InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > De bank Banco Santander

De bank Banco Santander

De bank Banco Santander Banco Santander is een Spaanse bank. De bank maakt onderdeel uit van de Grupo Santander. In de Eurozone is Santander de grootste bank als het gaat om marktwaarde. Daarnaast is de bank ook één van de grootste banken ter wereld. Het hoofdkantoor van Banco Santander bevindt zich in Santander in Spanje. Het bedrijf had in 2012 186.783 werknemers.

De geschiedenis

Op 15 mei 1857 werd de bank Banco Santander opgericht in het Spaanse plaatsje Santander. Tussen 1900 en 1919 vonden er een aantal ontwikkeling plaats. Zo verdubbelde Banco Santander zijn balans en werden er drie grote Spaanse banken opgericht. Dit waren de banken: Banco Hispanoamerican (1900), Español de Crédito (1902) en Central (1919). Later zouden deze banken overgaan in Santander.

In 1950 werd het eerste kantoor van Santander geopend in Latijns Amerika, in Havana. In Argentinië, Mexico en Venezuela volgde daarna ook kantoren. Tevens werd er in London een klein kantoor geopend. In 1957 groeide de bank uit tot de op 7 na grootste financiële instelling van Spanje. Tevens was dit het jaar waarin Santander 100 jaar bestond.

Santander begon met de uitbreiding in Latijns Amerika in 1994.

Activiteiten

Grupo Santander heeft in Europa, Latijns Amerika, Noord-Amerika en Azië tal van activiteiten. Dit komt gedeeltelijk door een aantal overnames door de jaren heen. Van deze overnames werden er vele omgedoopt onder de naam Santander. De groep bestaat uit meer dan 186.000 medewerkers, 102 miljoen klanten, 14.392 vestigingen en 3.260.000 aandeelhouders. Het belangrijkste aspect van de activiteiten van Santander is Retail banking. Deze genereert 74% van de winst.

Ontwikkelingen

Banco Santander nam in oktober 2007 de Nederlandse bank ABN AMRO over. Dit deed zij samen met de banken Royal Bank of Scotland en Fortis. Banco Santander betaalde 12 miljard euro voor de Italiaanse, Antonveneta, en Braziliaanse dochteronderningen van ABN AMRO die de bank aan de overname overhield.

Emilio Botín, de topman van Santander verdedigde de aankoop van Antonveneta als een entree op de Italiaanse markt.
De bank Antonveneta werd op 8 november 2007 voor 9 miljard euro doorverkocht aan de Italiaanse bank Monte dei Paschi di Siena. Santander behaalde toen een winst van 2,4 miljard euro op de transactie. De verkoop van de Italiaanse dochteronderneming van ABN AMRO betekende dat Santander niet meer zou gaan uitbreiden in de Italiaanse markt. De reden hiervoor was dat Antonveneta te klein was om een sterke positie op te bouwen in Italië en dit zou flinke investeringen vereisen.
Na verkoop van Antonveneta houdt Santander de Italiaanse bank Interbanca en de Banco Real de Brasil.

Santander Group kondigde op 10 juni 2010 een investering aan van ongeveer 270 miljoen dollar in Brazilië. Deze investering is bedoeld voor een technologisch centrum, onderzoek en verwerking van gegevens. Met dit project wil de bank haar kantorennet en het klantenbestand uitbreiden.

Op de beurs

Banco Santander staat genoteerd aan de NYSE, Euronext en de IBEX-35.

Sponsoren

Santander is een sponsor van het Ferrari en McLaren Formula one teams. De bank is ook een sponsor van de Copa Libertadores de America, Copa Sudamericana en de Recopa Sudamericana. Op 1 december 2008 kondigde Santander aan dat hun Formula One sponsordeal met McLaren zou eindigen in 2010. Santander zou dan de hoofdsponsor van Ferrari worden. In 2009 kondigde de bank echter aan dat het een sponsor van McLaren zou blijven naast Ferrari vanwege de naamsbekendheid in het Verenigd Koninkrijk die van 20 tot 82 procent steeg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Banco SantanderBanco Santander is de grootste bank in de Eurozone. Deze Spaanse bank is in Nederland actief onder de naam 'Santander Co…
Lenen bij SantanderLenen bij SantanderHet is mogelijk om tegen relatief lage rentepercentages geld te lenen bij de Spaanse bank Santander. De bank is sinds 19…
Lening: geld lenen bij SantanderLening: geld lenen bij SantanderDe Spaanse bank Santander is langzaam aan een opmars bezig. Zij heeft vooral heel veel geprofiteerd van het faillissemen…
Geld lenen bij SantanderGeld lenen bij SantanderBij Santander kunt u in 2019 relatief goedkoop, eenvoudig en snel geld lenen. U kunt bij Banco Santander lenen tot een b…
Als particulier beleggen in ABN AMROAls particulier beleggen in ABN AMROABN AMRO ging eind 2015 naar de beurs, voor een deel althans. Ook u als particulier kunt in ABN AMRO beleggen. Het aande…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Junius, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Santander_Group
  • http://www.santander.nl/over-santander/geschiedenis
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Banco_Santander

Reageer op het artikel "De bank Banco Santander"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 18-06-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Banken
Schrijf mee!