InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Het sneeuwbaleffect van dividendbeleggen op de lange termijn

Het sneeuwbaleffect van dividendbeleggen op de lange termijn

Het sneeuwbaleffect van dividendbeleggen op de lange termijn Beleggen op de lange termijn lijkt op het eerste zicht saai en weinig spectaculair. Je investeert in aandelen van bedrijven en wacht dan jarenlang op een koersstijging om winst te maken. Weinig beleggers kunnen daarvoor het geduld opbrengen. Maar beleggen met ruim toekomstperspectief kan erg veel rendement opbrengen als je kiest voor dividendgroeiers. Dividendgroeiers kunnen zorgen voor een sneeuwbaleffect dat je kapitaal op lange termijn sterk kan doen aangroeien. De bekende Amerikaanse succesbelegger Warren Buffet heeft zijn kapitaal helemaal opgebouwd door middel van dat sneeuwbaleffect. Het is dan ook niet toevallig dat zijn biografie de volgende titel heeft: "The Snowball: Warren Buffet and the Business of Life". Hoe werkt dat sneeuwbaleffect bij dividendbeleggen?

Beleggen met geduld

In het beurswereldje wordt nogal eens gezegd dat beleggen niet weggelegd is voor ongeduldige of zenuwachtige beleggers. Té snel verkopen als je aandeel verlies maakt, of té enthousiast aandelen kopen bij goed economisch nieuws: het zijn typische voorbeelden van de acties van een impulsieve belegger. Succesvol beleggen heeft weinig te maken met die éne tip die je rijk zal maken, of met voortdurend kopen en verkopen van populaire aandelen. Integendeel: om resultaat te halen met je beleggingen is het zinvol om op lange termijn te denken.

Conservatieve aandelen

Waar daytraden vooral zorgt voor een snelle adrenalinerush is beleggen op de lange termijn meer iets voor de rustige, afwachtende belegger. Een belegger die zich richt op de toekomst neemt de tijd om gezonde en sterke bedrijven te zoeken met positieve vooruitzichten. Het gaat doorgaans om grote ondernemingen en multinationals met een ijzersterke reputatie en die zowat overal ter wereld belangen hebben. De sectoren waarin deze "langetermijnbeleggers" naar aandelen zoeken zijn onder meer voeding, grondstoffen, energie en telecom. Deze vorm van beleggen wordt ook wel conservatief of defensief beleggen genoemd; de aandelen die gekozen worden conservatieve of defensieve aandelen.

Beleggen op lange termijn: voordelen

Beleggen op de lange termijn heeft verschillende voordelen. Je kan in de eerste plaats de tijd nemen om grondig enkele bedrijven te onderzoeken en te analyseren en daarna je keuze te maken. Is het management efficiënt? Hoe staat het met het uitgekeerde dividend? Wat is de groeimarge voor het bedrijf? Eens je keuze gemaakt is kan je rustig achterover leunen; je kiest immers voor de lange termijn en verkoopt niet halsoverkop bij een slechte koers. Bovendien kan je enkele keren per jaar dividenden innen die je weer kan opsparen of verder investeren in het bedrijf.

Sneeuwbaleffect dividendbeleggen

Dividendaandelen vinden

Rijk worden met dividendaandelen lijkt op het eerste zicht makkelijk maar dat is het niet. Ten eerste moet je aandelen vinden van bedrijven die dividenden ook in de toekomst blijven uitkeren, en dan nog het liefst hogere percentages. De bedoeling is je te richten op dividenden die zullen stijgen, met andere woorden de dividendgroeiers. Want dividendgroeiers zijn zowat de heilige graal van de dividendbelegger: ze garanderen dat het rendement van het aandeel in de toekomst stijgt.

Sneeuwbal begint te rollen

Als je over aandelen beschikt waarvan het dividend in de toekomst alleen maar stijgt dan ben je op het goede spoor naar de rijkdom. Als je telkens het geïnde dividend weer investeert in nieuwe aandelen van hetzelfde bedrijf dan kan er sprake zijn van een sneeuwbaleffect: je gebruikt je winsten om nieuwe winsten te maken in de toekomst. Eens deze sneeuwbal begint te rollen kan je kapitaal met de jaren snel gaan stijgen. Vaak zijn dividendgroeiers te vinden bij de wereldbekende multinationals uit de voedings- en geneesmiddelenindustrie.

Dividendgroeiers zijn als samengestelde spaarinteresten

Dat sneeuwbaleffect is wat de bekende investeerder Warren Buffet rijk heeft gemaakt. Niet voor niets draagt zijn biografie de titel: "The Snowball; Warren Buffet and The Business of Life". Je winsten telkens weer investeren in nieuwe aandelen en opnieuw winst maken: het is waar talloze beleggers naar streven. Als je de kunst verstaat om de juiste bedrijven te vinden die hun dividend jaarlijks laten aangroeien dan kan je deze situatie vergelijken met het voordeel van samengestelde interesten op een spaarrekening. Ook daar dragen je jaarlijkse interesten telkens hun steentje bij aan een steeds aangroeiend kapitaal op lange termijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Financiële vrijheid met dividendbeleggenZou het niet fantastisch zijn als je op een gegeven moment niet meer hoeft te werken, omdat je passieve inkomen (het div…
Beleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastrevenBeleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastrevenGaat u dividendbeleggen in 2019 en 2020? Dividend is extra inkomen en gaat u daarom met beleggen ook een hoog dividendre…
Slapend rijk worden: succesvol zijn met beleggen in aandelenSlapend rijk worden: succesvol zijn met beleggen in aandelenSlapend rijk worden is niet onmogelijk, maar over het algemeen moet je er veel inspanningen voor leveren. Een van de mog…
Beurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeleggers van aandelen hebben de ambitie om op lange termijn een aardige meerwaarde te realiseren. De bedoeling is om aa…
Bronnen en referenties
  • http://theconservativeincomeinvestor.com/2014/06/04/the-rewards-of-truly-patient-dividend-investing/, bezocht op 14/09/2015.
  • http://www.beurs.com/2014/06/24/dit-is-de-onvoorstelbare-kracht-voor-beleggers-met-geduld-veel-geduld/, bezocht op 14/09/2015.
  • SCHROEDER, A., The Snowball; Warren Buffet and The Business of Life, Bloomsbury, 2009, 816 p.

Reageer op het artikel "Het sneeuwbaleffect van dividendbeleggen op de lange termijn"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Dividendbeleggen
Schrijf mee!