InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in whisky, de ins en outs

Beleggen in whisky, de ins en outs

Een goede belegging brengt geld op. Echter beleggingen in aandelen zijn sinds de kredietcrisis ingestort, net als de vastgoedsector. Investeerders beleggen steeds vaker in tastbare goederen zoals sieraden, oldtimers, wijnen en kunst. Een relatief nieuwe trend hierbij is het beleggen in whisky. Het gaat hierbij dan voornamelijk om "Schotse single malt whisky". Het basisrendement op het beleggen in whisky gaat vandaag de dag uit van 6,6% per jaar. Dit is in ieder geval veel meer dan dat men bij een bank zou krijgen op een spaarrekening of deposito. Met de juiste kennis en wat geluk zijn rendementen van 30% tot 40% per jaar niet uitgesloten. Maar waar moet men op letten bij de aanschaf van een rendabele fles whisky?

Inhoud

Waarom beleggen in whisky?

Single malt whisky's worden over de hele wereld steeds populairder. Vooral in economisch sterk opkomende landen zoals India, Taiwan en China is de vraag naar Schotse whisky groeiende. Andere snel groeiende, consumerende landen zijn Japan en Rusland. Dit alles terwijl de capaciteit van de Schotse distilleerderijen beperkt is. Bovendien moeten whisky’s jarenlang op vaten rijpen om hun specifieke smaak te ontwikkelen. In de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw zijn veel distilleerderijen gesloten of werd de productie teruggeschroefd. Van veel oude single malt whisky's slinken de voorraden snel en deze kunnen ook nooit meer geproduceerd worden. Veel whiskyliefhebbers maar ook whiskyverzamelaars hebben dan ook veel geld over voor hun lievelingsdrank/hobby.

Rendementen

Tegenwoordig heeft whisky, goud al ingehaald qua rendement. Over het algemeen wordt op dit moment voor whisky een rendement van 6,6% per jaar gehanteerd. Een goede graadmeter voor de ontwikkeling van de prijzen is de World Whisky Index (WWI), waar ook particulieren hun flessen kunnen aanbieden. Rendementen van 30% tot 40% per jaar komen hier regelmatig voor. Het huidige internet is een ideaal medium voor particulieren om hun whisky's te verhandelen. Het komt regelmatig voor dat een distilleerderij een eenmalige botteling uitgeeft voor bijvoorbeeld € 75,00 en dat deze flessen dezelfde dag via veilingsites voor meer dan het dubbele verkocht worden, een rendement van meer dan 100% dus.

De voordelen van beleggen in whisky

Een van de grootste voordelen van het beleggen in whisky is dat men altijd nog zelf de fles op kan drinken als de rendementen tegenvallen. Een tweede voordeel is dat whisky in tegenstelling tot wijn niet 'om' gaat. Wijnen ontwikkelen zich verder in de fles en deze ontwikkeling kan in theorie ook de verkeerde kant op gaan ('om' gaan). Whisky ontwikkeld zich niet en zodoende blijft de kwaliteit gewaarborgd. Ook is single malt in tegenstelling tot wijn vrijwel onbeperkt houdbaar.

Waar op te letten bij aankoop

De whiskyindustrie is constant in beweging. Regelmatig komen er nieuwe, beperkte uitgaven van oude single malts op de markt, of standaard whisky's worden vervangen door een nieuwe versie. Het komt ook voor dat een distilleerderij zijn hele collectie een restyle geeft qua fles en etiket. Dit zijn allerlei zaken die zeker voor verzamelaars interessant zijn. In dat geval kan zelfs een standaardfles, na een restyle, na een paar jaar aardig in prijs zijn gestegen. Door dit soort acties van distilleerderijen is zelfs met een klein budget al een redelijk rendement haalbaar. Om te kunnen beleggen in whisky hoeft men niet per se een groot whiskykenner te zijn. Wel zijn er een aantal belangrijke punten die men in gedachte moet houden, dit zijn:
  • Hoe zeldzamer hoe beter
  • Schotse whisky
  • Single malts
  • Distilleerderij bottelingen in plaats van onafhankelijke bottelingen
  • Single cask bottelingen
  • Gesloten distilleerderijen
  • Leeftijd van de whisky
  • Score/proefnotities op Whiskybase of van Michael Jackson en Jim Murray
  • Ongeopend en in goede staat, bij voorkeur in originele verpakking
  • Bewaren van flessen

Hoe zeldzamer hoe beter

Over het algemeen wordt een prijs bepaald door het verschil tussen vraag en aanbod. Om tegenwoordig aan een zeldzame fles te komen zal men flink in de buidel moeten tasten. Of men moet het geluk hebben dat opa en oma al 55 jaar een gesloten single malt achter in de kast hebben staan.

Schotse whisky
Hoewel er in veel andere landen ook goede whisky wordt geproduceerd staat Schotland qua status als whiskyproducent eenzaam aan de top.

Single malts

Ondanks dat het merendeel van de distilleerderijen hun bestaansrecht ontlenen aan blended whisky (een mix van verschillende whisky's van verschillende distilleerderijen) blijft voor veel whiskyliefhebbers de single malt favoriet.

Distilleerderijbottelingen in plaats van onafhankelijke bottelingen

Ook gaat bij veel liefhebbers de voorkeur uit naar flessen die door de distilleerderij zelf zijn uitgebracht, in tegenstelling tot uitgaven van onafhankelijke bottelaars.

Single cask bottelingen

Krijgt men de keuze tussen een single cask botteling (een enkel vat) en een limited edition, ga dan voor de single cask. Er bestaat in de Schotse whiskyindustrie geen afgebakende definitie wat een limited edition is. Een single cask kan rond de 500 flessen opbrengen, maar vaak veel minder.

Gesloten distilleerderijen

Bottelingen van gesloten distilleerderijen kunnen flink omhoog gaan. Deze whisky's komen namelijk nooit meer terug. Vaak zijn er nog cask in de magazijnen die men heden ten dage bottelt en voor zeer hoge prijs op de markt brengt. Maar pas wel op, veel distilleerderijen zijn in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw gesloten maar veel zijn niet ontmanteld. Deze distilleerderijen kan men in wezen zo weer opstarten. Zoek daarom naar flessen van ontmantelde distilleerderijen, deze komen nooit meer terug.

Leeftijd van de whisky

Hoe ouder hoe beter? Wat whisky betreft vaak wel. Soms worden flessen gebotteld met whisky uit een cask die 50 jaar in het warehouse heeft gelegen. Tijdens het rijpingsproces heeft men te maken met het fenomeen "Angels share". Tijdens de rijping in het vat verdampt er alcohol door de wand heen. Dit is ongeveer één procent per jaar en hoe langer de cask is opgeslagen des te minder whisky er uiteindelijk overblijft om gebotteld te worden. Is een cask 50 jaar opgeslagen geweest dan zullen er hooguit enkele honderden flessen (afhankelijk van de grootte van de cask) op de markt komen. Daarnaast komt nog het feit dat de distilleerderijen niet veel casks hebben die zo oud zijn, ze hadden namelijk nooit kunnen weten dat whisky heden ten dage zo gewild zou zijn.

Score/proefnotities op Whiskybase of van Michael Jackson en Jim Murray

Een van het laatste maar zeker niet het minste punt is de kwaliteit. Men kan een fles aanschaffen, bijvoorbeeld een 40 jaar oude, single cask botteling waarvan er maar 50 flessen ter wereld zijn, als de proefnotities niet goed zijn zal de fles niet snel in waarde stijgen. Een belangrijke referentie om een goed beeld te krijgen over de kwaliteit van whisky is de jaarlijkse uitgave van Jim Murray's "Whisky bible". Een andere belangrijke referentie is het boek "De Malt Whisky Companion" van bier/whisky kenner Michael Jackson. Alleen whisky's met een score boven de vijfenzeventig zijn volgens hem een aankoop waard. Verder zijn er veel score/proefnotities te vinden op whiskybase of in diverse whiskybladen.

Ongeopend en in goede staat, bij voorkeur in originele verpakking

Zoals bij alle zaken die men verhandelt stijgt de waarde als het product in perfecte conditie is. Zeker voor verzamelaars is dit een belangrijke eis. Een onbeschadigde fles met een onbeschadigd etiket in de onbeschadigde originele verpakking zal meer opbrengen dan een fles in een beschadigde verpakking.

Bewaren van flessen

Bewaar de flessen whisky in tegenstelling tot wijn altijd rechtop. Whisky kan gewoon op kamertemperatuur bewaard worden maar zorg ervoor dat ze op een donkere plek staan en nooit in de volle zon. Draai de flessen regelmatig even om, om de kurk vochtig te houden. Als de kurk te droog wordt gaat deze krimpen waardoor de alcohol kan vervliegen. Controleer regelmatig het vullingsniveau van de fles, deze moet halverwege de hals zitten.

Waar te verkopen

Internet is een perfect medium om whisky's te verkopen. Er zijn tal van sites waar men als particulier flessen kan aanbieden, via veilingen of tegen een vaste prijs. Zo heeft verzamelsite Catawiki (voornamelijk Benelux) iedere week een whiskyveiling. Whiskybase heeft hiervoor een marktplaats waarbij particulieren en ondernemers flessen kunnen aanbieden op een veiling of tegen een vaste prijs. Het voordeel van Whiskybase is dat het een internationale site is en zodoende een zeer groot publiek bereikt. Ook via eBay is een groot publiek te bereiken, evenals de World Whisky Index. Let wel op dat bij al deze sites provisie moet worden betaald, bereken dit dan meteen in de verkoopprijs. Via al deze sites kan men zelf ook natuurlijk flessen aanschaffen.

De echte whiskyliefhebber koopt twee flessen van een whisky, één om te drinken en één als belegging! Sláinte (Gealic voor proost).

Lees verder

© 2014 - 2017 Erik67, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Single malt whisky: Van mout tot maltSingle malt whisky: Van mout tot maltHoe kan je van simpele ingrediënten, zoals water, gerst en gist, zo’n complex product maken? In dit tweede deel van de s…
Single malt whisky: Een introductieSingle malt whisky: Een introductieIn dit eerste deel van de special over single malt whisky wordt kort stil gestaan bij de geschiedenis van de Schotse sin…
Scotch Whisky: Verschillende soorten en smakenScotch Whisky: Verschillende soorten en smakenHoewel de naam Schotse whisky zowat synoniem staat met kwaliteit, valt hier wel wat op af te dingen. Niet alle Schotse w…
Beleggen met whisky: smaakvol rendementEind 2007 werd het in Leiden gelanceerd: de World Whisky Index. Serieuze handel waarbij net als op de effectenbeurs gewe…
Single malt whisky: Nosing & tastingEen single malt is een complexe drank. Je leert een single malt pas echt waarderen als je deze op je gemak proeft, het l…
Bronnen en referenties
  • https://www.worldwhiskyindex.com/default.asp?1=1&language=1&id=97
  • http://www.whiskybase.com/
  • http://www.hoemoethet.be/hoe-moet-je-whisky-bewaren/
  • http://www.slijterijvonk.nl/nl/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Michael_Jackson_(bierkenner)
  • http://www.whiskybible.com/index.html

Reageer op het artikel "Beleggen in whisky, de ins en outs"

Infoteur: Erik67
Laatste update: 25-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!