Martek.

Zoals veel andere ondernemingen moet ook DSM haar focus gaan richten op duurzame en winstgevende groei. Deze groei wordt aangedreven door de snelgroeiende economieën, innovatie, partnerships en duurzaamheid. Door deze nieuwe focus is DSM genoodzaakt om veranderingen door te voeren. DSM heeft de bulkchemie ingeruild voor de voeding-, materiaal-, en gezondheidstechnologie. Wel werkt de onderneming nog samen met het Amerikaanse POET. Samen hebben zij een fabriek gebouwd voor de productie van bio-ethanol. Deze brandstof wordt door de twee bedrijven verkregen uit resten van het oogsten op de akkers.

Locaties

DSM is in 2015 in Nederland op dertien locaties actief in onderzoek, ontwikkeling en productie en verkoop op gebied van voedingsingrediënten, medicijnen en hoogwaardige materialen. Verder is DSM verdeeld over meer dan zestig landen.

Duurzaamheid

De Nederlandse multinational hecht veel waarde aan duurzaamheid. DSM wil in de behoeften van de huidige generaties voorzien, zonder de toekomstige generaties daarmee te benadelen. Dit doet de onderneming aan de hand van drie Ps: People, Planet en Profit. DSM houdt haar producten en processen zo groen mogelijk. De uitstoot van koolstofdioxide wordt zo ver als mogelijk beperkt. Het bedrijf zal blijven innoveren in technologieën.

DSM op de beurs

De Nederlandse overheid is een lange tijd de enige aandeelhouder van DSM geweest. Toen de onderneming de beurs opging, verkocht de overheid in twee transacties bijna zeventig procent van de aandelen. Even later verkocht de overheid nog eens twintig procent, gevolgd door de laatste tien procent aandelen. DSM was niet langer een staatsbedrijf. In 2015 schommelt de aandelenwaarde van DSM tussen de 40,- en de 60,-.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dsm.com
  • http://www.dsm.com/countrysites/dsmnl/nl_NL/over-dsm/ons-bedrijf/organisatie.html

Reageer op het artikel "Koninklijke DSM N.V"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 16-09-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Chemiebedrijven
Schrijf mee!