Beleggen in startups

Beleggen in startups Het beleggen in startende bedrijven is snel populair geworden onder beleggers. Dit komt onder andere door de vele succesverhalen van bedrijven als Facebook, Blendle en Google. Het kan inderdaad veel geld opleveren, maar tegelijkertijd zijn er ook grote risico's aan verbonden. Het grootste deel van de startups is namelijk binnen vijf jaar failliet. Er zijn meerdere manieren om te beleggen, zowel rechtstreeks als door middel van crowdfunding. Het beleggen in startups is populair onder investeerders en beleggers. Het gaat dan om jonge, beloftevolle ondernemers die een goed idee hebben, maar vaak niet het kapitaal om dat idee te verwezenlijken. In dat geval komen de investeerders in beeld. In ruil voor een fikse investeringen helpen zij de startende ondernemers om hun idee te verwezenlijken. In ruil daarvoor krijgen zij meestal een fiks deel van de aandelen in handen en daarmee het op een deel van de toekomstige winst. De belangstelling voor startups wordt mede gevoed doordat in het internettijdperk een aantal bedrijven zeer snel kon uitgroeien tot miljardenondernemingen en de eerste investeerders daar zelf ook schatrijk van werden. Goede voorbeelden daarvan zijn Facebook, Google en Twitter. In Nederland zijn Blende en Catawiki bekende voorbeelden van succesvolle startups waar buitenlandse investeerders veel geld in staken.

Risico's

Het investeren in startups is echter geen garantie op succes. Zo gaat het er bijvoorbeeld om om de risico’s zo zorgvuldig mogelijk in te schatten en de kans op eventuele winst. Het grootste deel van de startende bedrijven is na een aantal jaren weer failliet. Tegen die mislukte investeringen moeten dus ook een aantal succesvolle investeringen staan. Deze investeringen moeten genoeg opleveren om de verliezen te compenseren.

Inschatten van de waarde van een startup

Het inschatten van de potentiële waarde van een bedrijf is een lastig karwei. Toch is het belangrijk omdat het ook zich geeft op een mogelijke exitstrategie. Veel investeerders willen weten wat een bedrijf na vijf tot zeven jaar waard is omdat dat vaak het moment is om de aandelen te verkopen. Het bepalen van de waarde van een bedrijf heet seed investing. Het is geen exacte wetenschap. Een inschatting van de waarde kan worden nagegaan door te kijken naar het realiteitsgehalte van het ondernemingsplan en de daarin gedane aannames. Veel startende ondernemers hebben de neiging om te overdrijven in hun ondernemingsplan, soms onbewust omdat ze zelf enthousiast zijn, andere keren bewust om met de beloften van hoge rendementen investeerders te lokken.

Beleggen in Nederlandse beginnende bedrijven

Wie wil beleggen in startups hoeft niet per se over een mega-kapitaal te beschikken. Ook voor kleine ondernemers zijn er mogelijkheden om te investeren in startups. De meest voorkomende vorm is door middel van crowdfunding. In dat geval investeer je met meerdere individuen in startende bedrijven. In Nederland zijn er twee serieuze platforms die het mogelijk maken om te investeren in crowdfunding. De eerste is Symbid. Via dit platform is het mogelijk om rechtstreeks aandelen te kopen in startende bedrijven. Het geld wordt alleen uitgekeerd wanneer het benodigde bedrag daadwerkelijk wordt opgehaald. Een aantal startups heeft al meerdere succesvolle investeringsrondes gehad van Symbid. Het blijft echter wel een kwestie van kritisch kijken, want niet alle ondernemingsplannen zijn even goed doortimmerd. Het tweede platform is Geldvoorelkaar. Via deze site is het mogelijk om geld uit te lenen aan (startende) bedrijven. Dit wordt tegen een rente van tussen de 4 en 10 procent over een periode van maximaal 84 maanden terugbetaald. Anno 2014 heeft Geldvoorelkaar al voor meer dan 40 miljoen euro aan leningen verstrekt. De site is met name zo succesvol doordat banken minder scheutig zijn met het verstrekken van leningen aan het MKB vanwege de toegenomen risico’s sinds de Kredietcrisis.

Lagere belasting voor overname startups

In november 2014 pleitte D66 er ook voor om het overnemen van startups fiscaal aantrekkelijker te maken. Op dit moment valt de opbrengst uit een bedrijfsovername nog in box 3. De overname van beginnende bedrijven zou echter gestimuleerd moeten worden door de innovatiebox te gebruiken. In deze box wordt winst uit innovatie minder hoog belast. Vaak zijn startende bedrijven juist innoverend doordat zij nieuwe ideeën aan de man brengen en zich snel moeten door ontwikkelen om winstgevend te worden
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.nu.nl/ondernemen/3932421/maak-overname-startup-fiscaal-aantrekkelijker.html
  • http://www.beleggersbelangen.nl/opinie/artikel/30647/investeren-in-start-ups-een-leuke-maar-soms-dure-hobby

Reageer op het artikel "Beleggen in startups"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!