InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in aandelen: koers-winstverhouding

Beleggen in aandelen: koers-winstverhouding

Beleggen op basis van de koers-winstratio is één van de belangrijkste methoden om in aandelen te beleggen. We gaan er even verder op in.

Winst

De bedoeling van elk bedrijf is winst maken. De toekomst van een bedrijf kan men dus aflezen uit het winstcriterium. Zo kunnen we dus ook zicht krijgen op het risicogehalte van een aandeel en kunnen we de degelijke aandelen al onderscheiden van de minder interessante.

Koers-winstverhouding

Om dit in een ratio uit te drukken, kunnen we de koers-winstverhouding (in het Engels: price/earnings ratio) van een aandeel berekenen. U berekent deze door de koers van een aandeel door de winst per aandeel te delen. Algemeen kunnen we stellen dat hoe lager deze coëfficiënt, hoe interessanter het aandeel. Toch moeten we dit relativeren en kan je best ook rekening houden met de sector op zich. Sommige sectoren hebben sowieso een lagere koers-winstverhouding en het is dus belangrijk om verschillende aandelen uit een betreffende sector goed met mekaar te vergelijken. Ook de geschiedenis van het individuele bedrijf is interessant om te bekijken of een aandeel nu duur of goedkoop is. Ook de winstgroei is van belang. Een lage koers-winstverhouding in combinatie met een hoge verwachte winstgroei opent interessante perspectieven en die signalen mag je als belegger zeker niet negeren.

Voorbeeld

Een koers-winstverhouding van bijvoorbeeld 11 betekent in principe dat je er 11 jaar overdoet aan dezelfde winst voordat je investering is terugbetaald. Met andere woorden, dat er een jaarlijks rendement van 9% te verwachten is.

Nettowinst of courante operationele winst

Wanneer je een zicht wil krijgen op de winst van een onderneming, moet je duidelijk het verschil kennen tussen courante operationele winst en de nettowinst. De netto-winst houdt ook rekening met uitzondelijke kosten of opbrengsten, die dus een vertekend beeld kunnen geven. Meestal wordt de courante operationele winst gehanteerd, maar wees dus alert bij het vergelijken!

PEG-ratio

We kunnen nog een stap verdergaan en de koers-winstverhouding delen door de winstgroei. Hoe lager de ratio, hoe aantrekkelijker het aandeel. Het is wel aangewezen om deze ratio te gebruiken in samenhang met andere kengetallen, zoals de koers-winstratio. Winstgroei is namelijk een variabel begrip. Vooral na de technologiecrash van enkele jaren geleden werd deze methode zeer bekritiseerd.

Koers-boekwaarde

Een andere interessante ratio is de koers-boekwaarde. De boekwaarde bekom je door het eigen vermogen van een onderneming te delen door het aantal aandelen in omloop. Om uiteindelijk de koers-boekwaarde te bepalen, moet je de koers van het aandeel delen door deze boekwaarde. Hoe lager deze uitkomst, hoe interessanter het aandeel. Statistisch gezien zijn aandelen met een koers-boekwaarde kleiner of gelijk aan 1de betere beleggingen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in aandelen: koers-winstverhouding"

Reactie

L. van den Hout, 24-01-2008 22:56 #1
De koers/winst ratio is feitelijk alleen achteraf te bepalen, maar vooraf moet je het aandeel kopen en kan je alleen maar op een goede koers/winst verhouding hopen.

Infoteur: Kurtad1
Laatste update: 25-02-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!