InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in Nestlé

Beleggen in Nestlé

Beleggen in Nestlé Veel Nederlanders houden van een lekker kopje koffie. Bekende koffiemerken zijn Nescafé, Nescafé en Dolce Gusto. Deze merken waren geproduceerd door het bedrijf Nestlé. Nestlé is een groot voedingsmiddelenconcern dat bekend staat om zijn vele koffiemerken. Als u wilt beleggen in een bedrijf dat koffie produceert, dan kan beleggen in Nestlé een geschikte mogelijkheid zijn.

Over Nestlé

De volledige naam van Nestlé is Nestlé SA. Dit staat voor Société des Produits Nestlé S.A. Het is het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld. Het is oorspronkelijk een Zwitsers bedrijf. Het hoofdkantoor van het bedrijf staat in Zwitserland, in Vevey. Koffie is een zeer bekend product van Nestlé, het bedrijf staat bekend om haar goede kwaliteit koffie. Naast de koffie fabriceert het bedrijf ook producten zoals bronwater, ijs, bouillon, pasta, chocolade, melk, yoghurt, melkderivaten, ontbijtgranen of babyvoedsel.

Het bedrijf werd in 1866 opgericht. Het werd opgericht door een Duitser genaamd Henri Nestlé. Henri Nestlé was de bedenker van oplosbaar babyvoedsel op basis van melk en granen dat gebruikt kon worden als vervanger van moedermelk. Volgens de Fortune Global 500 was Nestlé in 2010 werelds meest winstgevende onderneming. In 2012 had de multinational meer dan 328.000 werknemers wereldwijd in dienst.

Verschillende koffiemerken

Nestlé is dus het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld. Het is zo uitgegroeid doordat ze door de jaren heen verschillende bedrijven hebben overgenomen zoals PowerBar, Carnation, Perrier, en Pizza Business. Het bedrijf heeft veel verschillende merken op haar naam staan zoals Kitkat, Maggi, Smarties, Lion en Rolo. Naast deze merken heeft Nestlé ook diverse koffiemerken. Al deze koffiemerken worden op een andere manier gepositioneerd op de koffiemarkt. Deze koffiemerken zijn als volgt:

  • Nescafé
  • Taster’s Choice
  • Ricoré
  • Ricoffy
  • Nespresso
  • Bonka
  • Zoégas
  • Loumidis
  • Dolce Gusto

Waarom beleggen in Nestlé?

Als belegger gaat u beleggen in een bedrijf omdat u vertrouwen heeft in het desbetreffende bedrijf. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld een stabiele omzet en nettowinst. De financiële resultaten van Nestlé zijn over het algemeen goed. Nestlé heeft in het jaar 2013 minder winst geboekt. De nettowinst daalde met 2,1 procent naar 10,4 miljard frank (8,5 miljard euro). Deze winstdaling is te wijten aan hogere kosten die het bedrijf maakte. De omzet daarentegen is in het jaar 2013 wel gestegen. De omzet steeg namelijk naar 92,3 miljard frank, dit is een stijging van 4,6 procent. De inkomsten uit de regio’s Azië, Australië en Afrika zijn gestegen met 5,6 procent in vergelijking met het jaar 2012. Europa daartegen presteerde in 2013 het minst, daar steeg de omzet met 0,8 procent. In de regio’s Noord-Amerika en Zuid-Amerika steeg de omzet met 5,3 procent in vergelijking met 2012. De nettowinst van het bedrijf is dan wel gezakt in vergelijking met het jaar 2012, de nettowinst is nog steeds behoorlijk groot. Als de nettowinst van een bedrijf groot is, wordt er meer dividend uitgekeerd. Het kan als belegger dus erg interessant zijn om te gaan beleggen in Nestlé, want dan krijgt u jaarlijks een groot bedrag aan dividend uitgekeerd.

Hoe beleggen in Nestlé?

Als u wilt gaan beleggen in Nestlé, dan kunt u dit doen door aandelen van Nestlé te kopen. U kunt deze aandelen kopen bij verschillende beleggingsinstanties. Voorbeelden van belegginsinstanties zijn: ABN Amro, ING Bank, Etoro, Plus500 of Giro. De drie laatst genoemde instanties (Plus500, Etoro en Giro) zijn brokers. Een broker is een tussenpersoon die bemiddelt tussen de aankoop en verkoop van effecten. Het grote verschil tussen een broker een bank is dat u bij een broker veel zelfstandiger bent. U kunt dan namelijk zelf bepalen waar en wanneer u gaat beleggen in Nestlé. Als u wilt gaan beleggen in Nestlé dan zijn er een paar stappen die u dient te doorlopen:

  • Bepaal wij welke beleggingsinstantie u wilt gaan beleggen
  • Bepaal het bedrag waarmee u wilt gaan beleggen
  • Bevestig uw belegging
  • Evalueer uw belegging in Nestlé

Er zijn verschillende beleggingsinstanties, ga voor uzelf na welke beleggingsinstantie het beste bij u past. Wilt u liever niet zelf gaan beleggen? Dan is beleggen bij een bank wellicht een goede optie voor u. Daarnaast moet u voor uzelf ook goed nagaan hoeveeld geld u wilt investeren in Nestlé. U moet uzelf er bewust van zijn dat er een kans bestaat dat u uw ingelegde geld verliest. Ga dus nooit met teveel geld beleggen, beleg alleen met geld dat u kunt missen. Een laatste belangrijke stap is het evalueren van uw belegging. Ga voor uzelf na wat u de volgende keer beter kunt doen, zodat u een betere belegger wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nestl%C3%A9

Reageer op het artikel "Beleggen in Nestlé"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 13-06-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen koffieketens
Schrijf mee!