InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in Starbucks

Beleggen in Starbucks

Beleggen in Starbucks Er zijn verschillende bedrijven waarin u kunt beleggen. Zo kunt u beleggen in autobedrijven, kledingketens, elektronicabedrijven of in koffieketens. Die laatste categorie, koffieketens hebben de laatste jaren een sterke groei doorgemaakt. Een zeer bekend voorbeeld van een succesvolle koffieketen is Starbucks.

De geschiedenis van Starbucks

Starbucks is een internationale koffieketen. De naam Starbucks is geïnspireerd op het boek Moby Dick. In het boek Moby Dick staat de romantiek van de zee en de zeevaarderstraditie van de eerste koffiehandelaren centraal. Echter de naam Starbucks is niet direct afgeleid uit het boek, het is er indirect uit ontstaan. Een van de oprichters van Starbucks was namelijk fan van het boek Moby Dick en diegene stelde de naam “ Pequod” voor. “ Pequod” was de naam van het schip uit het boek. Echter de andere oprichters stelden een andere naam voor namelijk “ Starbo”, naar een mijnstadje in de Mount Rainier. Uiteindelijk kwamen deze beide namen samen in de naam “ Starbuck”, dit was het eerste bemanningslid van de Pequod. Echter Starbuck vonden ze toch niet helemaal goed klinken en er werd een “ S” aan toegevoegd: “ Starbucks”.

Starbucks komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten, het werd opgericht in 971. Het begon destijds als een kleine winkel in de oude Pike Place Market in Seattle. Vanuit een kleine winkel werden een kleine selectie aan koffie afkomstig over de hele wereld verkocht. In 1981 liep Howard Schultz, (de voorzitter van de raad van bestuur, president en CEO van Starbucks), voor de eerste keer een Starbucks-vestiging binnen. Hij raakte meteen enthousiast en een jaar later, in 1982, besloot hij voor Starbucks te gaan werken. In 1983 maakte Howard Schultz een reis door Italië en hij was erg onder de indruk van de Italiaanse koffiebars en de koffiecultuur die er heerst in Italië. Omdat hij zo’n fan was van de Italiaanse koffiecultuur besloot hij om deze Italiaanse koffiecultuur in te voeren in de Verenigde Staten. Hij nam ontslag bij Starbucks en begon zijn eigen koffiehuizen onder de naam Il Giornale. In augustus 1987 besloot hij om terug te keren en hij kocht met behulp van investeerders Starbucks.

Starbucks nu

Sinds de oprichting in 1971 heeft het bedrijf een sterke groei doorgemaakt. In 2012 was Starbucks actief in ruim 60 landen en heeft 18.000 vestigingen. Een deel van deze Starbucks vestigingen wordt geëxploiteerd door andere bedrijven of zijn een joint venture met een ander bedrijf.

Er wordt niet alleen koffie verkocht in Starbucks, er is veel meer verkrijgbaar. Ook andere warme dranken, koude dranken, sandwiches, salades, snacks en gebak zijn er verkrijgbaar. Starbucks biedt zelfs boeken en film aan, dit gaat niet via de Starbucks vestigingen. Dit wordt namelijk verkocht via de Starbucks Entertainment afdeling en het merk Hear Music. Starbucks is ook verkrijgbaar in de winkel, er zijn koffiebonen, koffie en roomijs verkrijgbaar. Er zijn ook Starbucks vestigingen in andere winkels zoals in supermarkten en boekhandels.

Het logo van Starbucks

Het beeldmerk van Starbucks is erg bekend, het is een gestileerde weergave van een sirene. Het is door de jaren heen meerdere malen aangepast, echter de sirene heeft altijd centraal gestaan in het logo. Het logo was van 1971 tot 1987 nog bruin, daarna werd de kleur veranderd in groen. In 2011 bestond het bedrijf 40 jaar en toen werd het logo nog verder aangepast. De sirene is toen nog meer gestileerd en de merknaam is niet meer zichtbaar op het logo. Vanaf 2011 bestaat het logo dus alleen uit het beeldmerk van de sirene. Volgens de CEO Howard Schultz is er bewust voor gekomen om de merknaam weg te laten, omdat de keten zich daarmee niet meer alleen tot koffie beperkt.

Waarom beleggen in Starbucks?

Een belegger kan diverse redenen hebben om te gaan beleggen in Starbucks. Een van deze redenen kan de goede financiële positie van het bedrijf zijn. Als het bedrijf namelijk elk jaar meer nettowinst maakt, dan wordt er meer dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. De dividend is de betaling van een deel van de winst van een onderneming aan zijn aandeelhouders.

De financiële resultaten van Starbucks zijn erg goed . Het bedrijf had het in laatste kwartaal van 2013 een hoge omzet en winst. Het had toen namelijk een omzet van 4,2 miljard dollar, dat is 12 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst bedroeg 541 miljoen dollar. Dit is een stijging van 25 procent ten opzichte van de laatste drie maanden van 2012. Bij huidige filialen die al langer dan een jaar open waren, waren de opbrengsten met 5 procent toegenomen. Deze filialen hadden ook 4 procent meer klanten dan voorheen. De groei van Starbucks was in 2013 het grootst in Zuid-Oost Azië, daar nam de omzet van 8 procent. In de Verenigde Staten Europa was de groei 5 procent. De financiële resultaten van het bedrijf zijn dus erg goed en het bedrijf is nog steeds aan het groeien. Het kan als belegger erg aantrekkelijk zijn om te gaan beleggen in Starbucks.

Hoe beleggen in Starbucks?

Als u aandelen van Starbucks wilt kopen dan dient u dit te doen via de beurs. U kunt aandelen kopen bij verschillende beleggingsinstanties zoals bij een broker of een bank. Het grote verschil tussen een broker en een bank is de mate van zelfstandigheid. Als u gaat beleggen bij een broker dan kunt u zelf gaan beleggen in Starbucks. Als u toch liever bij een bank wilt gaan beleggen dan gaat de bank namens u beleggen. Als u gaat beleggen dan zijn er over het algemeen een paar stappen te onderscheiden:

  • Bepaal bij welke beleggingsinstantie u wilt gaan beleggen
  • Bepaal hoeveel geld u wilt beleggen in Starbucks
  • Bevestig uw keuze
  • Evalueer uw belegging in Starbucks

Ga eerst voor uzelf welke beleggingsinstantie het meest geschikt voor u is. Weeg goed de voordelen-en nadelen van elke beleggingsinstantie voor uzelf af. Enkele voorbeelden van beleggingsinstanties zijn: ING Bank, Abn Amro, Plus500, Giro of Etoro. Bedenk ook goed voor uzelf hoeveel geld u graag wilt investeren in Starbucks. En als u heeft belegd, is het daarna belangrijk dat u uw belegging gaat evalueren. Vraag uzelf af wat er goed en slecht ging en wat u de volgende keer beter kunt doen als u weer gaat beleggen in Starbucks.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Starbucks: geschiedenis van een koffiehuisStarbucks: geschiedenis van een koffiehuisIn november 2012 wordt bekend dat de koffieketen Starbucks ook dat jaar een record heeft behaald in de omzet. Er wordt e…
Beleggen: splitsing en handel van aandelenBeleggen: splitsing en handel van aandelenAls een onderneming plannen bekendmaakt om de coupure van de aandelen te verkleinen, zijn de handelaren er als de kippen…
Starbucks en zijn koffiesoortenStarbucks en zijn koffiesoortenIn de Verenigde Staten vindt je inmiddels een Starbucks koffie-winkel op bijna iedere hoek van de straat. De Starbucks t…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Starbucks

Reageer op het artikel "Beleggen in Starbucks"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 12-06-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen koffieketens
Schrijf mee!