InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > ASN optimaalbeleggen: beleggen en sparen

ASN optimaalbeleggen: beleggen en sparen

ASN optimaalbeleggen: beleggen en sparen ASN bank optimaalbeleggen maakt een slimme combinatie van sparen en beleggen mogelijk waardoor u een hoger rendement kunt behalen. U kunt via deze beleggingsrekening in allerlei duurzame fondsen van deze bank beleggen, participaties kopen en verkopen. Op het bedrag dat nog niet is belegd ontvangt u een mooie spaarrente. Dit is sparen en beleggen tegelijk met veel respect voor mens, klimaat en natuur.

Duurzaam beleggen kan eenvoudig zijn

Beleggen bij de ASN bank en ook sparen via een beleggingsrekening

Wie denkt aan duurzaam beleggen denkt bijna automatisch aan de ASN bank. Bij deze bank kunt u in zeven beleggingsfondsen beleggen via het kopen van participaties. Om het allemaal voor u eenvoudig en overzichtelijk te houden, heeft de bank hiervoor de rekening optimaal beleggen ontwikkeld. Zodra u hierop geld stort, kunt u beleggen in de beleggingsfondsen. Voor het geld dat op de rekening blijft staan en niet in een beleggingsfonds is gestopt, krijgt u een rente die in januari wordt bijgeschreven. Het optimale is ook dat het geld op de rekening altijd vrij opneembaar is en het bedrag dat u belegt duurzaam wordt geïnvesteerd. U kunt deze beleggingsrekening online openen.

Er zijn zeven ASN beleggingsfondsen voor extra rendement op uw spaargeld

U kunt kiezen uit de volgende zeven beleggingsfondsen:
  • ASN Duurzaam Aandelenfonds belegt in duurzame ondernemingen.
  • ASN Duurzaam Obligatiefonds voor eurolanden die zijn uitgekozen op basis van duurzaamheid en terugbetaalcapaciteit.
  • ASN Duurzaam Mixfonds belegt wereldwijd duurzaam.
  • ASN Milieu & Waterfonds voor beleggingen in in milieu- en watertechnologie.
  • ASN Duurzaam Small & Midcapfonds voor Europese kleine en middelgrote ondernemingen, alle geselecteerd op duurzaamheid.
  • ASN-Novib Microkredietfonds. Dit fonds geeft kleine kredieten aan personen met een bedrijfje in ontwikkelingslanden.
  • ASN Groenprojectenfonds investeert in bedrijven die bijdragen aan duurzaam bouwen, groene energie en de natuur.

Hoe beleg ik via optimaalbeleggen in een beleggingsfonds?

Via de rekening optimaalbeleggen koopt u eenvoudig participaties in het beleggingsfonds van uw keuze en u mag natuurlijk ook in meerdere fondsen tegelijkertijd beleggen. U geeft zelf aan in welke fondsen u wilt beleggen, voor hoeveel, wanneer u wilt aankopen en wanneer u wilt verkopen. Het is dus niet zo dat de ASN bank het beheer van u overneemt, maar verantwoordelijk is voor het goed functioneren van de diverse fondsen. Voor het beheer, de klantenservice en voor de transacties worden kosten in rekening gebracht. Bovendien beschikt u over:
  • Online toegang tot uw beleggingsrekening;
  • De administratie van uw beleggingen. U krijgt van elke transactie een overzicht;
  • Het jaarlijkse fiscaal jaaroverzicht voor uw aangifte inkomstenbelasting (box 3);
  • De diensten van de ASN klantenservice.

Het is beleggen via execution only, waarbij u besluit over uw aankopen en verkopen. ASN bank geeft hier verder geen advies over. Het is dus verstandig als u ook wat van beleggen weet. De rendementen zijn goed te noemen, maar zeggen meestal nog niet zoveel over de toekomst omdat beleggen altijd ook risico's inhoudt:

Rendement ASN beleggingsfondsen, gemiddelden in 2017, 18 augustus 2017

BeleggingsfondsAfgelopen 3 jaarAfgelopen 5 jaarKosten
Duurzaam aandelenfonds 11,80% 14,00%0,85%
Duurzaam obligatiefonds2,25% 3,45% 0,45%
Duurzaam mixfonds6,92%8,43%0,65%
Milieu & Waterfonds11,78 13,18%1,20%
Duurzaam Small & Midcapfonds12,21%14,37% 1,20%
Novib Microkredietfonds2,28%2,98% 2,33%
Groenprojectenfonds1,04% 1,54% 1,00%

Conclusie duurzaam beleggen en sparen via ASN bank

U kunt eenvoudig beleggen in de duurzame fondsen van de ASN bank. U besluit zelf over het aantal participaties dat u koopt of verkoopt en wanneer u dat doet. Als u uw geld nog niet hebt belegd, ontvangt u over het spaarsaldo een spaarrente. Op het spaargedeelte is het depositogarantiestelsel van toepassing. Deze bank is onderdeel van de SNS bank die in handen is van de Staat. Dat is veilig, maar beleggen is zoals u weet nooit zonder risico. Beleggen moet dus wel altijd bij uw risicoprofiel passen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggingsrekening MoneYouBeleggingsrekening MoneYouEenvoudig kunt u in 2016 beleggen met de beleggingsrekening van MoneYou. Deze beleggingsrekening geeft u met een MoneYou…
Groen beleggen, maatschappelijk verantwoord sparenGroen beleggen, maatschappelijk verantwoord sparenGroene beleggingen, maatschappelijk verantwoord sparen, durfkapitaal, groen en duurzaam sparen? Benut de overgebleven fi…
Banken, de ASN BankBanken, de ASN BankDe ASN Bank is onderdeel van de Volksbank. ASN zorgt voor duurzaam beleggen en sparen in Nederland en is daarmee de groo…
Duurzaam beleggenDuurzaam beleggenBeleggen, steeds meer in het nieuws. Steeds meer mensen willen gaan beleggen, maar er zijn ook steeds meer manieren van…
ASN Bank: jeugdsparen met hoog rendementASN Bank: jeugdsparen met hoog rendementIn 2017 jeugdsparen voor kind of kleinkind? Dan geeft de ASN bank een hoog rendement van 1,6%. Sparen bij de ASN Bank is…
Bronnen en referenties
  • Asn bank

Reageer op het artikel "ASN optimaalbeleggen: beleggen en sparen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 20-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen of sparen
Schrijf mee!