InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Studieschuld: de feiten

Studieschuld: de feiten

Studieschuld: de feiten Een heleboel mensen in Nederland hebben een studieschuld, en dit worden er steeds meer. In 2015 is er een nieuwe regeling ingegaan waar onder andere het afschaffen van de basisbeurs bij hoorde. Als je een studieschuld hebt of gaat opbouwen kan dit een hoop vragen oproepen. Hoe hoog is mijn studieschuld? Hoeveel rente betaal ik over mijn studieschuld? Hoeveel moet ik per maand aflossen? Hoe lang mag ik over het afbetalen doen?

Hoe hoog is mijn studieschuld?

De hoogte van je studieschuld kun je vinden op de site van de Dienst Uitvoering Onderwijs. Je logt dan in bij ‘mijn DUO’ en klikt op het kopje ‘studieschuld’. Hier zie je een overzicht van je definitieve en van je voorlopige lening. Om in te loggen bij 'mijn DUO' moet je gebruik maken van DigiD. Als het goed is zie je dan een overzicht van de studieschuld die je hebt opgebouwd en waar deze uit bestaat. Bepaalde bedragen die je hebt ontvangen hoef je niet terug te betalen als je binnen 10 jaar je diploma haalt, dit is de prestatiebeurs. Ook je Ov-jaarkaart krijg je een aantal jaren vergoed en deze hoef je dus niet terug te betalen als je binnen 10 jaar je diploma haalt. Deze bedragen staan wel in het overzicht, dus schrik hier niet van.

Hoeveel rente betaal ik over mijn studieschuld?

De rente die je betaalt of gaat betalen over je studieschuld, is afhankelijk van het jaar waarin je voor het laatst studiefinanciering hebt gekregen. Doordat je met de nieuwe regeling alleen nog maar mag lenen, is de verwachting dat deze rente een stuk lager zal gaan worden. Voorbeeld: als je in 2014 voor het laatst studiefinanciering hebt ontvangen, is de rente die je over je schuld betaalt 0,12%. Deze rente staat vast voor een bepaalde periode, dit heet de rentevaste periode. De lengte van de rentevaste periode is vier jaar. Na deze periode is de rente die je betaalt over je schuld afhankelijk van de rentemarkt.

Hoeveel moet ik per maand aflossen?

Het bedrag dat je per maand moet aflossen is afhankelijk van je totale studieschuld, je inkomen en je draagkracht. Er is wel een maximaal maandbedrag, ook als je heel veel verdiend hoef je niet meer dan dat te betalen. Als je een terugbetaalperiode hebt van 15 jaar, kun je je totale studieschuld door 180 delen (15 jaar is 180 maanden). Het bedrag waar je op uit komt is het bedrag dat je waarschijnlijk ongeveer per maand moet gaan betalen.

Hoe lang mag ik over het afbetalen doen?

Je hebt 15 jaar om je gehele studieschuld af te lossen. Als je in het nieuwe stelsel van de studiefinanciering valt, mag je er 35 jaar over doen.

Nieuwe, ingewikkelde regels

In 2015 is er een heleboel veranderd omtrent de studiefinanciering. Voor iedereen gelden ineens andere regels en dit kan ontzettend veel vragen oproepen. Als je wil weten volgens welke regels jij je studieschuld moet aflossen kijk je hier: Hoe moet ik aflossen? Voor alle andere vragen over het aflossen van je studieschuld heet DUO hele overzichtelijke vragen en antwoorden staan op de website van DUO. Als je er hier niet uitkomt kun je ook altijd bellen naar het nummer (050) 599 77 55, dit kan iedere werkdag van 9 tot 5.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.duo.nl
  • http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?New,Kb=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(43528),Question4332=obj(4332):obj(4343)

Reageer op het artikel "Studieschuld: de feiten"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 07-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Financiele producten
Schrijf mee!