InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in Shell

Beleggen in Shell

Er zijn veel beursgenoteerde bedrijven waarin u kunt beleggen. Een van de vele bedrijven is Shell. Het is een omvangrijke oliemaatschappij die erg succesvol is. Als u wilt beleggen in Shell dan is het noodzakelijk dat u beschikt over bepaalde achtergrondkennis over dit bedrijf. Daarnaast is het handig om te weten hoe u precies kunt beleggen in Shell.

Wat is Shell?

De officiële naam voor Shell is Royal Dutch Shell en het is van oorsprong een Nederlands-Britse multinational. Het is een oliemaatschappij en het is actief in meer dan 140 landen. Shell doet veel meer dan het verkopen van olie. Het is actief in het gehele proces van het winnen tot het verkopen van olie. Het is betrokken bij de exploratie van energiebronnen, de raffinage van olie en de verkoop van onder andere benzine en diesel via de vele pompstations. De multinational heeft veel taken en het heeft haar taken onderverdeeld in divisies. Er zijn in totaal zes divisies: raffinage en inkoop, exploratie en productie, gas, elektriciteit, chemie en tenslotte is er nog een divisie corporate. Het bedrijf is actief in meer dan 140 landen

Waarom beleggen in Shell?

Er zijn diverse redenen op te noemen waarom u zou kunnen beleggen in Shell. Ten eerste heeft het bedrijf een grote omzet. Daarnaast maakt het bedrijf elk jaar veel winst. De financiële resultaten zijn dus erg goed. Bovendien keert het bedrijf jaarlijks een stabiel dividend uit. Als u dus gaat beleggen in Shell dan bent u elk jaar verzekerd van dividend.
Daarnaast neemt de vraag naar olie elk jaar toe, terwijl het aanbod naar olie juist sterk afneemt. Dit komt doordat de voorraden van fossiele brandstoffen langzaamaan uitgeput raken terwijl onze samenleving te veel gebruikt maakt van fossiele brandstoffen.
Doordat er steeds een groter gat tussen de vraag en het aanbod van olie komt, zullen de prijzen van olie steeds meer stijgen. Deze ontwikkeling is ook op de beurs zichtbaar, de prijs van olie schommelt voortdurend.Tenslotte is een olie industrie die volop in beweging is, er vinden voortdurend ontwikkelingen plaats die van invloed zijn op de koers van olie. Het kan daarom erg aantrekkelijk zijn om te gaan beleggen in Shell.

Hoe beleggen in Shell?

Als u wilt gaan beleggen in Shell dan kunt u aandelen kopen. Als u in aandelen van Shell wilt beleggen dan zijn hiervoor globaal twee manieren voor aan te wijzen: via een bank of via een broker. Als u wilt beleggen via een bank dan geeft u de bank geld en zij gaan vervolgens met uw geld beleggen. Als u liever meer zelfstandigheid heeft dan kunt u ervoor kiezen om te beleggen via een broker. Een broker is een tussenpersoon die bemiddelt bij de aankoop en verkoop van effecten. Het grote voordeel van een broker is dat u zelfstandiger bent en u heeft meer vrijheid. Er zijn diverse brokers waarbij u kunt beleggen zoals: Etoro, Plus500 en Markets.com. Als u wilt gaan beleggen in aandelen van Shell bij een broker dan zijn er de volgende globale stappen:

  1. Download de beleggingssoftware bij een broker
  2. Bepaal hoeveel aandelen Shell u wilt kopen
  3. Bevestig uw keuze.

Bovenstaande stappen zijn globale stappen. Er komen echter nog meer punten bij kijken als u wilt gaan beleggen in aandelen van Shell. U kunt namelijk bij veel brokers kiezen of u “ normale aandelen” of “ CFD aandelen” wilt kopen. CFD aandelen zijn bepaalde aandelen waarbij u geen eigenaar wordt van de aandelen. Omdat u geen eigenaar bent, is de term “aandelen” officieel gezien niet juist. Bij CFD’s wordt er daarom vaak gesproken over contracten, omdat u de “aandelen” leent voor een bepaalde tijd.
Het grote voordeel van CFD contracten is dat er gebruik wordt gemaakt van een hefboom. De hefboom zorgt ervoor dat uw eigen inleg met een bepaalde factor wordt vermenigvuldigd zodat u zelf maar een deel hoeft in te leggen.
Daarnaast moet u als u besluit om te gaan beleggen in CFD aandelen ook kiezen of u long of juist short wil gaan. Long gaan wil zeggen dat u contracten van Shell aankoopt. Dit doet u als u denkt dat contracten van Shell in prijs gaan stijgen. Short gaan betekent dat u contracten van Shell gaat verkopen, dit doet u als u denkt dat de prijs van contracten Shell gaat zakken.

Conclusie

Beleggen in Shell kan erg aantrekkelijk zijn vanwege de stabiele financiële positie van het bedrijf. Als u wilt beleggen in Shell dan
moet u zichzelf afvragen hoeveel aandelen u wilt kopen. En als u kiest om CFD contracten te kopen, dan moet u voor uzelf nagaan of u een stijging of daling in de koers van Shell verwacht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in PetrobrasBeleggen in PetrobrasAls u wilt beleggen in een beursgenoteerd bedrijven dan kunt u kiezen uit veel bedrijven. U kunt bijvoorbeeld beleggen i…
Beleggen; wat is een call optie?Beleggen; wat is een call optie?Een call optie is een recht om tegen een vooraf vastgestelde prijs te kopen. Degene die dit recht verkoopt geeft dus aan…
Mogelijke strategie om geld te verdienen met CFD'sHet beleggen in CFD's kan op twee verschillende manieren. Zo is er de mogelijkheid om 'long' te beleggen waarbij er word…
Wat is index-beleggen?Bij beleggen denken mensen over het algemeen uitsluitend aan aandelen, maar de beleggingsmogelijkheden zijn veel ruimer.…
Beleggen; wat is een putoptie?Beleggen; wat is een putoptie?Een putoptie geeft het recht om aandelen tegen een vooraf vastgestelde prijs te verkopen. Degene die een putoptie koopt…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Royal_Dutch_Shell

Reageer op het artikel "Beleggen in Shell"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 22-05-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen olie
Schrijf mee!