InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Alibaba naar de beurs

Alibaba naar de beurs

Het Chinese internetbedrijf Alibaba is 19 september 2014 naar de beurs gegaan. Er is lang gewacht op deze beursgang en er werd verwacht dat dit de grootste van de Verenigde Staten werd. Alibaba is nu verhandelbaar op de New York Stock Exchange (NYSE).

Alibaba

Alibaba is een Chinees internetbedrijf. Het bedrijf heeft de naam Alibaba gekregen omdat de oprichter vond dat het concern een naam moest krijgen die iedereen over heel de wereld zou kunnen uit spreken. Het is opgericht op 4 april 1999 door Jack Ma. Het bedrijf is gevestigd in Hangzhou. Er werken bij Alibaba meer dan 22.000 mensen. Alibaba heeft in China een marktaandeel van 80%, namelijk 80% van alle online aankopen in China verlopen via handelsplaatsen van Alibaba. Oorspronkelijk was het idee van Alibaba om kleine Chinese bedrijven te helpen om hun producten op grote afstand te kunnen verkopen. Het verdienmodel van Alibaba bestaat uit provisies op transacties en het verkopen van advertenties aan winkels.

Onderdelen van Alibaba

De Alibaba Group bestaat uit internetbedrijven gericht op E-commerce waaronder business-to-business web portals, online detailhandel en betalingsdiensten, een prijsvergelijkingszoekmachine en cloud diensten voor data. Alibaba heeft een eigen betaaldienst, Alipay, een eigen chatdienst, een muziekdienst en een eigen mediabedrijf, Alibaba Pictures. Ze zijn actief in 240 landen over de wereld.

Waarom naar de New York Stock Exchange?

Sinds september 2013 zocht de Alibaba groep naar een beursnotering in de Verenigde Staten, omdat een deal met toezichthouders in Hongkong niet door ging. Het duurde vervolgens een jaar om Alibaba op de beurs te krijgen en uiteindelijk zijn ze beursgenoteerd aan de New York Stock Exchange (NYSE). Het symbool voor Alibaba op de beurs is BABA.

Grootste beursgang ter wereld

De beursgang van Alibaba 19 september 2014 is tot nu toe de grootste ter wereld. Alibaba heeft bij introductie op de beurs in totaal 25 miljard dollar opgehaald. Hierdoor is het bedrijf groter dan concurrenten Amazon en eBay. En hebben ze het record van Agricultural Bank of China overtroffen. Deze bank haalde 22,1 miljard dollar op bij introductie op de beurs in Shanghai. Begeleidende banken hebben bij de beursgang van Alibaba gebruik gemaakt van hun recht om extra aandelen af te nemen waardoor de introductiekoers behoorlijk steeg. Na 2 uur van de opening op Wall Street werd de eerste koers van het aandeel Alibaba vastgesteld op 92,70 dollar. Terwijl de introductiekoers van Alibaba 68 dollar per aandeel was. Uiteindelijk sloot de koers op 93,89 dollar er aandeel.

Aandeelhouders van Alibaba

Yahoo is een belangrijke aandeelhouder van Alibaba, waardoor de koers van Yahoo tijdens de beursgang van Alibaba 19 september ook behoorlijk steeg. Yahoo heeft een belang van 23% in Alibaba. Andere aandeelhouders is de oprichter van Alibaba zelf, Jack Ma, hij heeft 9%. Verder heeft commissaris Joe Tsai 4% en de Japanse Softbank 34%. Investeerders en private equity-partijen hebben samen 30%. Door de beursgang van Alibaba is de oprichter, Jack Ma, officieel de rijkste man in China, met een geschat vermogen van ongeveer 22 miljard dollar.

Weetjes Alibaba

  • Het motto van Alibaba is: "We zijn flexibel omdat we groeien. Net zoals bij een huwelijk."
  • De oprichter, Jack Ma, was eerst leraar Engels.
  • Alibaba verwerkt jaarlijks ongeveer 14,5 miljard orders.
  • Alibaba heeft ongeveer 279 miljoen actieve kopers per jaar.
  • Per jaar worden er ongeveer 6,1 miljard doosjes verzonden met Alibaba-spullen via pakketdiensten in China.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.beursduivel.be/nieuws/2655462/wall-street-verwelkomt-alibaba.html
  • http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23083062/__Alibaba_en_de_40_feiten__.html
  • http://www.nu.nl/beurs/3884029/beursgang-alibaba-grootste-wereld.html

Reageer op het artikel "Alibaba naar de beurs"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 25-09-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beursintroductie
Schrijf mee!