InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in Petrobras

Beleggen in Petrobras

Beleggen in Petrobras Als u wilt beleggen in een beursgenoteerd bedrijven dan kunt u kiezen uit veel bedrijven. U kunt bijvoorbeeld beleggen in Philips, Heineken, KLM, Facebook of Shell. U kunt ook beleggen in Petrobras, dit is een oliemaatschappij.

Wat is Petrobras?

Petrobras is een Braziliaanse oliemaatschappij. De naam Petrobras is een afkorting, de volledige naam is Petróleo Brasileiro. Deze benaming Petróleo Brasileiro betekent in het Nederlands Braziliaanse petroleum. Het bedrijf is voor 55 procent in handen van de Braziliaanse overheid en het is daarom een staatsbedrijf. Het hoofdkantoor van het bedrijf staat in Rio de Janiero.

De belangrijkste activiteit van het bedrijf is het exploiteren, produceren en raffineren van aardolie. Naast de aardolie produceert het ook aardgas en ethanol. Petrobras is een groot bedrijf, het is het grootste bedrijf van Brazilië. Sterker nog, het is het grootste bedrijf in Zuid-Amerika. Het werd in 1953 opgericht door de voormalige Braziliaanse president Getúlio Vargas. Het bedrijf beschikt over grote voorraden olie. Zo trof het in 2005 een aardolieveld aan waaruit 8 miljard maten ruwe olie uit gehaald kunnen worden. En in mei 2014 heeft het bedrijf een nieuw olieveld gevonden, uit dit olieveld kunnen zon 5 miljard vaten gehaald worden.

Waarom beleggen in Petrobras?

Er zijn diverse redenen waarom u zou kunnen besluiten om te gaan beleggen in Petrobras. Een reden kan zijn dat de koers van aandelen Petrobras voortdurend schommelt en als u op het juiste moment aandelen aankoopt en verkoopt dan kunt u winst maken. Deze koers schommelingen worden veroorzaakt doordat de vraag en het aanbod naar olie niet gelijkt is. Men verbruikt namelijk veel olie, echter de voorraden van olie worden langzaam aan steeds kleiner. De gap tussen de vraag en het aanbod van olie zal de komende jaren steeds groter worden en hierdoor zal de prijs van een vat olie steeds verder omhoog worden geschroefd. Een ander reden om te gaan beleggen in Petrobras kan zijn dat er nu en de komende jaren veel nieuwe ontwikkelingen gaande zijnde met betrekking tot het winnen van olie. Nieuwe technologieën maken het steeds makkelijker om grote hoeveelheden olie te winnen. Deze ontwikkelingen zorgen er op hun beurt weer voor dat de koers van aandelen Petrobras verandert. Als u op het juiste moment aandelen Petrobras koopt dan kan het erg aantrekkelijk zijn om te beleggen in Petrobras.

Hoe beleggen in Petrobras?

Als u wilt beleggen in Petrobras, dan kunt u dit doen door aandelen te kopen. Als u aandelen wilt kopen, dan gaat dit altijd via de effectenbeurs. Dit handelen via de effectenbeurs kunt u doen via een bank of via een broker. Een broker is een tussenpersoon die bemiddelt tussen de aankoop en verkoop van effecten. Het grote voordeel van een broker ten opzichte van een bank is dat u bij een broker zelfstandiger bent en u heeft meer vrijheid. Als u wilt beleggen in Petrobras, dan kunt u de volgende stappen doorlopen:

  1. Bepaal of u wilt beleggen via een bank of een bank.
  2. Bepaal de beleggingsmethode. Er zijn verschillende manieren om te beleggen. De meest voorkomende beleggingsmethodes zijn: traditioneel beleggen en CFD beleggen.
  3. Bepaal hoeveel geld u wilt beleggen in Petrobras
  4. Bevestig u keuze
  5. Evalueer uw belegging in Petrobras

Als u aandelen van Petrobras wilt kopen dan zijn er diverse manieren om te beleggen. De twee meest voorkomende manieren van beleggen zijn traditioneel beleggen en CFD beleggen. Bij traditioneel beleggen gaat het om normale aandelen. Normale aandelen zijn aandelen waarbij u eigenaar wordt van de gekochte aandelen. Bij normale aandelen kunt u ook alleen maar winst maken als de koers van een aandeel Petrobras stijgt. CFD aandelen zijn aandelen waarbij u geen eigenaar bent van de aandelen. U leent als het ware voor een bepaalde tijd de aandelen, er wordt daarom vaak gesproken over contracten. Een belangrijk kenmerk van CFDs is dat u het gebruik maakt van een hefboom. De hefboom zorgt ervoor dat uw eigen inleg met een bepaalde factor wordt vermenigvuldigd, hierdoor hoeft u zelf maar een deel in te leggen. Tenslotte is een ander belangrijk kenmerk van CFD aandelen dat u zowel winst kunt maken bij een koersstijging als een koersdaling. Als u denkt dat de koers van aandelen Petrobras gaat stijgen, dan wordt dit in beleggers termen long gaan genoemd. U gaat dan contracten van Petrobras aankopen. Echter als u verwacht dat de koers van contracten Petrobras gaat zakken, dan wordt dit short gaan genoemd. Als u short gaat dan verkoopt u contracten Petrobras, u hoeft de contracten hiervoor niet in uw bezit te hebben. Er zijn dus verschillende manieren om te beleggen in aandelen van Petrobras. Als u wilt gaan beleggen in aandelen van Petrobras, dan moet u voor uzelf nagaan welke methode het beste bij u past.

Conclusie

Petrobras is een Braziliaanse oliemaatschappij. Er zijn diverse manieren om te beleggen in Petrobras. De meeste bekende manieren is traditioneel beleggen of CFD beleggen. Als u wilt gaan beleggen in Petrobras moet u voor uzelf goed nagaan welke methode het meeste geschikt voor u is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cursus beleggenCursus beleggenVeel mensen die gaan beleggen weten niet goed waar ze aan beginnen. Daarom is het aan te raden op een cursus beleggen te…
Beleggen: Markt en BeursBeleggen: Markt en BeursBeleggen is het laatste decennium erg populair geworden. Steeds meer particulieren zien het als een mooie manier om wat…
Traditioneel beleggen versus CFD beleggenTraditioneel beleggen versus CFD beleggenAls u een beginnende belegger bent dan vliegen de beleggersbegrippen je om de oren. Begrippen zoals traditioneel belegge…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beleggen in Petrobras"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 27-05-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen olie
Schrijf mee!