InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Internationaal technologiebedrijf: Samsung

Internationaal technologiebedrijf: Samsung

Samsung Electronics is een van de grootste elektronica concerns ter wereld en is met het hoofdkantoor in Seoul, Zuid-Korea onderdeel van de zogenaamde ‘Cheabol’. Cheabol refereert naar de typerende Zuid Koreaanse formatie van multinationals waarbij de grootste nationale ondernemingen worden gerekend. Samsung maakt deel uit van de Samsung Group en is actief in meer dan 58 landen ter wereld. Samsung staat in de top 10 van de lijst Interbrand Best Global Brands.

Geschiedenis

De Samsung Group werd opgericht in 1938 door Lee Byung-Chull. Samsung Electronics, die zich specialiseerde in consumenten elektronica, werd als dochteronderneming gevestigd in de Zuid-Koreaanse stad Daegu.

De naam ‘Samsung’ is een letterlijke Koreaanse vertaling van ‘drie sterren’. De drie sterren staan voor de gedachte dat het bedrijf zo krachtige als de sterren in de hemel zou moeten worden. De merknaam van het elektronica concern is ondertussen een van de meest waardevolle merknamen ter wereld en behoort zelfs tot de top 20 van de meest bekende merknamen.

Vanaf het moment dat Samsung werd opgericht als klein exportbedrijf in Daegu is het bedrijf uitgegroeid tot één van de toonaangevende elektronicabedrijven in de wereld, dat gespecialiseerd is in digitale apparatuur en media, halfgeleiders, geheugen en systeemintegratie. De innovatieve en hoogwaardige producten en processen van Samsung zijn wereldwijd erkend.

Missie & Visie

Samsung heeft als internationaal streven de ambitie om haar productlijnen te vergroten en het bereik naar de doelgroep toe te optimaliseren. Kortom groei is de ambitie. In de loop der jaren heeft Samsung haar inkomsten zien groeien en daarmee ook het marktaandeel. De missie is om in de toekomst door te blijven gaan met het vereenvoudigen van het leven van de consumenten wereldwijd. Technologische innovatie zal uiteindelijk de sleutel zijn voor de uitdagingen in onze samenleving.

Feiten Samsung

  • In juni 1993 werd er door de bestuursvoorzitter Lee Kun Hee een nieuwe management visie aangekondigd. Hij verzamelde alle bestuursleden uit alle landen voor een bijeenkomst en in een 3 dagen durende speech beschreef hij de toekomstvisie van Samsung. De meest beroemde quote van hem destijds: ‘ Verander alle, behalve je familie’. In juni 2013 vierde wereldspeler Samsung het 20 jarige jubileum van het nieuwe management.
  • De bedrijfscultuur van Samsung is even divers als de wereld waarin we leven. Met 236.000 medewerkers in 79 landen kijkt Samsung hoe de producten nieuwe mogelijkheden creëren voor mensen. Sinds 1993 heeft Samsungs Human Resource Development Center 64 trainingsprogramma’s gegeven aan 53.400 medewerkers.
  • Gemiddeld 90 procent van een Samsung product wordt geproduceerd in Samsungs eigen fabrieken. Hiermee verzekeren ze de hoogste kwaliteit.
  • Samsung heeft wereldwijd meer dan 230.000 medewerkers en is diep geworteld in lokale gemeenschappen met allerlei projecten. De reden: het geloven in de kracht van een gemeenschap waarin kansen worden geschapen en creativiteit wordt gestimuleerd.
  • Samsung wil in 2020 de omzet verhogen naar 400 miljard dollar. De focus ligt op consumenten elektronica, nieuwe zakelijke markten en medische apparatuur.
  • Samsung is nummer 1 marktleider op het gebied van smartphones, televisies en geheugenchips.
  • Samsung heeft 10 miljard dollar geïnvesteerd in Research & Development. Het bedrijf heeft zelfs internationale R&D centra in het leven geroepen. Ongeveer 6 % van de totale omzet gaat naar R&D.
  • Samsung is wereldwijd nummer 1 op het gebied van aantal patenten op het gebied van innovatie, design en mobiele apparaten.

Toekomst voor Samsung

De onvermoeide ambitie en innovatie van Samsung zal er voor zorgen dat het bedrijf een sterke speler zal blijven op het gebied van consumenten elektronica en zelfs de mogelijkheid zal hebben om nieuwe markten open te breken. Creativiteit staat bij Samsung centraal en de zoektocht naar innovatie zal altijd aanwezig zijn. Het koppelen van geavanceerde technologieën aan maatschappelijke verantwoordelijkheid zal de komende jaren een prominente rol gaan spelen.

Zoals al eerder beschreven is een deel van Samsung's missie om mensen te voorzien van innovatieve producten die hun levens makkelijker maakt. Daarbij komt kijken dat het bedrijf ook producten wil gaan maken waar consumenten nog nooit over gedroomd hebben. Dit laat sterk de zoektocht naar innovatie zien. Samsung gelooft er sterk in dat technologie nieuwe werelden met nieuwe mogelijkheden zal openen. Hierdoor heeft het bedrijf veel geïnvesteerd is afdelingen zoals Samsung Advanced Institute of Technology, Future IT & Convergence, New Materials & Nanotechnology, Energy & Envrionment en Bio & Health.

Beleggen in Samsung

Door al deze technologische en innovatieve ontwikkelingen is het aantrekkelijk om Samsung op de voet te volgen en mogelijk te gaan beleggen in aandelen van het bedrijf.

Tegenwoordig is het heel makkelijk om als particulier doormiddel van online platforms zelf te handelen in aandelen. Via beleggingsprogramma’s die online te vinden zijn kan makkelijk en vrijwel altijd gratis een account aangemaakt worden om zo de koers van Samsung in de gaten te houden en laagdrempelig aandelen te kopen.

Deze online brokers werken vaak met CFD beleggen. Waar traditioneel beleggen voordelen en nadelen kent, is er bij CFD sprake van een groot voordeel. CFD beleggen werkt met een zogenaamde hefboom. Dit is een groot voordeel aangezien de belegger met een kleine inleg een grotere positie kan openen. Dit komt omdat de hefboom de inleg van de belegger met een factor vermenigvuldigd. Hierdoor kan er relatief meer winst worden gemaakt dan bij traditioneel beleggen. Het nadeel is wel dat er ook meer verlies kan worden gemaakt ten opzichte van traditioneel beleggen waar alleen de inleg verloren kan worden. Daarom is het belangrijk om een goede afweging te maken van de voordelen en nadelen om vervolgens een keuze te maken hoe je het beste kan beleggen in aandelen van Samsung.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Samsung Galaxy S2De Samsung Galaxy S2De Samsung Galaxy S2 is het nieuwste model van Samsung en vervangt de Galaxy S als hun vlaggenschip. Het is een mobiele…
Samsung S8000 Jet mobiele telefoon: Touch the SpeedSamsung S8000 Jet mobiele telefoon: Touch the SpeedSamsung brengt de nieuwe smartphone op de markt; de S8000 Jet 'Touch the Speed'. Met een baanbrekend Amoled display, sup…
3D-TV in 2011; televisie kijken in 3D zonder 3D-brilletje!Iedereen kent wel die nieuwste plasma- of LED-TV's met 3D-effecten. Ze hebben een ware revolutie gemaakt in 2010 en deze…
Smartphone: Samsung Galaxy Gio S5660Smartphone: Samsung Galaxy Gio S5660De Samsung Galaxy Gio is een smartphone in het goedkopere segment. Toch is het een hele stijlvolle smartphone waar je ze…
Bronnen en referenties
  • http://www.samsungpers.nl/persinformatie/
  • http://www.samsung.com/nl/aboutsamsung/corporateprofile/history.html
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Electronics

Reageer op het artikel "Internationaal technologiebedrijf: Samsung"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 07-08-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Technologiebedrijven
Schrijf mee!