InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Internationaal technologiebedrijf: Sony

Internationaal technologiebedrijf: Sony

Internationaal technologiebedrijf: Sony Sony Corporation is een Japanse multinational waarvan het hoofdkantoor zich in Tokyo, Japan bevindt. Het bedrijf is een van de grootse fabrikanten van elektronische producten voor consumenten en de zakelijke markt. Sony richt zich voornamelijk op elektronica, spelcomputers, entertainment en de financiële sector. Momenteel staat Sony Corporation op de 94ste plek in de Fortune Global 500 lijst. Sony Corporation heeft als dochterondernemingen een groep aftakkingen die ondergebracht zijn in de Sony Group. Deze groep bestaat uit de segmenten: Electronics ( video games, medisch, netwerk service) en Motion Pictures Music/Financial ( Muziek, Film, Entertainment, Zakelijk). De Sony Group maakt het bedrijf een van de meest omvangrijke bedrijven ter wereld.

Geschiedenis

Sony werd opgericht op 7 mei 1946. Masaru Ibuka begon toen een kleine elektronica winkel in een warenhuis gelegen in de Japanse hoofdstad Tokyo. Het prille begin van wat later uit zou groeien tot een machtige multinational met internationale vestigingen. Sony begon in die tijd met een startkapitaal van rond de 530 dollar en 8 werknemers. In de eerste jaren van bestaan zorgde Sony al voor een innovatieve doorbraak in Japan door de eerste tape recorder te produceren.

Door middel van de opkomende globalisatie en de interesse van voornamelijk Amerikaanse consumenten kon Sony groeien als bedrijf en nieuwe markten verkennen maar ook openbreken. Sony speelde uiteindelijk een grote rol in de Japanse export van producten. Door de globale financiële recessie kwam Sony in de moeilijkheden en moest noodgedwongen de prijzen aanpassen. Velen dachten dat Sony haar beste tijd wel had gehad maar na de ontwikkeling van de compact disc en de introductie van de Playstation spelcomputer steeg het succes van Sony ongekend. Later zou Sony ook nog uitbreiden naar segmenten zoals muziek en gerelateerde entertainment kanalen.

Oorsprong naam

De naam Sony werd gekozen door een combinatie te maken van 2 woord betekenissen. ‘Sonus’ staat in het Latijns voor geluid en ‘Sonny’ was een typische Amerikaanse term voor een jongen. In combinatie van deze elementen werd er gekozen voor ‘Sony’. In die tijd was het heel opmerkelijk om als Japans bedrijf Romaanse letters te gebruiken als bedrijfsnaam.

Technologieën

Sony staat erom bekend dat ze altijd zelf hun eigen standaarden maakten voor nieuwe opname en opslag technologieën. Iets waar ze oorspronkelijk mee begonnen. Alles werd in-huis gemaakt en er werd vrijwel nooit gebruik gemaakt van andere partijen en fabrikanten. Zo kon Sony hun eigen waarde en kwaliteit bewaken . Sony heeft als eerste de nieuwste opslag formats geïntroduceerd zoals de floppy disk, compact disk en de aller nieuwste Blu-Ray disc.
Missie & Visie

Sony heeft als missie om gedreven ervoor te zorgen dat er een breed assortiment van nieuwe en innovatieve producten/multimedia service worden gecreëerd voor de hedendaagse veeleisende consument. Sony is naar eigen zeggen constant op zoek naar nieuwe werelden en mogelijkheden in de entertainment industrie. De visie van het bedrijf omvat het streven om een zo groot en breed mogelijk entertainment bedrijf te worden en te groeien als geheel.
Sony in de 21ste eeuw

Tegenwoordig is Sony actief in een variatie van segmenten. In 2014 is de verkoop van alle producten bij elkaar goed te verdelen in de verschillende segmenten. De volgende cijfers zijn de meest recente sales gegevens van dit jaar:

  • Mobiele Producten & Communicatie: 21,34 %
  • Financiële service: 13,01 %
  • Home entertainment & Geluid: 15,3 %
  • Film/Beeld: 10,85 %
  • Weergave producten & Oplossingen: 9,7 %
  • Apparaten: 7,71 %
  • Game: 12,82 %
  • Music: 6,59%

Beleggen in Sony

Sony is een aan de beurs genoteerd bedrijf en het is dus mogelijk om aandelen te kopen en te beleggen in Sony Corporation.

In Japan is Sony een van de grootste bedrijven met de meeste omzet. Doordat het bedrijf een zeer voorspoedige periode kende vanaf de jaren 1990 tot vroeg in 2000 heeft het bedrijf een grote reserve aan fiscale middelen. Sony heeft in de 21ste eeuw meer competitie gekregen waardoor het nu ook tegenslagen kent en constant op zoek moet gaan naar innovatie. De focus ligt tegenwoordig voornamelijk op de succesvolle Playstation en de smartphones.

Tegenwoordig is het heel makkelijk om als particulier door middel van online platforms zelf te handelen in aandelen. Via beleggingsprogramma’s die online te vinden zijn kan makkelijk en vrijwel altijd gratis een account aangemaakt worden om zo de koers van Sony in de gaten te houden en laagdrempelig aandelen te kopen.

Deze online brokers werken vaak met CFD beleggen. Waar traditioneel beleggen voordelen en nadelen kent, is er bij CFD sprake van een groot voordeel. CFD beleggen werkt met een zogenaamde hefboom. Dit is een groot voordeel aangezien de belegger met een kleine inleg een grotere positie kan openen. Dit komt omdat de hefboom de inleg van de belegger met een factor vermenigvuldigd. Hierdoor kan er relatief meer winst worden gemaakt dan bij traditioneel beleggen. Het nadeel is wel dat er ook meer verlies kan worden gemaakt ten opzichte van traditioneel beleggen waar alleen de inleg verloren kan worden. Daarom is het belangrijk om een goede afweging te maken van de voordelen en nadelen om vervolgens een keuze te maken hoe je het beste kan beleggen in aandelen van Sony.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
recensieRecensie mobiele telefoon: Sony Ericsson Xperia x10 miniEr zijn tegenwoordig vele telefoons op de markt. Een keuze maken wordt ons dus extra lastig gemaakt. Om deze reden is he…
Geen kabelbedrijf nodig met online-tv van SonyGeen kabelbedrijf nodig met online-tv van SonyKastjekijken zonder een abonnement bij een kabelbedrijf is waarschijnlijk vanaf 2014 steeds beter mogelijk. Sony zette i…
De eReader: wat kun je ermee?De eReader: wat kun je ermee?EReading. Elke dag wordt het populairder. Maar is eReading niet slecht voor je ogen? Met welke apparatuur kun je e-books…
Preferente aandelen & voordelen van preferente aandelenPreferente aandelen & voordelen van preferente aandelenOver preferente aandelen hoort u niet zo vaak, maar preferente aandelen hebben een aantal voordelen boven de gewone aand…
Sony Ericsson Walkman W995: stijlvolle mobiele telefoonSony Ericsson Walkman W995: stijlvolle mobiele telefoonDe nieuwste Sony Walkman is de W995 mobiele telefoon met een camera met maar liefst 8 megapixel en veel handige & mooie…
Bronnen en referenties
  • http://www.slideshare.net/Sanyooo/sony-corporation-16620551
  • http://www.rankingthebrands.com/The-Brand-Rankings.aspx?rankingID=50&year=666
  • http://www.statista.com/statistics/279272/proportion-of-sonys-sales-by-business/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Sony

Reageer op het artikel "Internationaal technologiebedrijf: Sony"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 07-08-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Technologiebedrijven
Schrijf mee!