InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Investeren en beleggen in Brazilië

Investeren en beleggen in Brazilië

Investeren en beleggen in Brazilië Zo'n tien jaar geleden kon je vrijwel alleen maar over Brazilië denken als een kansarm land. Maar in de afgelopen jaren is dit land razend snel uitgegroeid tot een van de meest kansrijke Zuid-Amerikaanse landen op het gebied van investeringen. Deze investeringen zijn flink aangetrokken en ook de Braziliaanse infrastructuur biedt veel perspectief voor verdere doorgroei. De macro-economische factoren zijn op dit moment zeer gunstig en naar verwachting zal de rente dalen en zal de inflatie beheersbaarblijven. Door die positieve ontwikkelingen is het investeringsklimaat in Brazilië zeer aangenaam te noemen. Veel multinationals zien Brazilië al als een erg aantrekkelijk vestigingsland. Buiten deze gunstige factoren biedt Brazilië ook een schat aan interessante beleggingsmogelijkheden.

Zeker met het WK voetbal op komst in Brazilië booming. Diverse grote banken en investeerders willen hun regionale hoofdkantoren vestigen in Sao Paola of Rio de Janeiro.De huurprijzen rijzen de pan uit, maar dat is alleen maar goed nieuws voor het investeringsklimaat.

Investeren met Fortis MeesPierson

Met de Fortis Private Guaranteed Certificates Brasil investeer je in het Braziliaanse MSCI Brasil iShares. Dit is in feite een index waarmee je de Braziliaanse aandelenindex volgt, zonder dat er werkelijke tussentijdse afwijkingen zijn. Fortis MeesPierson is een van de weinige investeerder waarmee je goed kunt beleggen in Brazilie. Op hun website kun je de nodige informatie en folders aanvragen mocht je hier interesse in hebben.

Het betekent dan dat je participeert in wat de economische vooruitgang van het land Brazilië is, de allergrootste
exporteur van producten als suiker, koffie, sinaasappels en natuurlijk vlees. Buiten deze exportproducten is Brazilie ook een land dat zeer aantrekkelijk is voor toeristen en haalt het hier ook veel inkomsten uit.

Vooruitzichten

Bij het investeren in Brazilie loop je op dit moment om de volgende redenen een minimaal risico:
  • Brazilië heeft zelf ontzettend veel rijkdommen voor wat betreft grondstoffen en de continue prijsstijgingen van dezegrondstoffen.
  • Het macro-economische beleid van de regering is zeer stabiel sinds het presidentschap van Lula da Silva en zijn opvolgster Dilma Roussef.
  • Over de inflatie hoef je je niet heel veel zorgen meer te maken.
  • Naar verwachting zal Brazilie in de jaren 2008 en 2009 een groei doormaken van tegen de 5%. Inkomens zullen gaan stijgen en de particuliere kredietverlening zal toenemen.

Op dit moment groeien ook de investeringen weer krachtig. Dit heeft een belangrijke bijdrage aan de economische groei die ietwat bepertk wordt het relatief kleine gewicht in het bruto binnenlands product van het land. De export groeit ook behoorlijk. De stevige toename van de Braziliaanse binnenlandse bestedingen zorgt ervoor dat er bovendien een toename ontstaat van de invoer. Dankzij het zeer strikte en nauwlettende overheids beleid blijft het tekort van het land beperkt tot minder dan 1,5% van het bruto binnenlands product, en op die manier wordt er geen rentestijging verwacht.

In 1993 bedroeg de Braziliaanse inflatie ruim 5000%, maar dit is in de voorbije jaren zo geweldig gedaald dat je wel vertrouwen moet hebben in het Braziliaanse investeringsklimaat. Doordat de grondstoffenprijzen zo gestegen zijn is de inflatie weer iets toegenomen, maar je kunt duidelijk zien dat de economie veel sterker is omdat de inflatie nooit meer dan 4% bedroeg. Er was zo ook geen vergelijkbare rentestijging te zien. In feite kan je nu concluderen dat een hoge inflatie in de nabije toekomst uit te sluiten is voor wat betreft Brazilië. Ze lijken dit tijdperk voorbij te zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Investeren in BRIC-landen: beleggen in BraziliëInvesteren in BRIC-landen: beleggen in BraziliëBeleggers die zich richten op groeilanden kiezen vaak voor het meest voor de hand liggende land, China. Toch is er een B…
Alternatief investeren in je pensioenAlternatief investeren in je pensioenEen flink aantal Nederlanders maakt zich zorgen over hun pensioen. Pensioenfondsen staan onder druk en traditionele mani…
WK voetbal 1962Chili was in 1962 het gastland voor de 7e versie van het WK. Aan de voorronden deden 51 landen mee, waarvan er uiteindel…
Pensioen en inflatiePensioen en inflatieIn uw werkzame periode bouwt u pensioen op ter aanvulling op de AOW. De inflatie en wisseling van baan veroorzaakt een p…
Verhuizing of emigreren naar BraziliëVerhuizing naar Brazilië. De kans op het krijgen van een nieuw leven is beschikbaar voor iedereen, maar een goed juridis…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Investeren en beleggen in Brazilië"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 19-04-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Online investeren
Schrijf mee!